Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (245)

Davies182 

všechny recenze uživatele

Snímek bych rád - i když pro někoho možná nevhodně - porovnal s moderními počiny filmové a televizní zábavy. Když se totiž na konci osvětlila zápletka, měl jsem pocit, jako bych po celou dobu nesledoval nic jiného, než epizodu Kriminálky Las Vegas, roztaženou na dvě hodiny. Což není rozhodně myšleno jako negativum (mám Grissoma rád), jen jsem se na konci cítil mírně podveden a čekal jsem spíše závěr ve stylu Chinatown. Vypíchnout musím perfektně napsané dialogy mezi Gillespiem a Tibbsem, stejně jako herecké výkony obou herců, kteří postavy ztvárnili. Jestliže je In the Heat of the Night něčím snadno zapamatovatelná, je to právě popichování a věčná nevraživost mezi těmito dvěma rozdílnými charaktery. A nakonec - Ray Charles hned na začátku mile překvapil... ()

malylada 

všechny recenze uživatele

Ve městečku zavraždí známého průmyslníka a hrozí, že mohou být ztraceny veškeré investice. Policie má podezřelého, ale při vyšetřování se omylem připlete inspektor černé pleti, což je na tehdejší dobu značný problém. Střet šerifa s barevným inspektorem se daří perfektně budovat po celý film. Nejdřív nevraživost, která se mění ve vzájemný respekt. Během celého vyšetřování je vidět názorný kontrast dobovou Amerikou, rasové nesnášenlivosti. Jde vidět, že celý film cílí na obrázek společnosti, možná i na úkor detektivního příběhu, který není tolik poutavý.......8/10 ()

Reklama

Gemini 

všechny recenze uživatele

V Žáru Noci by mohla být poměrně slušná detektivka. To by ovšem to vyšetřování vraždy nesmělo stát tak nějak na vedlejší koleji. Tenhle film je hlavně o o těch "hurá dixie" rasistech z úrodného Jihu, kterým se ještě sto let po Lincolnovi ta kolečka v palicích neposkládala správně. Žádný venkovský realismus/idealismus ála Božena Němcová o přísném ale spravedlivém šerifovi, který postupně nachází cestu k respektu vůči černoššskému detektivovi, nenene...kdo viděl ty "nahorudolů" scény mezi Steigerem a Poitierem, ten ví o čem mluvím. Nebýt těchhle dvou, tak nemáme tuhle skvělou studii o mentalitě obou stran barikády, ale jenom tu zmíněnou detektivku. Sice jsem nepochopil co je na tomhle filmu mysteriózního, ale už mi není záhadou, proč je i po těch letech tak vysoko ceněn. I ode mě dostane 80%. ()

Jossie 

všechny recenze uživatele

Černošský policajt se ocitne v jižanském městečku a zrovna ve chvíli, kdy tam dojde k vraždě. Logicky se tak z normální detektivky stává drama s rasovým zabarvením, protože otroctví už sice neexistuje, ale tam to ještě moc lidí nepochopilo. Virgil ovšem svojí zarputilostí a umíněnou hrdostí pomalu obrací na svou stranu nejen na první pohled buranského a zaslepeného šerifa. Sidney Poitier tyhle role umí jako málokdo a Rod Steiger si rozporuplného šerifa střihnul velmi dobře. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Obľúbená téma S. Poitier - rasizmus. No ale nečudo, tento herec sa pre podobné role priam narodil - vysoký černoch, prenikavý a múdry pohľad... V tomto prípade však toho rasizmu bolo asi až príliš. Nechcem sa hádať, pretože som v tých časoch a na tom mieste v USA nežil, no prišlo mi to mierne pritiahnuté za vlasy, aby ľudia v tom mestečku tak okato a bez zábran chceli zabiť jedného černocha. Možno keby bol obyčajný, tak nič nepoviem, ale policajta a ešte k tomu aj detektíva? To by im ten rasizmus musel asi vykúsať mozog z hlavy a nechať tam len nejakú mršinu, aby to nepobrali. Dejová linka sama o sebe však bola zaujímavá a pátranie po pravde dostatočne pútavé a napínavé, takže viac nešomrem. Páčilo sa mi aj finálne odhalenie páchateľa. Nadpriemer. 75/100 ()

Galerie (33)

Zajímavosti (30)

  • Do zoznamu zmien môžeme zahrnúť i mimoriadny výdaj za vybudovanie skleníku pre orchidey pána Endicotta (Larry Gates). Stál 15 000 dolárov a bol svedkom ďalšej nečakanej zmeny - totiž keď Endicott udrie Tibbsa (Sidney Poitier) do tváre, ten mu políčok vráti, čo v knižnej predlohe nebolo. Poitier si ju presadil do prvého skriptu, trval na tom, že takto scéna prebehne, a dokonca požadoval záruky. (classic)
  • Dej je situovaný v letnom Mississippi, ale natáčalo sa na jeseň v štáte Illionis. Kvôli tomu muselo mať veľa hercov pred natáčaním v ústach kocky ľadu, aby v noci nebol vidieť teplý dych. (fishki)
  • Jednalo se o první významný barevný hollywoodský film, který byl svícen s ohledem na herce tmavé pleti. Kameraman Haskell Wexler si uvědomil, že standardní svícení běžně používané při natáčení způsobuje na černošských hercích příliš velké odlesky. Musel tak upravovat intenzitu světel, aby dosáhl lepších výsledků. (classic)

Související novinky

Zemřel režisér Norman Jewison

Zemřel režisér Norman Jewison

23.01.2024

V požehnaném věku sedmadevadesáti let v sobotu 20. ledna opustil filmový svět kanadsko-americký na sedm Oscarů nominovaný režisér a producent Norman Jewison, tvůrce legendárních a oblíbených snímků… (více)

Zemřel herec Sidney Poitier

Zemřel herec Sidney Poitier

07.01.2022

Dnes přišla smutná zpráva z bahamských ostrovů. Ve věku 94 let zemřel nejstarší herecký držitel Oscara za hlavní roli, floridský rodák Sidney Poitier. Médiím zprávu sdělil přímo bahamský předseda… (více)

Reklama

Reklama