Reklama

Reklama

John Forsythe hraje amerického agenta, který si pro špionážní operaci na Kubě najme francouzského spolupracovníka jménem Devereaux (Frederick Stafford). Právě na Kubě se měly údajně objevit ruské rakety a také špión NATO s krycím jménem Topaz. V Havaně se Devereauvovo pátrání stává nebezpečným a zanechává za sebou otřesy ve vládě, vraždu, zradu i sebevraždu. Po skončení své mise se Devereaux vrací zpět do Francie a chystá se odhalit totožnost dvojitého agenta. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (73)

YURAyura 

všechny recenze uživatele

2/10 Tendencni dlouhotrvajici nuda tezici z aktualnich politickych tanecku americanku se sovety. Par zaberu zapamatovanihodnych, ale v globale nudne jak politicka rozprava o vyznamu odsunu nadrazi v Brne. Hlavni hrdina jalovy, zapornaci jalovi - jenom ty baby to drzi nad vodou. Na DVD je tolik vychytralych koncu, az to z divackeho hlediska neni unosne... ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Ani se nedivím, že po tomto filmu vzal Hitchcock roha do Anglie. Spíše než špionážní thriller to připomíná mexickou, pardon, kubánskou telenovelu, a i když se Hitchcock snaží jako perfekcionalista co může (barevné ladění, scéna před hotelem) nevytáhne to víc než na průměr. Rozhodně doporučuji oba alternativní konce, které jsou daleko lepší než ten použitý. ()

Reklama

kinej 

všechny recenze uživatele

Zde úplně nerozumím slabšímu hodnocení. Podle mě je Topaz vynikající špionážní thriller pojednávající o zajímavých událostech kolem kubánské krize. Hitchcock se tentokráte držel při zemi, že film jako jeden z jeho tvroby považovat za téměř autentický. Co se týče provedení filmu, tak to považuji za vysoce kvalitní. Za vyikající například považuji realistickou špionážní pasáž z New Yorského hotelu, či napínavé scény z Kuby. Místo honiček zde převládá řešení problémů diplomatickou cestou či intrikami (viz. závěr). Vzhledem k tématice asi film ani nemohl mít ambice oslovit tolik lidí jako klasické kriminálky, ale slovo slabší mi k Topazu tedy nesedí. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v srpnu 2018. Topaz je průměrné politické drama s propletencem špionážních a romantických vztahů. Schází zde obvyklý ironický nadhled filmového tvůrce a vše se sází na intimní pocity a pohnutky a vzájemné souvislosti usilovně povzbuzují zlenivělou jiskru napětí. Různě provázaná a mohutně spletitá sít má ohromit svou nadřazeností civilnímu životu, podařilo se zbudovat dojímavou sílu scénických orgií, ale z průměru ho nevytáhne ani antická tragédie romantiky. Hlavní postavou politického manifestu Hitchcocka je André Devereaux (Frederick Stafford), francouzský obchodní atašé ve Washingtonu a řídící agent francouzské výzvědné služby na západní polokouli. Nejpevnější vazby jsou ty nejosobnější, nervozita studené války mocní strach do paranoických rozměrů a za službu se dostane protislužba, či zasloužený trest. Hrdinu okamžiků táhne osobní čest a spalující vášeň, oběti jsou nutností vyhrocené hysterie. Nakonec se vše upře k důvěryhodnosti nejbližšího okolí. Nejvýraznější ženskou postavou je Juanita de Cordoba (šarmantní Karin Dor), prominentní kubánská osobnost s rozpolceností života. Vlastní zásluhy na přítomnosti nemusejí být stále věrny představitelům moci. Vznešeně tančí mezi dvěma světy, láska je odměnou i vykoupením. Významnou postavou je Rico Parra (John Vernon), přední představitel kubánské moci. Politický boj bez rukaviček s ševelením výzvědné činnosti se přesouvá i do niterné osobní roviny a žárlivost bolí a zalévá oči krví. Důležitou postavou je Henri Jarré (zajímavý Philippe Noiret), francouzský tajemník pro OSN. Osobní provinění se strachem viny hledá ze všech sil vlastní záchranu a bezradně zmatkuje. K výraznějším postavám patří také Jacques Granville (příjemný Michel Piccoli), důležitý politický hráč, Andrého nejbližší a dlouholetý kamarád se stíny na duši v rovině společenské i soukromé. A také Nicole Devereaux (Dany Robin), Andrého manželka. Její vzrůstající nespokojenost s manželovou profesí je ve znamení pocitu zrady a následného trestu. Spojitost se uzavírá v kruhu. Z dalších rolí: Andrého bezstarostná dcera Michèle Picard (Claude Jade), její ochotný manžel a malující novinář Francois Picard (Michel Subor), Andrého pružně přizpůsobivý newyorský pomocník Philippe Dubois (Roscoe Lee Browne), přeběhlý vysoký ruský zpravodajec Boris Kusenov (Per-Axel Arosenius), spolehlivý agent CIA a Andrého blízký kamarád Michael Nordstrom (John Forsythe), úplatný kubánský Ricův sekretář Luis Uribe (Donald Randolph), Ricův hlavní strážce Hernandez (Carlos Rivas), mučený pěšák špionážních hrátek Pablo Mendoza (Lewis Charles), jeho mučená manželka Carlotta (Anna Navarro), Juanitina vynalézavá pravá ruka Thomas (John Roper), či francouzský velvyslanec ve Spojených Státech René d'Arcy (George Skaff). Topaz je průměrné politické drama, je potvrzením filmařova politického postoje a USA je jediný spolehlivý ochránce světového míru. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Alfred Hitchcock se po neúspěšné Roztržené oponě nechal přinutit studiem k filmu, který mu nebyl příliš blízký a Topaz podle toho taky vypadá. V prvé řadě jde o otevřeně politický film, který brojí proti Rusku a Kubě a mapuje činnost „západních“ špionů.. Nemá však příliš společného s elegantními špionážními thrillery, jaké Hitchcock točíval dřív, třebaže se zřejmě snažil dodat těžkopádnému příběhu šmrnc. Trpí především nevýrazným hlavním hrdinou, který má na hony daleko do Caryho Granta a připomíná spíš špatnou variaci na Conneryho v bondovkách. Přes značně politické vyznění ale Hitchcock nezapomněl, jak se mají filmy točit a i tentokrát dojde na výborné scény plné napětí nebo filmařské invence (výborná „němá“ sekvence rozhovoru agenta s tajemníkem kubánského guru). ()

Galerie (101)

Zajímavosti (9)

  • Původní scénář napsal Leon Uris, ale Hitchcock se na poslední chvíli rozhodl jeho verzi nenatočit, a tak zavolal Samuela A. Taylora (scénář k Vertigo), aby scénář od začátku přepsal. Některé scény tak byly napsány jen pár hodin předtím, než byly natočeny. (ČSFD)
  • Snímek se natáčel v Kodani, Wiesbadenu, Paříži, Washingtonu, New Yorku a ve studiích Universalu v Hollywoodu. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)
  • Podle Alfreda Hitchcocka byl tento film jen další z jeho experimentálních pokusů. Kromě dialogů se snažil zápletku odhalit používáním určitých barev (převážně červené, žluté a bílé). Poté přiznal, že to nevyšlo. (ČSFD)

Reklama

Reklama