Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker, Leo G. Carroll, Patricia Hitchcock, Kasey Rogers, Jonathan Hale, Robert Gist, Howard St. John, Alfred Hitchcock (více)Obsahy(2)
Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: „Zabiji tu tvoji, když ty zabiješ toho mého?“. A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. „Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. Popravdě řečeno, je to dvojnásobně fascinující, protože Hitchcock natočil dvě verze Cizinců ve vlaku. Původní verze jje naprostá thrillerová klasika. Nedávno nalezená, delší pracovní britská kopie nabízí „překvapivé zdůraznění Brunovy okázalosti, způsobu, jakým je přitahován ke Guyovi i jeho psychotické osobnosti” (Bill Desowitz, Film Comment). Odhalování Brunovy skryté podstaty, skvělé scény (tenisový zápas, rozpadající se kolotoč) a napětí, které dokáže vytvořit jen Hitchcock, dělají z tohoto filmu prvotřídní jízdu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (290)
Můj nejoblíbenější Hitchcock, obsahující vše, co od něj očekávám. Cynicky nekompromisní jednání k hlavnímu hrdinovi, zrelativizování jeho hodnot, mnoho dilemat, úskoků, gradující tempo a vyložené perličky, co se v záběru jen mihnou, ale přesto je divák před očima drží ještě po mnoha letech. Cesta k úspěchu = Robert Walker. Vím, že kožený Joseph Cotten nebo vyšinutý Anthony Perkins by v diváckém hlasování o Hitchockova oblíbeného záporáka dostali hlasů více, ale to částečně pramení i z toho, vůči komu ve filmech stojí. Většinou kladných, byť arogantních osobách či rodinách. Nagelovaný tenista Farley Granger není kladný, prostě nemůže být. Ve skutečnosti se do svých problémů sám zamotává a něco v jeho jednání nehraje. Robert Walker odbourává masku svého soka a vyloženě si to užívá. Dělá věci přesně v rozporu s tím, jak by se dělat měly (jeho zírání při tenisovém utkání). Divák by mu asi fandit neměl, ale je možné odolat? Naprostá špička a neodpustitelně podceňované. ()
Ako jediný problém Cudzincov vo vlaku vidím nie úplne vierohodný scenár. Samému mi to u Hitchcocka znie ako rúhanie, ale už len fakt, že policajti sledujú jedného podozrivého a nevšimnú si, že za ním permanentne dolieza... druhý podozrivý, vyznačujúci sa dokonca kontroverzným správaním (večierok), mi nedovolí túto pripomienku nenapísať. Navyše ten zapaľovač, o ktorom predtým vedeli len "páchatelia", bol aj pre policajtov zrazu kľúčový, lebo sa spoľahli na dobré slovo podozrivého. Scéna s kolotočom však vykompenzovala všetko, pretože tá berie dych ešte aj dnes! Určite nie som prvý, kto ju spomína, no neodpustím si to, nakoľko dokonalejšia od nej tu bola už len tvár Ruth Roman. Videné v rámci Season Challenge Tour (týždeň s Alfredom Hitchcockom). ()
„Don't worry, I'm not going to shoot you, Mr. Haines. It might disturb Mother.“ Super záběry (zírající Bruno mezi diváky pozorujícími hráče při výměně, ikonický shot škrcení ve skle brýlí) i motivy duality a „swap murders“ jsou postupně přebity naivitou. Od jistého okamžiku byl souboj tenista vs. psychopat už jen uměle udržován při životě a vše se stalo jakousi kolotočářskou zábavou, která sice umí napínat, ale rezignovala na chytrost. Mezi žánry by mělo být napsáno i sportovní, protože tady bylo víc výměn, než měl Bettany ve Wimbledonu.. ()
Poutavé ano, spád ano, ale scénář má svoje díry. Předně, potkat ve vlaku takového opruze, asi mu jednu fláknu; dále byl závěr zhruba předvídatelný už od půlky a důvod všeho, co se odehrávalo mi připadal zbytečný a nepravděpodobný. Škoda, že mi tohle vše zkazilo dojem, jinak by to byla krásná studie lidské psychologie. # příběh 7 | hudba 6 | humor 0 | akce 0 | napětí 4 | pustil bych si znovu 5 ()
Provaz a Okno do dvora, 2 filmy, kde se děj odehrává celou dobu na jednom místě. A 2 filmy, který jsou pro mě Hitchcockovo nejlepší. Cizinci ve vlaku mi nepřišli nijak extra vyjímeční, začátek s nápadem vyměnit si vraždy a potom provedení v zábavním parku, to byla zajímavá část, ale potom se film přehoupnul akorát v intriky a já jakobych tam Hitchcocka postrádal. ()
Galerie (80)
Zajímavosti (38)
- Miriam (Kasey Rogers), Guyova (Farley Granger) manželka, predstavuje jednu z Hitchcockovských postáv, ktorých charakter dokáže vykresliť za zopár sekúnd. Stačia mu k tomu gestá rúk, pokleslé ústa, vypočítavý pohľad, no aj nemožné okuliare s niekoľkonásobnými dioptriami. Taktiež jej chúťky po rozmare deklarované proklamovaným stiahnutím žiadosti o rozvod. (Biopler)
- Záběr, kdy se muž plazil pod kolotočem, nebyl udělán trikem fotografie. Hitchcock tvrdil, že to bylo nejnebezpečnější číslo, které kdy natočil a nikdy by to už nedovolil opakovat. (Kulmon)
- Muž, který se plazil pod neovladatelným kolotočem, nebyl ani žádný herec, ani kaskadér, ale kolotočář, který se dobrovolně nabídl. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)
Reklama