Reklama

Reklama

James Stewart, Farley Granger a John Dall vytvořili ústřední postavy v akcí nabitém thrilleru inspirovaném skutečnou událostí: případem Leopold a Loeb. Granger a Dall hrají dva kamarády, kteří uškrtí svého spolužáka jen tak, pro pocit vzrušení. Poté uspořádají honosnou párty pro rodinu a přátele oběti, při níž je tělo mrtvého nacpáno do kmene stromu sloužícího jako švédský stůl. Když vrazi stočí konverzaci na téma dokonalé vraždy, jejich bývalý učitel (Stewart) pojme podezření. V této Hitchcockově fascinující exkurzi do smrti zjistí profesor během jedné noci, jak brutálním způsobem přeměnili jeho studenti své akademické teorie v hrůzostrašnou realitu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (311)

tukomaster 

všechny recenze uživatele

Velice zajímavý snímek, v němž je redukován střih, což vede k tomu, že se film nezdržuje a také to nutí herce k delším výstupům bez pauzy, což ovšem ne všichni zvládli na výbornou. Hlavně Farley Granger se mi moc nelíbil, naopak John Dall a James Stewart předvedli výborné výkony. Film také nabízí možná nejvíc thrillerovou scénu (alespoň pro mě, když nepočítám Psycho :) ze zatím shlédnutých Hitchových filmů. Způsob natočení mě nadchl, ovšem ke scénáři mám pár výhrad. Dialogy byly v pořádku, ale celková myšlenka filmu o nadčlověku a ospravedlnění zabití mi prišla nedotažená. Závěrečná reakce Jamese Stewarta po té co objeví mrtvolu mi přišla dost nevěrohodná, protože zde v podstatě změnil svůj dosavadní názor, který byl prezentován po celou dobu (mimochodem dost pokřivený názor). Delší stopáž by možná neuškodila. 80% ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Morální koncepce dobra a zla neplatí pro intelektuálně nadřazené." Je skvělé, když studenti řádně poslouchají svého učitele, převedou teorii v praxi, skromě se zařadí mezi nadřazené a uměleckou vraždou odstraní jednoho méněcenného kolegu. Je mi sympatické, že jsou to chlapci hraví, takže neopomenou dokázat nic netušícímu světu svou intelektuální převahu a tím dávají od začátku vědoucímu divákovi šanci na velmi zajímavou podívanou. A já, inspirován tímto dílem, se jdu s provazem v ruce mrknout po někom méněcenném. ()

Reklama

Douglas 

všechny recenze uživatele

Zabít kamaráda není moc milé, zvlášť pokud se za chvíli má konat párty, na kterou byl pozván i bývalý profesor. Že by se mu to řeklo? Alfred Hitchcock se tentokrát spíše než na příběh soustředil na technickou stránku filmu, který bral v době vzniku jako náročnou výzvu. Rozhodnul se jej totiž točit zdánlivě jedním záběrem (cívky tehdy byly schopny pojmout jen deset minut materiálu, takže se muselo skrytě navazovat) a film je dodnes formálně fascinující, třebaže podobných experimentů od té doby vznikla celá řada. Jenže s přibývajícími minutami se pohled na nepřerušenou jízdu kamery omrzí a pozornost se obrací především k postavám, na kterých je celý film postavený. Výborní herci v čele s Jamesem Stewartem ženou slabší scénář kupředu až do vybroušeného finále, přičemž mezitím dojde i na typicky hitchcockovské scény napětí. Mistr nezklamal ani tentokrát, třebaže opustil vyzkoušenou montáž a vydal se úplně jiným směrem. ()

eLeR 

všechny recenze uživatele

Vrátiť sa v čase a byť pri natáčaní tohto filmu to by bolo super. Skvelo prevedená divadelná hra na plátno. Výborné dialógy, uveriteľné herecké výkony - mňa najviac zaujal Granger - ten to jeho zúfalstvo, že im na to prídu, dal úplne na parádu. Napätia bolo tiež dosť - najmä, keď sa všetci rozprávali mimo záber a pani domáca začala upratovať hostinu a presúvať knihy - ale aké som ja mala vtedy nervy. Veľká spokojnosť. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Tuhle původně hravou formální hříčku nakonec překvapivě trumfuje samotný děj, který je k prasknutí narvaný cynickými dialogy, které neztratily ani špetku atraktivity a poutavosti. Navíc to Hitchcock nechává skrz samotné herce gradovat do neskutečně nepředvídatelných zatáček, takže to drží napětí a přitom to neztrácí šmrnc a filmařskou lehkost. Nevěřitelně vychytralý film. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (34)

  • Když cca ve 45. minutě mluví Ruppert (James Stewart) s Phillipem (Farley Granger) a má v ruce dva talířky se zákusky, kamera snímá Rupperta zepředu, pak zabere záda Phillipa, a opět zabere Rupperta. Tomu se ale mezitím změní obsah talířků, původní tmavá poleva na zákuscích se změní na světlou, změní se i jejich velikost a talířky, které původně Ruppert držel každé v jiné výšce, jsou najednou vedle sebe. (jujec)
  • Podľa britského filmového kritika Robina Wooda ide o jeden z najfilmovejších filmov v dejinách kinematografie, lebo maximálne využíva charakteristickú črtu média – schopnosť používať kameru ako divákovo oko, vťahovať diváka do deja a sprevádzať ho rôznymi peripetiami, akoby bol ich súčasťou. (Biopler)
  • Vzhledem k tomu, že záběry byly velmi dlouhé, všichni na place se snažili vyvarovat se jakýchkoliv chyb. Kameraman, kterému kamerový vozík v jednu chvíli přejel a zlomil nohu, byl například během záběru odvlečen z placu se zacpanými ústy. Jindy zase rekvizitář bleskurychle chytil skleničku, kterou žena málem upustila na zem, když při jejím pokládání minula stůl. (Vampireman)

Reklama

Reklama