Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Ben HechtKamera:
Ted TetzlaffHudba:
Roy WebbHrají:
Cary Grant, Ingrid Bergman, Claude Rains, Louis Calhern, Leopoldine Konstantin, Reinhold Schünzel, Moroni Olsen, Ivan Triesault, Alexis Minotis, Wally Brown (více)Obsahy(2)
Ingrid Bergmanová a Cary Grant v americkém špionážním filmu. Brzy po skončení druhé světové války je známý nacistický špion Huberman odsouzen americkým soudem. Jeho dcera Alicia se nemůže zbavit zklamání a pocitu viny z činnosti otce, o níž neměla vůbec tušení. S touhou na vše zapomenout se vrhá do víru života plného divokých večírků a alkoholu. Na jednom z nich se setkává s přitažlivým mužem, který jí není lhostejný. Později zjistí, že T. R. Devlin je americký agent. Alice chce vykoupit provinění svého otce a nabídne Devlinovi, že mu pomůže proniknout do centra německých špionů ukrývajících se v Brazílii. Proto se nakonec provdá za Alexandera Sebastiana, který žije v Rio de Janeiru, a získává díky němu přístup do tajné organizace...
Thriller režiséra Alfreda Hitchcocka zaujme působivým a vynalézavým zpracováním, skvělým scénářem a úžasným vedením kamery (Ted Tetzlaff). Vynikající jsou i herecké výkony Ingrid Bergmanové (Alicia), Caryho Granta (Devlin) a Clauda Rainse (Alexander Sebastian).
Film byl dříve uveden pod názvem Pověstný muž. Nepřesný překlad u nás před lety zavedli filmoví historici Jaroslav Brož a Myrtil Frída ve své knize 666 profilů zahraničních režisérů (A-Z). Ten byl pak postupně přejímán dalšími publicisty a historiky. Česká televize se rozhodla nyní snímek uvést pod názvem, který přesněji odpovídá ději příběhu.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (208)
Hitchcock má mnoho skvělých děl, toto se však v mém žebříčku zařadí zhruba někam doprostřed. Uznávám, příběh je velmi zajímavý a začátek měl skutečně zaděláno na mimořádné krimi/drama. Na závěr jsem byl bohužel stejně spíše zklamán, neboť mi to přišlo takové nedotažené a dalo se z toho vyždímat mnohem více. Od dramatu podobného formátu očekávám o mnoho zajímavější rozhovory mezi klíčovými postavami a hlavně promyšlenější zápletku. Zde navíc v hlavní roli apatický a velice nesympatický Cary Grant. Ingrid nebyla špatná, ale její příběh mne nijak zvláště neoslovil a převažovala nuda. A tak, i když je průkopnická hodnota snímku nepopiratelná, ani finální scéna, jakožto nejlepší část filmu, můj celkový dojem nevylepšila a zakotvila na solidních třech hvězdách. 60% ()
Tak trochu (pro mě) jiný Hitchock, což v tomhle případě můžu přičíst jedině k dobru. Film se sice tváří jako thriller (místy je i vcelku napínavý) o odhalování nacistů v Brazílii (trochu mi to připomnělo Iru Levina, kdoví, kde se inspiroval), ale ve skutečnosti je to spíš pořádný romanťák :-) Co a proč schovávají nacisté v Sebastianově vinném sklepě nakonec v podstatě vyšumí a jde jen o to, jestli se podaří zachránit lásku mezi Alicií a špionem Davinem... Ale zase proč ne? Natočené je to dobře, sice se nedějí žádná nečekaná odhalení, jak to celé dopadne je snad každému jasné, ale to mi v tomhle případě ani trochu nevadí. Ingrid Bergman a Cary Grantovi to spolu ohromně sluší tak proč na tuhle hru nepřistoupit? ()
Pověstný muž mi připoměl černobílé protektorátní a prvorepublikové snímky uváděné kdysi v cyklu filmů pro pamětníky. Moje maminka tehdy usedala k televizoru a zasněně obdivovala hvězdy stříbrného plátna a atmosféru příběhů, které se věru neodehrávaly v továrních halách nebo při obdělávání polních lánů. Věřím, že kdysi Pověstný muž úspěšně naplňoval představy o kvalitním noir thrilleru se špionážní zápletkou. Kdysi není dnes a celá ta historka ve mě budí prakticky nulové napětí i zájem. Zůstává přítomnost dvou legendárních herců a romantická linie jejich vztahu. Jestli na snímku i po těch letech něco funguje, tak to je charisma obou hvězd, za které si příznivci hvězdného páru s klidným svědomím libovolný počet hvězdiček přihodit. Osobně dávám přednost jiným žánrům a především jinému filmovému stylu. Celkový dojem: 45 %. ()
Paradní mrazivý špionážní thriller ve kterém, ale jednoznačně převládá love story. Což mi překvapivě vůbec nevadilo, protože na duo Grant - Bergman se krásně dívalo a byl to docela zážitek. Hitchcock opět dokázal, že je mistr napětí a film postupně graduje až do velkého finále. Hlavně scéna ve sklepě a závěrečné vyvrcholení je ůžasné. Konce jako Hitchcock neumí natočit nikdo. ()
Banální příběh s obyčejným nepropracovaným scénářem, který nezachrání ani výborné herecké obsazení a já se u tohoto bezvětrného tempa prostě nudil. Hitchcock umí vybudovat atmosféru a držet diváka v napětí, tady to ale vůbec neplatí. Jako by byl jen režijním sekundantem méně schopného režiséra. Slabota a zklamání. [5,5/10] (RKO, Vanguard) (Čb. /// Produkce: Alfred Hitchcock /// Scénář: Ben Hecht /// Kamera: Ted Tetzlaff /// Hudba: Roy Webb /// Nominace na Oscara: Ben Hecht (scénář), Claude Rains (herec ve vedlejší roli)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()
Galerie (59)
Zajímavosti (25)
- Na konci filmu si povšimněte režisérovy obchodní značky – zakončující scéna odehrávající se na schodech. (Trainspotter)
- Claude Rains stál v několika scénách s Bergmanovou na krabicích, aby se zdálo, že jak Rains, tak Grant jsou oba mírně vyšší než Bergmanová. Ve skutečnosti byl Grant o 18 centimetrů vyšší než Rains. (Kulmon)
- Při psání scénáře nebyl producent David Selznick příliš spokojen s tím, že hlavním artiklem je uranová ruda, kterou nepovažoval za důležitou a pro diváky přitažlivou. Pár měsíců poté došlo ke shození bomb na Nagasaki a Hirošimu. (ČSFD)
Reklama