Režie:
James IvoryScénář:
Ruth Prawer JhabvalaKamera:
Tony Pierce-RobertsHudba:
Richard RobbinsHrají:
Anthony Hopkins, Emma Thompson, James Fox, Christopher Reeve, Peter Vaughan, Hugh Grant, Michael Lonsdale, Patrick Godfrey, Peter Cellier, Ben Chaplin (více)Obsahy(1)
Sloužili svým pánům lépe než sami sobě. Anthony Hopkins a Emma Thompsonová v hlavních rolích nenaplněného milostného příběhu... Celý svůj život zasvětil svému povolání. V něm, v jistotě a bezpečnosti tradice, nacházel smysl své existence. Svou malou armádu služebných dokázal ovládat stejně mistrně, jako své pocity a svou tvář. Vždy dokonalý, perfektní, bezchybný majordomus pan Stevens, nejtypičtější představitel typicky anglického fenoménu loajality a služebnosti, dokonale zvládnuté profese, které padá za oběť soukromí i individualita. A přece i v jeho životě nastaly chvíle, kdy se tento neměnný řád zdál být ohrožen. To bylo tehdy, když na Darlington Hall přišla jako nová hospodyně slečna Kentonová. I pro ni byla až dosud služba alfou a omegou její existence. Na rozdíl od pana Stevense jí však v hrudi tlouklo srdce, toužící po lásce... Snímek režiséra Ivoryho a jeho stálých spolupracovníků (scenáristka Ruth Prawer Jhabvalaová, producent Ismail Merchant, kameraman Tony Pierce-Roberts, skladatel Richard Robbins) je – podobně jako Pokoj s vyhlídkou či Howards End – opět dokonalou sociálně-psychologickou dobovou studií. Jeho předlohou se stal román Kazua Ishigura, Japonce žijícího od r. 1960 v Anglii, působivý obraz dnes již zaniklého světa anglických šlechtických sídel. Odehrává se ve dvou časových rovinách: jednak ve druhé polovině padesátých let, jednak – a zejména – před druhou světovou válkou, v rozsáhlých retrospektivách, mapujících kromě osobního života obou protagonistů i naivní snahy jejich pána, lorda Darlingtona, o politiku appeasementu. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (266)
Dialogy ostré jako břitva, pichlavá atmosféra a neustálý pocit, že něco visí ve vzduchu... Zkrátka jsem si po delší době pustil zase něco se svým oblíbeným Hopkinsem a jako tradičně to stálo za to. Na Soumrak dne je termín "komorní" film doslova jako šitý. Snímek si zachoval onu vznosnou atmosféru předlohy a hlavně Hopkins ztvárnil svou postavu naprosto dokonale - tak křehký obsah tak odměřené skořápky útrapami stíhané postavy by stěží takto bravurním způsobem dokázal předvést někdo jiný. Rovněž Emma Thompson zářila, neboť i její postava k tomu doslova vybízí. Chápu, že pro někoho může být Soumrak dne dlouhý a vleklý... Ale mě se to přesně takhle líbí. ()
Atmosféra a herecké výkony nesporne kvalitné. Ale vykreslenie charakterov ústrednej dvojice prišlo pomerne skoro a tak mohli ďalej už len stagnovať. Tým nechcem povedať, že som sa nudil, ale chýbala mi tam nejaká pridaná hodnota na tých päť hviezdičiek. Niečo korešpondujúce s tak naliehavou hudbou, ktorá dej sprevádzala. ()
Evidentně jsem něco nepochopil, nicméně mi to nebrání prohlásit, že tento velenudný paskvil je typickým příkladem akademického srance, který krom solidního Hopkinse nemůže zaujmout prakticky ničím. Totální nulové dějství a častování slovy "thank you" mezi těmi všemi lokaji mě iritovalo nevídaným způsobem. Děkuji pane Ivory, bylo to dobré. ()
Scénář: Ruth Prawer Jhabvala .. Komorní komornická odysea. Dokonalý Anthony Hopkins v roli škrobeného a profesně tak upjatého komorníka na venkovském anglickém sídle, který ač má velký přehled v dění kolem sebe, jakoby až nechtěně přehlížel to nejdůležitější.. 90%. ()
Keď som sa zadívala na trpké tváre hlavných postáv, pochopila som, že Emma Thompson a Anthony Hopkins skrz krehké gestá, zahanbenú mimiku a jemné pohyby, predvádzajú skutočné herecké umenie, ktoré sa na plátne len tak nevidí a ktorému ľahko podľahnúť. Ivory vsadil na poetickú atmosféru staroanglického panstva, komornú hudbu a dokonalé herecké výkony hlavných postáv. Bola som tak uchvátená týmito parametrami, že mi skoro vôbec nevadil pomerne plytký príbeh, pretože spomínané aspekty tento nedostatok stopercentne kompenzujú. Súmrak dňa sa pomaly rozlieva v mojich myšlienkach a jednotlivé scény (záverečný bolestný dotyk rúk či Thompsonovej plač) sa do mňa hlboko zaryli. Ivory exceluje, no najmä vďaka hercom ostáva táto snímka nezabudnuteľná. ()
Galerie (17)
Zajímavosti (15)
- Dopravní značení na křižovatce v George Inn je moderní. Vznik a používání dvojité bílé čáry je datováno až do 60. let 20. století. (chelseaman22)
- Herec Remak Ramsay půjčil Jamesi Ivorymu knihu "Soumrak dne" během natáčení Pana a paní Bridgeových s domněnkou, že by ho mohla zaujmout. (D3VIL)
- Alan Rickman si k filmu 29. ledna 1994 poznamenal: „Pak se díváme na Soumrak dne – nádherně udělaný film s báječným Anthony Hopkinsem. Poučení. Emma Thompson potřebuje pracovat s někým, kdo ji přinutí jít do hloubky, nezůstat jen na povrchu.“ (Nach)
Reklama