Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Charles BennettHrají:
Robert Donat, Madeleine Carroll, Lucie Mannheim, Godfrey Tearle, Peggy Ashcroft, John Laurie, Helen Haye, Frederick Piper, Alfred Hitchcock, Miles Malleson (více)Obsahy(1)
Kanadský turista (Robert Donat) je v Londýne krivo obvinený z vraždy a tak musí prchať pred FBI a zároveň pracovať na dokázaní svojej neviny. Na úteku stretáva krásnu blondýnku (Madeleine Carroll)... Mysteriózny thriller s odleskom komédie a romance. (POMO)
Videa (1)
Recenze (98)
Majstrovské dielko takmer po všetkých stránkach! Hitchcock sa vrhol do znamenitého thrilleru, vôbec jedného z prvých, s mikroskopickou presnosťou, akoby ho počas natáčania viedla akási vyššia sila. Všetko stojí na minimalistickej, jednoduchej krimi zápletke, ktorá však svoju neskutočne lišiacku pointu využíva pre maximálne naakumulovanie diváckej pozornosti a spokojnosti. Bez možnosti kopírovania scén nám Hitch udáva pravidlá hry, ktorým som sa bezmocne podriadil a jediné, čo som na konci filmu ľutoval bolo, že tak rýchlo skončil. Originálne scény, ktorých využitie dodnes patrí k samozrejmostiam vo filmovom priemysle, slovné prestrelky medzi ústrednou dvojicou mali iskru a iskrenie medzi nimi som zaznamenal taktiež. Čo tam po nejakých logických nejasnostiach v konaní, či mierne unesenom hraní hlavných hercov. Vidieť film v tridsiatych rokoch, žasnem a onemený odchádzam z kina. 90%. ()
A to jsem měl pocit, že už asi těžko narazím na nějaký skrytý Hitchcockův masterpiece. V podstatě se jedná o North by northwest z 30. let, ale s celkem jinou atmosférou, překvapivě moderně a skvělě hrajícími herci a na svou dobu brutálním tempem, které vás díky tomu ušetří nudě, která je u podobně starých filmů velmi častým společníkem. Dokonce jsem se i několikrát zasmál nahlas a hlavně jsem si celou dobu vědomě užíval tohle staré, ale zubu času naprosto v poklidu odolávající, milé překvapení. 9/10 ()
Na rozdiel od ostatných hitchcockoviek z 30. rokov, sa táto vydarila nadmieru. Síce sa nejedná o žiadny triler, ale o špionážne krimi, ale až na slabší začiatok ma to celé bavilo. Napriek slabšej atmosfére, napriek veľmi jednoduchej zápletke silne pripomínajúcu neskoršiu hitchocockovku Na sever severozápadnou dráhou a napriek trochu odľahčenému spracovaniu. Začiatok nedával vedieť o svojich kvalitách, po nástupe do vlaku sa to ale našťastie všetko otočilo. Teda až na veľkú ukecanosť filmu, tá ostala aj potom. Ústredná dvojica je fajn, rozkošná Carrollová i mne doteraz neznámy Donat. Chýbal však výraznejší záporák a tiež to rozuzlenie zápletky mi prišlo úsmevné. ()
39 stupňů je film, který hodně zestárl a rozhodně nepatří ani do Hitchcockova TOP 10 (ostatně je myslím více než patrné, že pan režisér vyzrával s každým dalším snímkem - až na výjimky - a jeho dílka z 30. let rozhodně nedosahují kvalit těch z let 40., 50. a 60.). Zápletka 39 stupňů je jako opsaná z šestákových románů o tajných agentech (ostatně jeden z nich byl předlohou filmu), takže scénosled je poměrně chaotický, děj poměrně nelogický a motivace jednání postav (jejichž charaktery jsou pouze papírové, jak je v žánru zvykem) bývá obtížné, ne-li často nemožné pochopit. Naštěstí je film zábavný a vtipný. A vůbec: myslím, že tehdejší publikum bylo spokojené. ()
Je to trochu paradox, ale ta Ondříčkova s úctou dělaná parodická verze 39 stupňů z prken Dejvického divadla o čtyřech hercích mi přišla o fous lepší originálu. Nejen, že je Jarda Plesl Robertem Donatem více než samotný Robert Donat, ale hlavně tam jsou ti ptáčci. A teď již k filmu samotnému. Vše co dělá Hitche Hitchem tu je skoro v čisté esenci (včetně nelogičností - čtyřiceti mílový úprk s policií v patách apod.). Jenomže to tak nějak nefunguje. Abych byl přesnější - mezi Donatem a Carrollovou to ne zcela funguje, ona jeho totiž dosti zastiňuje. Na což doplácí i film jako celek, am I right sir? Na druhou stranu to tempo je tak závratné, že mi to stejně došlo až po projekci. ()
Galerie (73)
Zajímavosti (10)
- V scéne, kedy domáca pani objaví v byte mŕtvolu, skríkne a záber na jej tvár je sprevádzaný škrípaním koľají, po ktorých prechádza vlak. Strih prenesie scénu k reálnemu vlaku skrz škripot, ktorý zaisťuje dramatický prechod medzi scénami. (Biopler)
- Robert Donat a Madeleine Carroll jsou v jedné scéně připoutáni policejními želízky. Alfred Hitchcock je opravdu nechal připoutat na několik hodin skutečnými pouty, až s toho měla Madeline Carroll podlitiny. (Terva)
- Postava pana Memoryho (Wylie Watson) vychází z Hitchcockových vzpomínek z mládí. Předobrazem byla postava jistého pana Dartase, kterého Hitchcock potkal v Londýně. (ČSFD)
Reklama