Režie:
James IvoryScénář:
Ruth Prawer JhabvalaKamera:
Tony Pierce-RobertsHudba:
Richard RobbinsHrají:
Anthony Hopkins, Emma Thompson, James Fox, Christopher Reeve, Peter Vaughan, Hugh Grant, Michael Lonsdale, Patrick Godfrey, Peter Cellier, Ben Chaplin (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Sloužili svým pánům lépe než sami sobě. Anthony Hopkins a Emma Thompsonová v hlavních rolích nenaplněného milostného příběhu... Celý svůj život zasvětil svému povolání. V něm, v jistotě a bezpečnosti tradice, nacházel smysl své existence. Svou malou armádu služebných dokázal ovládat stejně mistrně, jako své pocity a svou tvář. Vždy dokonalý, perfektní, bezchybný majordomus pan Stevens, nejtypičtější představitel typicky anglického fenoménu loajality a služebnosti, dokonale zvládnuté profese, které padá za oběť soukromí i individualita. A přece i v jeho životě nastaly chvíle, kdy se tento neměnný řád zdál být ohrožen. To bylo tehdy, když na Darlington Hall přišla jako nová hospodyně slečna Kentonová. I pro ni byla až dosud služba alfou a omegou její existence. Na rozdíl od pana Stevense jí však v hrudi tlouklo srdce, toužící po lásce... Snímek režiséra Ivoryho a jeho stálých spolupracovníků (scenáristka Ruth Prawer Jhabvalaová, producent Ismail Merchant, kameraman Tony Pierce-Roberts, skladatel Richard Robbins) je – podobně jako Pokoj s vyhlídkou či Howards End – opět dokonalou sociálně-psychologickou dobovou studií. Jeho předlohou se stal román Kazua Ishigura, Japonce žijícího od r. 1960 v Anglii, působivý obraz dnes již zaniklého světa anglických šlechtických sídel. Odehrává se ve dvou časových rovinách: jednak ve druhé polovině padesátých let, jednak – a zejména – před druhou světovou válkou, v rozsáhlých retrospektivách, mapujících kromě osobního života obou protagonistů i naivní snahy jejich pána, lorda Darlingtona, o politiku appeasementu. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (264)
Dialogy ostré jako břitva, pichlavá atmosféra a neustálý pocit, že něco visí ve vzduchu... Zkrátka jsem si po delší době pustil zase něco se svým oblíbeným Hopkinsem a jako tradičně to stálo za to. Na Soumrak dne je termín "komorní" film doslova jako šitý. Snímek si zachoval onu vznosnou atmosféru předlohy a hlavně Hopkins ztvárnil svou postavu naprosto dokonale - tak křehký obsah tak odměřené skořápky útrapami stíhané postavy by stěží takto bravurním způsobem dokázal předvést někdo jiný. Rovněž Emma Thompson zářila, neboť i její postava k tomu doslova vybízí. Chápu, že pro někoho může být Soumrak dne dlouhý a vleklý... Ale mě se to přesně takhle líbí. ()
Soumrak přichází pomalu a nepozorovaně, aby se pak ujal vlády s mocí absolutistického tyrana. Soumrak přichází do starobylého sídla, aby rozmetal všechny dosud bezpečně působící hodnoty. A soumrak se vkradl do duše těm, kdo celý život zapírali vlastní city. Kdyby se mě někdo ptal na děj a zápletku, shrnula bych je ve dvou větách nebo ani nedokázala odpovědět. Stejně tak nedokážu odpovědět na to, proč mi Soumrak dne vzal slova z úst. Ale stalo se. Soumrak přijde, ať chcete nebo ne, a vysvětlování je k ničemu. ()
I když se emocím Hopkinsův hlavní představitel snaží bránit všemi prostředky - jeho největším "prohřeškem" je tak stručné zaklení při rozbití lahve s vínem - je film nesmírně citlivý, britsky ponurý, ale ne depresivní, a nanejvýš pohlcující. Herecky i režijně prakticky bezchybné, z hlediska narativního mi chybělo nějaké vyvrcholení, silná scéna, která by se nesmazatelně zapsala do paměti. I přesto však zážitek. ()
Poníženě děkuji zdejším, citově nepoměrně lépe vybaveným, erudovaným uživatelům, kteří mi ve svých komentářích chápavě vysvětlili, v čem tkví genialita této aristokratické nudy. Jako nevzdělaný filmový fanda naštěstí mohu projevit vlastní názor a ten zmateně hlásí, že na tomto snímku nic mimořádného neshledal. Rovněž se, se studem v očích, přiznávám k tomu, že jsem ty dvě hodiny, v rozporu se základními pravidly etikety, demonstrativně prozíval. ()
║Rozpočet $15miliónov║Tržby USA $23,237,911║Tržby Celosvetovo $64,000,000║ Anthony Hopkins brilantne ovláda postavu majordoma, celé to je intenzívne, vypäté, anglicky chladné všetko tu sedí ako má, dokonca to napätie vzťahov medzi Hopkinsom a Emmou Thompson je neskutočne silné a v závere ani nehovoriac /75%/ ()
Galerie (17)
Zajímavosti (14)
- Alan Rickman si k filmu 29. ledna 1994 poznamenal: „Pak se díváme na Soumrak dne – nádherně udělaný film s báječným Anthony Hopkinsem. Poučení. Emma Thompson potřebuje pracovat s někým, kdo ji přinutí jít do hloubky, nezůstat jen na povrchu.“ (Nach)
- Navzdory tomu, že se jedná o romantický snímek, tak se ve filmu neobjeví jediná romantická scéna. První a poslední pokus slečny Kentonové (Emma Thompson) o sblížení byl majordomem (Anthony Hopkins) rázně odmítnut. (chelseaman22)
- Uvažovalo se o obsazení Anjelicy Huston a Jeremy Ironse. Nabízenou roli odmítla Meryl Streep. (D3VIL)
Reklama