Režie:
Norman JewisonKamera:
Oswald MorrisHrají:
Chaim Topol, Norma Crane, Leonard Frey, Molly Picon, Paul Mann, Paul Michael Glaser, Michele Marsh, Neva Small, Ray Lovelock, Aharon Ipalé, Roger Lloyd Pack (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Muzikál o radostiach a starostiach chudobného mliekara Tovjeho, ktorý žije s manželkou a piatimi dcérami v ukrajinskej židovskej komunite. Zbožný Tovje, ktorý žije v súlade s židovskými tradíciami chce najstaršie dcéry vydať "ako sa patrí", v jeho situácii to však nie je jednoduché. Film bol nominovaný na Oscara v ôsmych kategóriách, napokon získal tri sošky. (STV)
(více)Videa (1)
Recenze (87)
Jeden z nejlepších muzikálů všech dob! Naprosto mistrovsky zahrané, obsazené, zrežírované, perfektní podmanivá a chytlavá muzika, nádherné kostýmy i kulisy a především naprosto vymakaný příběh!!! Celé tři hodiny jsem pomalu ani nedýchala, jak jsem hltala co všechno se tam děje.. A to ten muzikál nevidím prvně! Naprostá paráda! Miluju ten příběh a písničky si vždycky broukám ještě mnoho dní poté! Ps: Muzikál jako žánr vcelku ne moc dobře snáším.. ()
Snímek, který znám spíše jen z několik na první pohled celkem pozitivních písní. Říkal jsem si, co na něm může asi být, že má dokonce tři hodiny stopáže, ale jak se ukázalo, je ta stopáž naprosto oprávněná a je zajímavé, jak se může průběh snímku z celkem pozitivního, vesnického, změnit na docela depresivní. Skvělá hudba a silný zážitek. ()
Snaha skloubit tematiku konfliktu tradice a postupně se uvolňující morálky na pozadí bouřlivých společenských změn s formou muzikálu se může zdát na první pohled zvláštní, ale v případě Šumaře na střeše nepůsobí toto nezvyklé spojení nijak rušivě. Nejsem fanda muzikálů (a zvlášť současná česká scéna se mi bez pardonů hnusí), ale každý výstup v Šumaři stojí za to, zejména pak taneční čísla za použití temperamentní židovské hudby. "Tradice, tradice, tradice... Bez nich by náš život byl vratký... jako... jako šumař na střeše." Jenže tihle Židé, odvěký zlostisvod Evropy, jsou takovými šumaři na střeše už dva tisíce let, tradice netradice. (629., 14. IV. 2011) ()
"Možná proto pořád nosíme klobouky..." Ohromný muzikál, rozhodně jeden z nejlepších, jaké jsem kdy viděl. Chaim Topol je přesně takový Tovje, jakého jsem měl před očima při četbě Alejchemovy knihy, navzdory několika změnám (něco přibylo, něco ubylo) zůstala zachována i jedinečná atmosféra příběhu tvrdých lidí zkoušených tvrdými ranami, v níž se tak přirozeně mísí humor i dojetí, John Williams udělal z původních chytlavých skladeb skladby nezapomenutelné a Norman Jewison natočil všechna ta pěvecká i taneční čísla s tak nakažlivým elánem, že jsem měl co dělat, abych vydržel sedět a v jednom kuse neposkakoval po pokoji. Tříhodinová stopáž? Komu by vadila, když je to tak skvělé!? ()
Asi nejsem dostatečný muzikálový fanda, abych tuhle klasiku ocenil. Ano prostředí tradiční židovské vesnice v Rusku na konci éry samoděržavých je kouzelné, postavy jsou zábavné, ale děj je tak prostoduchý a písně nevýrazné, že těch 180 minut trvá skoro dva dny. Občas zvedne tempo a míru zajímavosti nějaká změna na pozadí doby, ale k záchraně nedojde stejně jako k tanečním scénám (pobíhání a skotačení po scéně neberu za taneční výstup). Přitom realizace je velmi precizní a kamera nápaditá, jen prostě nemá moc, co snímat. Chudý mlíkař má mnoho dcer a málo peněz, nastává čas hledání ženichů a v domě se střetává láska s tradicí a jistotou... 50% ()
Galerie (32)
Photo © United Artists Corporation
Zajímavosti (21)
- Paul Michael Glaser, představitel Perčika, musel během natáčení nosit hnědé kontaktní čočky. (Terva)
- Norman Jewison disponoval devítimilionovým rozpočtem, z něhož nemalou část odčerpalo složité cestování do tehdejší Jugoslávie a vybudování filmové vsi Anatevka. (Terva)
- Film je adaptací stejnojmenného broadwayského muzikálu z roku 1964, který dosáhl 3242 repríz a který vznikl podle povídkové knihy Šoloma Alejchema s názvem "Tovje vdává dcery". (Cherish)
Reklama