Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Bernard HerrmannHrají:
James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes, Tom Helmore, Henry Jones, Ellen Corby, Konstantin Shayne, Lee Patrick, Alfred Hitchcock, June Jocelyn (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Mistrovské dílo o posedlosti, jež vedla až za hrob. James Stewart a Kim Novaková v hlavních rolích klasického amerického filmu. Padesátá léta představují v Hitchcockově tvorbě vrcholné období. Po první dekádě v Hollywoodu, kdy střídal kvalitní snímky s těmi méně povedenými a snažil se najít své místo v přísně organizovaném systému studiové výroby, byl už etablovaným a komerčně úspěšným tvůrcem, jehož filmy nesly osobitou pečeť svého režiséra a byly snadno rozeznatelné od produkce jeho kolegů a konkurentů. K nejvýše ceněným Hitchcockovým snímkům patří Vertigo (1958), psychologické drama bývalého policisty Fergusona, jenž se zamiluje do ženy, kterou má sledovat, a teprve postupně zjišťuje, že se stal obětí rafinované hry. Hitchcock vyšel z románu známé francouzské dvojice Pierre Boileau-Thomas Narcejac, nazvaného Mezi mrtvými (1954; česky nevyšel), ovšem přizpůsobil si ho, jak ostatně bylo jeho zvykem, svým vlastním potřebám. Děj zasadil do malebného prostředí San Francisca (román se odehrává v Paříži), jehož kopcovitý reliéf umocnil zásadní rys hrdinovy osobnosti, chorobný strach z výšek, a spletitý příběh vyšperkoval vlastními obsesemi (zejména meditací o přetvoření ženy v dokonalou ženu). Ideálního představitele Scottieho Fergusona nalezl v Jamesi Stewartovi, s nímž spolupracoval už předtím, především na Provazu (1948) a Oknu do dvora (1954), a do obtížné role tajemné Madeleine nakonec obsadil Kim Novakovou. Vertigo bylo v době svého prvního uvedení považováno v rámci Hitchcockova díla za zklamání (nominováno pouze na dva Oscary - výprava, zvuk), ovšem časem se díky své mnohovrstevnatosti stalo jedním z jeho jednoznačných triumfů. V pravidelné anketě britského měsíčníku Sight & Sound bylo v roce 2002 vyhlášeno druhým nejlepším filmem všech dob (po Občanu Kaneovi). (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (672)
Jeden z najslávnejších a možno najlepší film majstra napätia ponúka všetko, prečo sú jeho diela obdivované a milované každou generáciou fanúšikov aj tvorcov. Prekvapivý príbeh, silnú atmosféru výborné herecké výkony, progresívne režijné postupy, dodnes citované aj napodobované formálne hrátky a v neposlednom rade geniálnu hudbu Bernarda Herrmana. Povinná jazda každého milovníka kinematografie a jeden z najuznávanejších ()
(Ještě jednou si někde přečtu, že za "Vertigo by se nestyděl ani Lynch", tak padnu!) Pro mě VERTIGO boduje především důkladným visuálem, podobně jako u mnohých dalších Hitchhocků, i tady si můžete téměř libovolný záběr zarámovat a pověsit. Hitchcock byl prostě v mnoha věcech napřed a to i dnes. Pro dnešního diváka musí být ohromující jeho detailní a promyšlená režie. Klobouk dolů. ()
Mysteriózny príbeh zo San Francisca. Kriminálna dráma plná nečakaných zvratov. Tajuplný thriller o osudovej láske. Noir. "Vertigo". "Závrať". Film z dieľne fenomenálneho amerického režiséra Alfreda Hitchcocka. James Stewart a Kim Novak sú v hlavných úlohách famózni. Veľmi kvalitný snímok, ktorý ani po viac ako polstoročí nestratil nič na svojej pôsobivosti. Nadčasový filmový klenot americkej kinematografie. **** ()
V první polovině se občas daří Hitchcockovi vytvořit nějaký napětí a dá se říct, že se mi Vertigo celkem líbilo, což jsem moc nečekal. Ve druhý polovině ovšem dojde k dost ujetýmu zvratu v ději a od tý chvíle už mě to vůbec nebavilo. Navíc mi to přišlo tak neskutečně naivní a hloupý, že jsem nad tim jen kroutil hlavou. Sice chápu, že v 50. letech se točily ještě naivnější a hloupější filmy, ale já se opravdu neumim přepnout do pohledu diváka v roce 1958 a pak to timhle pohledem hodnotit. Jinak mam pocit, že snad půlka filmu byla točená někde v ateliéru s naprosto příšernou zadní projekcí a občas dokonce s kreslenym pozadim, což teda vypadalo fakt hodně blbě. Hitchcock mě prostě nebere. ()
Vertigo bylo pro mě po Psychu asi nejslavnějším filmem Alfreda Hitchcocka a dost jsem se na něj těšil. Když se dvd objevilo na stáncích za 49kč, nebylo co řešit a výsledek? Velmi zajímavý a netradiční snímek, který kombinuje osudovou lásku a posedlost do působivého celku se skvělými dialogy. Celkově předvádí Hitchcock skvělou atmosféru i napětí a ovládá své herce jako loutky, čímž je pozvedá nad průměr. James Stewart jako klasický americký ex-policajt a netradičně krásná Kim Novak, jako objekt jeho tužeb. Mistr snímek však nedovedl k mnou žádané dokonalosti, ale stále ho musím řadit hodně vysoko... Možná lepší tempo, možná něco jiného, ale závěr působí rozhodně krutě. ()
Galerie (133)
Zajímavosti (95)
- Sekvencia úvodných titulkov je sprevádzaná hudbou, ktorá neskôr zaznie až v scéne, v ktorej sa Judy (Kim Novak) mení v Madeleine v salóne krásy. Je to jediná scéna, v ktorej zaznie totožný hudobný motív. Obrazovo to tiež ladí, nakoľko v scéne pozorujeme detail na ženskú tvár, na tvár, ktorá sa premieňa v masku. (Biopler)
- Elsterovu (Tom Helmore) pracovnu si Alfred Hitchcock natolik oblíbil, že požádal Henryho Bumsteada, aby navrhl a postavil přesně takovou místnost v jeho domě na Bellagio Road. (Pavlínka9)
- Po zoznámení sa s Judy (Kim Novak) ju neskôr Scottie (James Stewart) pozve k sebe na byt. Je rovnako oblečená ako Madeleine, no je ešte brunetou. Sedí na rovnakom mieste ako predtým Madeleine. Obe scény sa podobajú v tom, že Scottie v nich stojí nad ženami v dominantnom postoji. V prvej sekvencii ide o jeho snahu donútiť sen, aby sa stal skutočným, v druhej o snahu donútiť skutočnosť, aby sa premenila v sen. (Biopler)
Reklama