Režie:
Juraj JakubiskoKamera:
Ján ĎurišHrají:
Deana Horváthová-Jakubisková, Milan Bahúl, Vladimír Javorský, Joachim Kemmer, Lucie Vondráčková, Klára Issová, Pavel Landovský, Jiří Krytinář (více)VOD (2)
Obsahy(1)
V Bohem zapomenuté osadě v nekonečných horách, až někde na konci světa, se odehrává krvavá tragédie. muži z osady při střetnutí s vlky přicházejí o své ženy a děti. mladá nevěsta Verona unikne smrti jen o vlásek. zachrání ji desetiletý chlapec Goran. Uprostřed tohoto zoufalství porodí Verona dítě, holčičku Veroniku, kterou osudově přislíbí za nevěstu malému Goranovi z vděčnosti za záchranu jejich životů. zatímco Goran dospívá a čeká na svatbu s Veronikou, přichází do osady zbloudilý cirkus plný žen. Spolu s nimi přichází do osady i naděje pro opuštěné muže na znovuzrození osady. S touto nadějí poznávají osadníci prokletí mnohem horší než byli vlci... nenávist a závist, vášně silnější než láska, které v lidech po staletí dřímou, mají po probuzení stejnou podobu, jakou znali jejich předkové.
Scény černého humoru se střídají s akcemi plnými zhoubných vášní, odvíjejících se z osudového příběhu jedné nenaplněné lásky. Příběh dvou hříšných milenců je podobenstvím o konci světa, jak ho předpověděla bible i Nostradamus. Svět najednou už není kulatým světem, ostré hrany jej proměnily v malou hranatou destičku s pevnými obrysy, která plave vesmírem. stačí překročit její okraj a následuje pád do prázdnoty, možná do ráje. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (129)
2* tohle poetické podobenství od "legendárního" Jakubiska mě teda nebavilo. Je tam cítit snaha natočit něco netradičního a okázalého, ale bohužel tolik patosu bylo pro mě příliš. Ani s hereckými výkony jsem nebyl spokojený a někteří známí herci mi tam seděli jako pěst na oko. Úplně to neshazuji, protože výprava byla slušivá, ale tomuhle tématickému mišmaši se budu obloukem vyhýbat, stejně jako jeho režisérovi - aspoň zatím. [ PŘÍBĚH: 2 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 0 /// ART: 1 /// STYL: 3 /// CASTING: 1 (3*MAX) ] ()
Nejasná správa o konci Jakubiska hovorí, že toto mal byť jeho posledný - a takpovediac absolútny - film. Čo pravdaže neznamená najlepší. Hoci to aj bol najväčší (a pritom aj najvýraznejší) slovenský film 90. rokov, ambície boli predsa len trochu prestrelené. Ako dielo je to však pôsobivé (a všetko uvedené vyznieva ešte presvedčivejšie pri zrovnaní s jeho nasledujúcimi filmami), je to esenciálny a akoby kompletný Jakubisko. Rozprávajúc akúsi ságu izolovaného horského spoločenstva zasadil do svojho rodného prostredia východoslovenskej periférie staršie felliniovské aj novšie balkánske prvky, čo znamená cirkusantsko-novovlnné bláznenie ako aj gangsterské frajerovanie za hranicou zákona a celkom sa mu to darilo skĺbiť. Ako obvykle si pritom vyberal iba to, čo sa jemu páči a vytvoril tak osobitý anachronický svet v neurčitom čase a priestore podľa svojho gusta a umeleckého videnia a podľa mňa netreba príliš riešiť, čo tým chcel povedať. Je to taká prechádzka jeho hlavou, veľké putovanie všetkými jeho motívmi a témami, grand opus slovenského magického realizmu, ktorého bol Jakubisko vo filme najvýraznejším - a dlhú dobu aj jediným - predstaviteľom. ()
