Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Joseph StefanoKamera:
John L. RussellHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Anthony Perkins, Vera Miles, John Gavin, Janet Leigh, Martin Balsam, John McIntire, Simon Oakland, Frank Albertson, Patricia Hitchcock, Vaughn Taylor (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Půvabná úřednice z malé realitní kanceláře Marion Craneová (Janet Leighová) jednoho dne podlehne pokušení, ukradne svému šéfovi čtyřicet tisíc dolarů za poslední prodej a odjede z města, aby mohla být se svým milencem Samem (John Gavin). Ubytuje se v zapadlém Batesově motelu, který najde na málo používané vedlejší silnici. Jenže než se Marion stačí vypořádat se svými pocity viny, události naberou zcela nečekaný spád. Majitelem motelu je totiž nesmělý mladík Norman Bates (Anthony Perkins), a ten skrývá veliká tajemství jak v přilehlém rodinném domě, tak především ve své duši. Marion, Sam, soukromý detektiv Arbogast (Martin Balsam) i Marionina sestra Lila (Vera Milesová) mají před sebou dobrodružství, o jaké nikdy nestáli… Dnes již klasický hororový thriller mistra napětí Alfreda Hitchcocka patří mezi nejlepší díla tohoto tvůrce. Zejména proslulá děsivá scéna v motelové sprše se zapsala do dějin kinematografie, především díky rafinované střihové skladbě a díky vynikajícímu hudebnímu doprovodu Bernarda Herrmanna. Film, natočený s relativně nízkým rozpočtem necelého milionu dolarů, byl nominován na čtyři Oscary (nejlepší režie, nejlepší herečka ve vedlejší roli – J. Leighová, nejlepší černobílá kamera a nejlepší výprava v čb. filmu). Dočkal se tří filmových i jednoho televizního pokračování, téměř doslovného stejnojmenného remaku (1998, r. Gus Van Sant) a v nedávné době i úspěšného televizního seriálu Batesův motel, jehož děj v pěti sériích líčí události před samotným Hitchcockovým filmem... Psycho vzniklo podle knihy Roberta Blocha, avšak jeho příběh je inspirován skutečnými událostmi spojenými se schizofrenickým vrahem Edem Geinem (1906–1984), jenž páchal své činy ve Wisconsinu v padesátých letech minulého století. Geinovým případem se inspirovali též tvůrci filmů Deranged (1974), Texaský masakr motorovou pilou (1974) nebo Mlčení jehňátek (1991). (Česká televize)
(více)Recenze (1 169)
"Najlepšie je herecké umenie Perkinsa vidieť v záverečnej scéne vnútorného monológu, na ktorého konci splynie Batesova tvár s tvárou jeho matky. Perkins mimikou vytvorí dokonalý úškľabok a pre mňa je toto najlepší herecký výstup, aký som kedy vo filme videl. A je pre mňa nepochopiteľné prečo…" více
"Hitchcock netočil umění (i když je za něj jeho dílo dnes již právem pokládáno), ale zábavu. Jeho primárním cílem bylo diváka zaujmout a pobavit. A protože byl rozhodně skvělým filmařem, dařilo se mu to a daří se mu tak dodnes." více
"V březnu 1960 vstoupil do kin nový film britského režiséra, tou dobou už však v Americe sběhlého mistra hororu a kazatele čistého filmu, Alfreda Hitchcocka. Instrukce zněly jasně: Vy šťastlivci, kteří držíte v rukou lístky na premiéru: Za prvé přijďte včas, za druhé neprozrazujte nikomu…"
"Fascinující je kongeniální partitura Bernarda Herrmanna, která v zmíněné „sprchové“ scéně svými vysokými, bodavými zvuky děsivě ilustruje každé máchnutí nože. Výjimečný zůstává i výkon Anthonyho Perkinse v roli plachého a koktajícího Normana Batese, jenž ve své oidipovské fixaci na dominantní matku…"
"Hitchcockův odvážný, takřka experimentální film v sobě doslova koncentruje znepokojivost, obnažuje do té doby povětšinou tabuizované obsese a šokuje abnormalitou, jež se ukrývá v nitru ústředních postav. Zároveň zůstává filmařským unikátem, který poukazuje na Hitchcockovu bystrost a režijní invenci." více