Reklama

Reklama

Závrať

  • Česko Vertigo (více)
Trailer

Obsahy(1)

Mistrovské dílo o posedlosti, jež vedla až za hrob. James Stewart a Kim Novaková v hlavních rolích klasického amerického filmu.  Padesátá léta představují v Hitchcockově tvorbě vrcholné období. Po první dekádě v Hollywoodu, kdy střídal kvalitní snímky s těmi méně povedenými a snažil se najít své místo v přísně organizovaném systému studiové výroby, byl už etablovaným a komerčně úspěšným tvůrcem, jehož filmy nesly osobitou pečeť svého režiséra a byly snadno rozeznatelné od produkce jeho kolegů a konkurentů. K nejvýše ceněným Hitchcockovým snímkům patří Vertigo (1958), psychologické drama bývalého policisty Fergusona, jenž se zamiluje do ženy, kterou má sledovat, a teprve postupně zjišťuje, že se stal obětí rafinované hry. Hitchcock vyšel z románu známé francouzské dvojice Pierre Boileau-Thomas Narcejac, nazvaného Mezi mrtvými (1954; česky nevyšel), ovšem přizpůsobil si ho, jak ostatně bylo jeho zvykem, svým vlastním potřebám. Děj zasadil do malebného prostředí San Francisca (román se odehrává v Paříži), jehož kopcovitý reliéf umocnil zásadní rys hrdinovy osobnosti, chorobný strach z výšek, a spletitý příběh vyšperkoval vlastními obsesemi (zejména meditací o přetvoření ženy v dokonalou ženu). Ideálního představitele Scottieho Fergusona nalezl v Jamesi Stewartovi, s nímž spolupracoval už předtím, především na Provazu (1948) a Oknu do dvora (1954), a do obtížné role tajemné Madeleine nakonec obsadil Kim Novakovou. Vertigo bylo v době svého prvního uvedení považováno v rámci Hitchcockova díla za zklamání (nominováno pouze na dva Oscary - výprava, zvuk), ovšem časem se díky své mnohovrstevnatosti stalo jedním z jeho jednoznačných triumfů. V pravidelné anketě britského měsíčníku Sight & Sound bylo v roce 2002 vyhlášeno druhým nejlepším filmem všech dob (po Občanu Kaneovi). (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (672)

Galadriel 

všechny recenze uživatele

U mě jednoznačně nejlepší Hitchcockův film, kterému ale pořád chybí docela dost k tomu, aby dostal nejvyšší hodnocení. To"tajemno" mohl rozvést mnohem víc a udělat film mysterióznější, několikrát mi takhle bohužel bylo dopředu jasné, co se cca stane (i když hlavní pointu jsem, přiznávám, neuhodla, to ale nemůže podle mě nikdo) a hlavně mi tam přebývá asi tak půlhodina, jejímž ubráním by bylo Vertigo nadupané napětím a ani chvíli bych se nenudila. V téhle podobě bohužel takové okamžiky nastaly, některé scény i postavy (Johnyho přítelkyně malířka) mi přišly naprosto zbytečné. ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Snad ještě nikdy jsem po zhlédnutí Hitchcockova filmu tak dlouho nepřemýšlel, zda mu mám dát plnou palbu hvězd nebo "jen" 4*. Vertigo má vynikající atmosféru, skvělou hudbu, ohromné výkony herecké dvojice Stewart - Novak a výtečné prostředí. Úvodní scéna nemá chybu, slibuje od prvních vteřin brilantní podívanou, titulková sekvence má v sobě velikou sílu a ulice San Francisca s jeho okolím jsou ideálním místem pro sledování něčí ženy či pro výlety, na nichž se dá zažít vskutku hodně věcí, které pak hlavního hrdiny řádně vyvedou z míry. Děj Vertiga je opravdu místy značně mysteriózní, což dodává grády zmíněné atmosféře. Postrádal jsem ale její postupné zahušťování, jak je vnímám u většiny jiných Hitchcockových filmů a to způsobilo, že u některých scén jsem přestal být pozorným divákem a nevadilo mi odvrátit zrak. Vystupňovaného napětí se pak dočkáme v závěrečné scéně, jejíž vyvrcholení je opravdový majstrštyk a mně je jasné, že tohle si budu z Vertiga pamatovat nejdéle. :) ()