Když jsem v době premiéry viděl snímek v kině, udělal na mě nesporně dojem, už jen proto, že zřetelně vybočoval z komerčních kolejí naší kinematografie 90. let. Zařadil jsem si ho do kategorie u nás málo viděného autorského artu, jenže od té doby uběhlo už 16 let, měl jsem možnost zhlédnout předchozí Jakubiskovu tvorbu i nemalý kousek světové kinematografie, takže mám s čím srovnávat a hodnotit. Oceňovaný Fellini, na kterého Jakubisko částečně navazoval, dokázal být v mnoha případech neuvěřitelně manýristický a samoúčelný a nejinak tomu je v případě Jakubiska. Ten má nesporně smysl pro vyhledání vhodných lokací, dokáže podivuhodně kouzlit s kamerou a při své pověsti je schopen oslovit přední herce a shromáždit přiměřený rozpočet. Jenže pro laciný efekt je schopný dopustit logické kotrmelce, nezdůvodnitelné anachronismy a nesmysly, sahá po nanejvýš diskutabilních kvazihercích a ze všeho nejvíc umělecky vykrádá sám sebe z úspěšnějších předchozích dekád. Jako celek působí film pateticky, křečovitě a přehnaně ambiciózně. V některých filmech přehrávají herci, tady přehrává sám režisér, kterému nakonec z jeho díla pod rukama vzniká kýč zaměřený na festivalové publikum. Jeho snaze nenapomáhá ani opětovné obsazení Deany do hlavní role. Velká herečka to nebyla nikdy. Chápu, že rodina musí držet pohromadě a Deaně udělal manžel radost, ale velký film obvykle vzniká z jiných pohnutek. Celkový dojem: 25 %. ()
Jakubiskovi se poradilo vytvorit neco co v nasem filmu nema obdoby.Jeho mimoradny,neobycejny, neobvylky,pozoruhodny, vynikajici,nezvykly,kromobycejny,vysoce nadprumerny,tajemne zvlastni pribeh nas zavede do horske vesnice - osady kde ziji orthodoxni krestane. Ziji tam takovym zpusobem ,az by si divak myslel ze dej filmu je z 17 ci 18 stoleti, to vsak pouze do te doby nez se tam objevi kufr plny papirovych penez(tipnul bych si na dolary),motorky, vrtulniky a polaroid. Kazda postava ma svou vlastni jedinecnou povahu,znak. Vsichni dohromady tvori skupinu,jiz se asi doopravdy musely prihodit vsechny pribehy vypravene autorem.Kdyz by to bylo jinak, bylo by to totiz k neuvereni... Absolutne famozni byl vyber mista kde se tocilo, prace fotografa ci bezchybny vykon Vladimira Javorskeho. Naopak do role Michala bych pri vsi ucte k Mateji Hadkovi zvolil jineho herce. Kazdopadne: "Zapomenme ze jsme tady zili!" ()
Značne rozporuplný film.Je to vážne ťažké ,umelecké podobenstvo nie pre každého.Čo vlastne napísať?Obrazy pekné,podľa Jakubiskových nápadov,ale predsa spolu s charaktermi postáv a príbehom nesympatický gýč.Možno, som ešte úplne filmovo nedorástol,možno nie som úplne na to kompetentný,alebo len nie som v tomto prípade naladený na rovnakej vlne ako pán režisér.2,5* ()
Galerie (23)
Photo © J&J Jakubisko Film
Zajímavosti (19)
- Deana Horváthová, která film produkovala si zahrála i hlavní roli. (Halloween9)
- Juraj Jakubisko reflektoval, že "když jsem natáčel Tisícročnou včelu, měl jsem k dispozici skanzen, což tentokrát nepřicházelo v úvahu. Všechny chalupy totiž měly projít zemětřesením a některé i vyhořet, což ve skanzenech neradi dělají. Jakmile jsme tedy našli Bohem zapomenutý kout, kde roste jenom tráva a kde snad ještě člověk nidky nebyl, a chtěli začít stavět, přihlásilo se nám na sedmdesát majitelů toho kousku půdy a všichni chtěli velice dobře zaplatit." (NIRO)
- Filmovalo se na Slovensku v okolí Těrchové a Slovenském ráji, na hradě Podbiel, v Roháčích a v obci Štefánová. (M.B)
Reklama