Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Gordon WillisHrají:
Woody Allen, Mia Farrow, José Ferrer, Julie Hagerty, Tony Roberts, Mary Steenburgen, Moishe Rosenfeld, Kate McGregor-Stewart, Caitlin O'Heaney (více)Obsahy(1)
Na osamělé farmě mají strávit společný víkend tři páry: excentrický vynálezce Andrew Hobbs s manželkou Adrian, jeho přítel doktor Maxwell Jordan s milenkou a ošetřovatelkou Dulcy a renomovaný stárnoucí filozof Dr. Leopold Sturgis se snoubenkou Ariel. Každý z nich má o odpočinku v následujícíh hodinách odlišné představy. Po prvním společném setkání se jejich plány pozvolna mění. Najednou začíná hra, která vypráví o nejistých partnerských vztazích, o lásce, sexu, vášni a nevěře... Film scenáristy a režiséra Woodyho Allena se vyznačuje výraznou lehkostí a hravostí, nezapírá přitom inspiraci jak slavnou hrou Sen noci svatojánské Williama Shakespearovou, Úsměvy letní noci švédského tvůrce Ingmara Bergmana, tak slavnými impresionistickými obrazy Výlet do přírody či Snídaně v trávě. Pozadí křehkého příběhu vytváří barvami a životem překypující krajina, v níž se občas "objeví" mytologické a magické prvky (kouzelná světelná koule). Na okouzlující atmosféře přelomu století se nemalou měrou podílí romantická hudba skladatelů Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a Roberta Schumanna. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (126)
Velice milý, přímo snad až roztomilý film. Lechtivý a vtipný tak akorát, senzačně zahraný (Julie Hagerty je naprosto kouzelná bytost). A dokonce mi ani nevadila absence jazzu, neboť Woody Allen veškerou hudbu tentokrát vycucal z Mendelssohna Bartholdyho. Co mě bavilo stejně jako spousta fórů a fórků, byly neustálé hrátky s kamerou a jejími dlouhými záběry. ()
V sérii Woodyho výstřelků, v nichž tvůrce umělecky tápal v hlubině evropských inspirací, je tento jednookým králem. Nejméně vystavuje na odiv, je ovšem nejvyrovnanější. Nejspíše proto, že lehčí můzy (ÚSMĚVY LETNÍ NOCI) mají k jeho filmařskému naturelu daleko blíže než Fellini nebo těžší Bergman. Odmysleme si retro náladu a přírodu amerického venkova, a film se velmi podobá jeho hořkosladké komediální klasice. Přesto film opět odhaluje limity filmaře, zejména jeho schopnosti evokovat určitou náladu, atmosféru (zde cosi mezi impresionismem a magickým realismem). Zkrátka: nemá-li Woody po ruce Gershwina a černobílý materiál, zůstává zejména geniálním komediografem, výtečným vůdcem herců a poučeným kopistou. ()
Na první pohled nezávažná a lehká letní komedie v sobě skrývá nečekané. Nejen brilantní humor, ale také nesmírně chytrou, poučenou a přitom rozmarnou a nadsázkyplnou práci s předlohou, bezvadnou vizuální stylizaci, připomínající prosluněná impresionistická plátna, brilantní režii i herectví, skvěle vybranou a přitom naprosto příznačnou hudbu, příběh bez slabých míst, nesmírně zábavný a zároveň prošpikovaný mnoha skvělými postřehy takříkajíc "přímo ze života", svrchovaně vybudovaný... Co k tomu dodat víc? Celkový dojem: 90% Zajímavé komentáře: kinej, Tosim, Rob Roy ()
Allen, obvykle unášený krásami velkoměsta, se v Sexu povznáší nad žehrání na hmyz, písek mezi hýžděmi a jiné stesky zhýčkaného velkoměšťana a popohání podobně naladěného kameramana Gordona Willise k produkci bukalické poezii předměstkého venkova. V kulisách dovolenkového ráje lesů, luk a rustikálních usedlostí rozehrává odlehčenou shakespearovsko-bergmanovskou parafrázi, kořeněnou vtipně neveselými postřehy o nevyzpytatelnosti milostných vztahů, těkavé chemii a následcích promarnění zásadních okamžiků. Nepozváno, dostavuje se cosi, co Allen většinou ve své filmařské moci nemá - jedinečné filmové atmosféry ve formě téměř hmatatelně smyslného léta. K téhle "výplni" se vracím nakonec častěji, než k závažnějším Allenovým projektům. ()
Bohužel, tohle se Woodymu moc nepovedlo. Největší problém vidím v příliš dlouhém úvodu - než se přejde na hlavní zápletku, jen se mluví, někdy až moc, děj se nikam neposunuje a přitom uběhne asi polovina stopáže - jestli jsem si dříve říkal, že nápadů mohlo být ještě více, tady by zase naopak prospělo zkrácení. Stejně tak mi moc nesedlo obsazení - poprvé se mi u Allenových komedií stalo, že kromě jeho samotného nikdo z herců nedokáže stabilně pobavit a tak vše musí zachraňovat intelektualismus na sto způsobů, který vždy někdo doplňoval. Jinak tohle bylo moje první setkání se spoluprací Woodyho s Miou Farrow a bohužel, o vyrovnání se sympatické Diane Keaton nemůže být ani řeč (nominaci na Malinu se asi nedá moc divit)... ()
Galerie (38)
Zajímavosti (8)
- Jde o první film pro Orion Pictures, jehož vlastníci dříve vedli United Artists a produkovali předešlé filmy Woody Allena. První filmem měl však být Zelig (1983), ale ten se zpozdil kvůli technickým problémům. Proto se Allen nabídl, že napíše rychle "sex komedii". (don corleone)
- Postavu Ariel napsal Woody Allen pro Diane Keaton ta se ale nemohla natáčení zúčastnit kvůli jiným pracovním povinnostem. (don corleone)
- Film byl inspirován snímkem Sommarnattens leende (1955) od Ingmara Bergmana. (don corleone)
Reklama