Reklama

Marigold 

všechny recenze uživatele

Dvě provokativní psychoanalytické teze - "žena neexistuje" a "žena je jen symptom muže" - nacházejí ve Vertigu své závratně přesné a přitom jednoduché vyjádření. Hrdina posedlý fantaskní konstrukcí femme fatale (ženy, která je příliš křehká na to, aby skutečně existovala) prochází dvěma klíčovými fázemi - bouřlivou melodramatickou lovestory a deziluzivním psychologickým dramatem. V první části, poplatné konvencím, sledujeme archetypální příběh romantické lásky k ženě odsouzené zemřít, v té druhé rafinovanou analytickou studii mužské posedlosti fantazií, nemožností naplnit ji "skutečností", až sadistickou touhu přetvořit reálné ženské tělo v nereálný fantaskní tvar (rozkoš, naplnění). Závěr pak rafinovaně otevírá otázku, v čem spočívá skutečná hrdinova závrať- v prožitku "hloubky" reálného světa nebo v hrozivé hloubce ženského pohledu, který ukrývá bizarní a nepolapitelné tvary potenciálních myšlenek a konceptů? Zdánlivě prostý a v některých fázích snad až překombinovaný syžet je ve skutečnosti precizním rozborem vztahu muže a ženy, který takřka důsledná "desexualizace" zestárlého Jamese Stewarta činí ještě výmluvnějším. Fantastický film, nad nímž se může zatočit hlava, protože přesně pojmenovává děsivou prázdnotu touhy. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Rozhodně zajímavé dílo. Nedá se mu upřít výborně budovaná atmosféra, která ve vypjatých momentech graduje takovým způsobem, jak to dokázal jedině Hitchcock. Většina jeho filmů se také může pochlubit mistrně zvládnutou kamerou a samozřejmě hudbou, kteréžto dva faktory nahánějí sami o sobě divákovi hrůzu i v tomto thrilleru. Mám pochopitelně na mysli hlavně grandiózní scény z kostelní věže. Ovšem příběh, jakkoli dobře promyšlený, v hodně místech ztrácí tempo. A chování jednotlivých postav vzhledem k dané situaci mi někdy přišlo když už ne úplně nesmyslné, tak alespoň hodně zvláštní. No jo, to je asi ta Hitchcockova osobnost. Pro jeho filmy zřejmě nemám takové pochopení, aby si vysloužily hodnocení nejvyšší. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Vysnívané nemožno dosiahnuť realitou, pretože ide o dva celkom odlišné svety. Magický prienik sna a skutočnosti sa na chvíľu podaril obsesívnemu detektívovi a nádhernej blondíne. Len na prchavý okamih a zrazu sa všetko vrátilo do všednej dvojkoľajnosti bytia. Ale Pán režisér Hitchcock nám výnimočný zážitok hypnotickej posadnutosti predstavou, vedúcou takmer k jej zhmotneniu, sprostredkoval v nezabudnuteľnom majsterstücku. ()

Galerie (131)

Zajímavosti (95)

  • Produkcia pôvodne zvažovala viacero názvov, napr. "A Matter of Fact", "The Mad Carlotta", "Face in the Shadow", "Possessed by a Stranger" alebo "Darkling I Listen". (srbak)
  • Natáčelo se od 30. září do 19. prosince 1957 v Kalifornii. (Varan)
  • V důležitých momentech filmu se mění osvětlení: Když Scottie (James Stewart) poprvé zahlédne Madeleine (Kim Novak) v restauraci „Ernie's“, tak se nám (Madeleine) na chvilku jeví neobyčejně jasně; když Scottie v knižním obchodě naslouchá příběhu Madeleinina předka, vše najednou potemní; když Scottie poprvé uvidí Judy „předělanou“ na Madeleine, je osvícena přízračným zeleným světlem (z neonového nápisu za oknem). (džanik)

Související novinky

Robert Downey Jr. krouží kolem remaku Vertiga

Robert Downey Jr. krouží kolem remaku Vertiga

24.03.2023

Bylo to nejspíš jen otázkou času, studio Paramount Pictures každopádně nyní oznámilo, že se chystá natočit remake slavného Vertiga. Thriller legendárního režiséra Alfreda Hitchcocka (Psycho) z roku… (více)

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

02.12.2022

Britský měsíčník Sight and Sound po deseti letech opět požádal kritiky o aktualizovaný seznam nejlepších filmů všech dob, a díky obří anketě, v níž se zúčastnilo rekordních 1639 recenzentů, kinařů,… (více)

KRRRnov již podesáté zve na „sedmdesátky“

KRRRnov již podesáté zve na „sedmdesátky“

11.04.2015

Již podesáté přivítá krnovské kino Mír 70 fanoušky festivalu 70mm filmů. O víkendu 17. – 19. dubna 2015 se historickými projektory prožene na dva miliony filmových políček, která v době svého uvedení… (více)

Filmové hvězdy exkluzivně pro ČSFD.cz

Filmové hvězdy exkluzivně pro ČSFD.cz

25.03.2015

Oscarový režisér Jean-Jacques Annaud a ikonická herečka Kim Novak navštívili Mezinárodní filmový festival Praha – Febiofest, kde s nimi režisér Robin Kašpařík udělal exkluzivní rozhovory pro ČSFD.cz.… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno