Režie:
Joseph LoseyScénář:
Harold PinterKamera:
Gerry FisherHudba:
Michel LegrandHrají:
Julie Christie, Alan Bates, Margaret Leighton, Michael Redgrave, Dominic Guard, Michael Gough, Edward Fox, Richard Gibson, Roger Lloyd Pack, John Rees (více)Obsahy(2)
Film líčí vzpomínky jedenáctiletého chlapce na letní pobyt ve venkovském sídle svého spolužáka z velmi bohaté rodiny, jež jsou nejen plné pro něj dosud neznámých dojmů z atmosféry nádherného domu, pěstovaných zahrad, zapomenutých zákoutí a norfolské krajiny, ale především pocitů z pronikání k tajemstvím světa dospělých, jež ve svém důsledku jsou pro něj nakonec traumatizující. (NFA)
(více)Recenze (32)
Dokoukáno s největším sebezapřením. Nuda, nuda a ještě jednou zoufalá nuda - asi je to natočeno velmi dobře, ale tenhle film mě v podstatě úplně minul. Začínám mít po krk všech těch filmů, kde je svět dospělých vnímám "nevinným" prizmatem nějakého děcka - k čertu už s tímhle nastokrát provařeným přístupem. ()
Příběh nenaplněné lásky bohaté dívky a farmáře ze sousedství s dokonale zachycenou žhavou letní atmosférou. Adaptace krásného románu L.P. Hartleyho ovšem není příjemně romantickou sondou do života bohaté anglické venkovské společnosti na počátku dvacátého století: vše vyústí v neodvratném, bolestném střetu dítěte s realitou a vášní s konvencemi třídní společnosti. Přestože závěrečný zoufalý čin, ve kterém Ted viděl jediné řešení celé své situace, já osobně odsuzuji, není to důvod k tomu, abych této výborně zahrané a ohromně vypravené adaptaci snížila hodnocení. ()
Román L.P. Hartleyho se pod rukama "scénáristy" Harolda Pintera proměnil ve skutečně silné dílo. Tento příběh chlapeckého dospívání a nelehké konfrontace se skutečným světem, který je zároveň hořkou analýzou života vyšších anglických kruhů začátku dvacátého století, opravdu stojí za to. Julie Christie, která nemá ve svých milostných touhách příliš volnou ruku, a Alan Bates, jenž svým způsobem připomíná onoho milence lady Chatterlyové. Dokonalý pár, jehož vztah je vnímán a deformován dětskýma očima jejich poslíčka, jenž ještě jeho konání nechápe, ale zřejmě by ho byl jistým způsobem rád účasten. Působivý je i Edward Fox jako aristokrat, který se nechává pasivně unášet dobou a konvencemi. Snímek je zajímavě vypravován - sotva postřehnutelné, ovšem postupně se stupňující retrospektivy -, velmi dobře režírován a vyniká zajímavým a chytře vybraným hudebním doprovodem. ()
Jedno prazdninové dobrodružstvo 13-ročného chlapca, ktorý (predčasne) nahliada do sveta platonickej lásky. Natočené je to so slabšou atmosférou a vo svete, kde šľachtický dvor sa podriaďuje onomu chlapcovi - preberajú sa jeho nové šaty, jeho záujem, jeho vedomosti, jeho tajomstvo. Možno niekoho zaujme tichý anglický vidiek, iného zasa ponorenie sa mladého človiečika do tajov lásky, celkovoo však nevtiahne do deja natoľko, ako by asi malo. ()
Snímek je v úvodu poněkud roztěkaný a v úmorném vedru bloumá z místa na místo - jakoby v rozlehlém, nákladně zařízeném domě a v jeho okolí teprve hledal inspiraci. Když se konečně začne ubírat tím správným směrem, je už prakticky pozdě, neboť ani on, ani já nedokážeme sebrat myšlenky a soustředit se na vlastní příběh. Kromě toho mi není nijak extrémně sympatická ústřední milenecká dvojice - a vlastně ani chlapec, který se pokouší porozumět komplikovanému, třídně rozdělenému světu dospělých ... a tak mě jejich osudy navzdory silnému sociálnímu podtextu přehnaně nedojímají. P.S.: Druhá časová linie je v tomhle případě lehce matoucí - zbytečně narušuje plynulost děje a spíš mu škodí, než aby mu pomáhala. ()
Galerie (26)
Photo © Columbia Pictures
Reklama