Režie:
Jan PachlScénář:
Jan PachlKamera:
Marek JandaHudba:
Michal PavlíčekHrají:
Kryštof Hádek, Tomáš Jeřábek, Aňa Geislerová, Klára Melíšková, Stanislav Majer, Eliška Křenková, Jiří Lábus, Jiří Dvořák, Bohumil Klepl, Martin Pechlát (více)VOD (1)
Epizody(5)
-
FOXTERIÉRY (E01)
-
HULIZA (E02)
-
TEL-EVÍZE (E03)
-
MAESTRO (E04)
-
BALBA (E05)
Obsahy(1)
Standa Pekárek má v životě tři přání: řídit volhu, jezdit pro redakci humoru a lidové zábavy a vozit Goťáka. Pětidílná minisérie Volha je adaptace stejnojmenného románu Karla Hynie napsaná neobyčejným, bizarním a přesně odposlechnutým jazykem. Lze ji vnímat jako svéráznou historii Československé televize s řadou neuvěřitelných, i když reálných „historek z natáčení“. Současně je však portrétem svého hlavního hrdiny – omezeného egocentrika, který vyniká ve vymýšlení drobných podvodů a triků – jak si nakrást benzín, zfalšovat počet ujetých kilometrů, podvést manželku, zbavit se konkurence. Logicky se pak stává rovněž spolupracovníkem StB (s krycím jménem Volha), který bez jakýchkoliv výčitek svědomí donáší na všechny své spolupracovníky a pasažéry. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (250)
"Třesu, třesu!" - kurva, jak v jednom slově či frázi trefně vystihnout atmosféru doby. Dneska by to asi bylo "platím", ale i tak to vlastně pořád sedí. Tam, kde Vyprávěj občas kulhalo na obě nohy, to Volha valí na plný plyn. Ještě jsem kousek té doby zažil, samozřejmě, je tu autorské přehánění a jako případný dokument se to tak úplně nedá brát, ale občas jsem měl ten úsměv nakyslý, občas jsem se smál nahlas. Čistě subjektivně oceňuji poměrně dost ženských postav krev a mlíko. Ocenil bych více hlubších ženských postav, ale Melíšková s mou oblíbenou Hybnerovou mě takřka až rozsekaly. ()
Kdybyste mi před časem řekli, že v neděli večer uvidím na ČT scénu ze zákulisí Vlachovky, kde si to udavačský šofér rozdává v obřím sudu s jednou z předních českých tváří oranžových končin internetu, považoval bych to za dobrý dadaistický žert, ale Pachl a spol. to dokázali protlačit coby třešničku na dortu jednoho dost povedeného seriálu o nihilistickém zmetkovi, kterému je všechno jedno kromě snahy si ten socík co nejvíc užít. (1 402.) ()
Měla postava totálního primitiva Standy Pekárka nějaký reálný předobraz nebo to byla vše jen čirá fikce? A odpovídala ona extrémně vulgární mluva dotyčného tomu, jak se za "totáče" běžně mluvilo nebo to autoři tohoto seriálu v tomto ohledu "lehce" přepískli? "Odpovím Vám protiotázkou..." :D Ačkoli byly v seriálu momenty, z nichž mi šel téměř mráz po zádech (viz všechny ty estébácké praktiky v podání Jiřího Dvořáka a dalších estébáků), za mě to dost přebíjely všechny ty primitivní děje, kdy na každé rohu buď někdo chlastal či "šoustal". A ve finále se mi hlavně nelíbilo, jak černobíle byla pojatá postava Standy. Vždyť to bylo totální "hovado", co se neumí chovat ani jako syn, ani jako otec. A o tom, jaký to byl "manžílek" snad, aby člověk radši pomlčel... Nakonec to na mě celé působilo dojmem, jako by ten seriál ty udavačské praktiky za socialismu spíš omlouval tím, že dotyční lidi byli vlastně úplně blbí a že to vše dělali z totální neznalosti či naivity. A tomu se mi tedy věřit úplně nechce. Pod tři hvězdičky ale jít nemohu, protože výbornou dobovou atmosféru ten seriál určitě měl. A nejen díky celé řadě super autíček. Z tohoto hlediska nemohu jinak, než slovy Standy Pekárka říct: "třesu, třesu..." Vždyť přeci "kdo tohle má..." :D ()
Vsadit na téma o normalizaci bych řekl, že je skoro jistota, viz. Pelíšky, Pupendo, Občanský průkaz,... Spousta lidí si to pamatuje, ví jak to chodilo, zasměje se. Já tu dobu nezažil, ale řekl bych, že byla vyobrazena docela dost trefně. S přimhouřením oka tehdy lidé chodili akorát do práce, do hospody a za ženskýma. Ať to nabere na autenticitě, Volha střídá retro záběry doplněné hudebním podkresem Matušky a jiných umělců. Dobrý hlášky samozřejmě nechybí, namaštěnej jak papír od sekaný, smrad jak když se srazej dva cirkusy. Kostýmy a celé to naaranžovaní muselo stát balík a vše je dost přesvědčivé. Hádek nezklame. Třesu vole. Jediná věc, kterou na tom Jižňáků nedávám, jsou ty jádrový hajzly. Protože to mám vždycky pocit, že mi u toho fandí celej barák ()
Famózní výkon Kryštofa Hádka, takhle vystřihnout antihrdinu, který je opavdu anti, to mě dost překvapil. Seriál měl ohromný potenciál, který byl oslaben přílišnou zkratkovitostí a klišoidností, což je vzhledem k pouhým pěti dílům pochopitelné, i když to bylo taky v tom, že si tvůrci na takto malý formát ukousli moc velké sousto. Ale morální sdělení a pachuť zůstaly i tak. Bavilo mě na to koukat a chvílemi to bylo dost vtipné. ()
Galerie (297)
Zajímavosti (34)
- Hláška: „Třesu, šéfe, třesu,“ je z filmu Frajer Luke (1967) s Paulem Newmanem v hlavní roli. Vězeňští dozorci v něm po trestancích požadují, aby při opuštění pracoviště za účelem vykonání potřeby třásli křovím na důkaz, že se nepokoušejí o útěk. (raininface)
- V závěrečných titulcích je jako Stavný z OPBH uveden Jiří Bálek, správně má být Jiří Bábek. (JSy)
- Pětidílnou minisérii Volha natáčel štáb scenáristy a režiséra Jana Pachla celkem šedesát dva dnů. (Česká televize)
Reklama