Reklama

Reklama

Volný den Ferrise Buellera

  • USA Ferris Bueller's Day Off (více)
Trailer

Všechno, na co se jen bojíme pomyslet, Ferris udělá během jednoho dne... Předčasně zesnulý americký scenárista, režisér a producent John Hughes (1950-2009) se v polovině osmdesátých let prosadil jako tvůrce autorských komedií, v nichž přesně vystihl chování, mluvu, starosti i radosti tehdejších teenagerů. Asi nejlépe se mu to podařilo v dnes už klasické veselohře Volný den Ferrise Buellera (1986), kterou napsal údajně během šesti dnů a která líčí osudy geniálního záškoláka při jedné z jeho eskapád i marný boj ředitele školy Rooneyho přistihnout konečně nezbedníka při podvádění. Dokonale vypointovaný scénář a především přirozené herecké výkony nejen hlavních ale i vedlejších představitelů jsou největšími devizami filmu. V titulní úloze září Matthew Broderick (předtím se proslavil obdobnou postavou studenta, který pronikne do počítače Pentagonu, ve filmu Válečné hry), v jehož stínu se trochu ztrácejí Alan Ruck (Ferrisův nejlepší kamarád Cameron) i Mia Saraová (Ferrisova dívka Sloane). Svůj mimořádný smysl pro komické načasování tu v roli ředitele ukazuje Jeffrey Jones, nedoceněný herec charakterních rolí (např. císař Josef II. ve Formanově Amadeovi). I na menším prostoru se tu dobře uplatnila Jennifer Greyová jako Ferrisova trpící sestra Jeanie; její definitivní průlom mezi hereckou elitu nastal už v příštím roce v Hříšném tanci. Pozoruhodný výkon v jediné scéně na policejní stanici také předvádí tehdy prakticky neznámý Charlie Sheen, jenž tu hraje (jak jinak!!) mladíka zatčeného kvůli drogám. Snímek se stal diváckým hitem, při rozpočtu šest milionů dolarů vydělal při svém prvním uvedení v amerických a kanadských kinech víc jak desetinásobek této částky. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (177)

Anderton 

všechny recenze uživatele

John Hughes vôbec nemoralizuje, čoho som sa asi najviac obával. Pri tom pointa, či posolstvo filmu, vyznie omnoho úprimnejšie a pravdivejšie než vtĺkanie otrepaných múdrostí typu "prijímanie zodpovednosti" do hláv teenagerov. Život je skrátka len jeden a každý deň treba žiť ako ten posledný. To neznamená, že musí nutne vyzerať ako konkrétne tento, ale proste chápate, čo chcem povedať a čo chcel hlavne povedať Hughes. Situácie sú samozrejme nereálne, často prispôsobované situačnej komike, ale čert to vezmi, šlape to, je to zábavné a niekde vnútri cítiť Hughesovo majstrovstvo v chápaní dobovej mládeže. Dnes sa blicuje skôr kvôli novej verzii FIFA na Playstation, než žeby chcel ísť niekto na basebal/futbal/hokej... ()

BoPo 

všechny recenze uživatele

V USA cenená a obľúbená komédia. Režisér a scenárista, ktorý dal svetu kultové komédie (Sám doma, Vánoční prázdniny) sa však na úvod svojej režisérskej kariéry totálne minul môjmu nastaveniu a očakávaniam. Snídaňový klub, Letadla, vlaky, automobily a práve Volný den Ferrise Buellera sú pre mňa menej než podpriemerné komédie. Matthew Broderick mal už na konte Jestřábí ženu a vlastne potom už nikdy nehral v lepšom filme. Alan Ruck známy ksicht bez známeho mena. Tu som ho konečne videl v mladej verzii. Jeffrey Jones ďalší známy neznámy, ktorý najviac utkvel v pamäti skrz Amadeusa (císar Jozef II.) a komédiu Beetlejuice (jeden z nových majiteľov domu). A práve vďaka nemu je tá jedna * a mal trestuhodne málo priestoru. Jennifer Grey až za rok hupsla na Patricka Swayzeho. Charlie Sheen sa ešte len chystal na Wall Street a zahral si tu fetku, a kurevníka. Ehmmm. Sebranka, ktorá ako som už práskol, v roku 1986 ešte žiadne zásadné pozitívne dojmy neurobila. ()

Reklama

VanTom 

všechny recenze uživatele

Potěšení z podvratné, čtvrtou stěnu bořící teenagerské komedie (která si ze vzdělávací instituce dělá nepokrytou prdel), mi brzy zkalilo zjištění, že titulní "vodvázaný" záškolák se ponejvíce chová jako egoistický nezodpovědný fracek a já spíše fandím smolařskému vynervovanému řediteli, jenž se ho snaží načapat. :-) Většina fórků mi také přišla vcelku předvídatelná, v současnosti již zprofanovaná. Jak snímek ke konci zabrnkal na vážnější notu, hodně toho dohnal, byť k Ferrisovu potrestání zbaběle nepřistoupil, když celou linku s veřejnou sbírkou zametl pod koberec. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Snímek má přerývané tempo a nedokázal si ani vybrat žánr. V rámci generační teen komedie není vůbec vtipný, tenhle žánr ve filmu zastupují karikované postavy – školní inspektor (či co to je), kterého poníží vším možným, včetně doslovného pádu do bahna a protivná starší sestra, která nakonec prozře díky lásce k feťákovi, kterého našla na policejní stanici. Sem tam se filmem mihnou lepší momenty, kterými se režisér John Hughes proslavil ve svých lepších kouscích – třeba nejistota dospívajících, kteří se zoufale snaží vypořádat s nadcházející dospělostí, jejich obavy z autorit, které se snaží nedat najevo. Všechno je ale jen nakousnuté a nedořečené. ___ Navíc ani není ukázané, proč je hlavní hrdina údajně tak všeobecně oblíben naprosto všemi, když on je jen normální kluk, co se snaží vyhnout škole. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Film, který mě baví už jen způsobem, jakým k zábavě a vyprávění přistupuje. Výstižné zobrazení únavné školní rutiny, záměrně nafouknuté vyhrocení nevinné studentské rebelie ze strany smolařského ředitele, Broderickův satirický komentář do kamery, jednoduchá a současně uvěřitelná psychologie mladistvých a konečně nevídaně vybroušený scénář, kde hraje každý záběr, motiv i dialog důležitou roli pro budoucí zvrat či vtip - to vše dává dohromady společně se skvělými herci (vedle sympatické hlavní trojice především Jeffrey Jones, známý to císař z Formanova Amadea) jednu z nejkultovnějších a nejkreativnějších komedií v historii amerického filmu. S ohledem na parodovaný sociální podtón chápu některé výtky, že se jedná o čistě zámořskou záležitost, ale přesto si nedokáži (nebo spíše nechci) představit takového morouse, který dokáže zkritizovat tolik čiré zábavy a opojných audiovizuálních substancí - vraždit si zaslouží úplně jiné filmy, tenhle klenot nechte být.... 90% ()

Galerie (170)

Zajímavosti (53)

  • Film byl v roce 2014 v USA zařazen do Národního filmového registru v Kongresové knihovně jako významné dílo, které má být zachováno pro další generace. (P. J. D.)
  • Ve scéně, kdy Ferrari proletí sklem a zřítí se do strže pod domem, se sklolaminátová karoserie roztrhla. Nakonec si ale divák nevšimne, že automobil byl jen atrapou, trhlina byla zakryta větvemi. (darek kartac)

Reklama

Reklama