Režie:
Norman JewisonScénář:
Stirling SilliphantKamera:
Haskell WexlerHudba:
Quincy JonesHrají:
Sidney Poitier, Rod Steiger, Warren Oates, Lee Grant, Larry Gates, James Patterson, William Schallert, Beah Richards, Kermit Murdock, Matt Clark (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (245)
Sidney Poitier ve své klasické roli nasraného černocha. Líbila se mi sebereflexivní linka, která rasismus komplexně definovala jako problém, na jehož odstranění musí pracovat všichni bez rozdílu. Naopak, tupost některých postav a neschopnost policejního sboru degradovala snímek na spíše průměrnou detektivní konverzačku s několika výbornými momenty. 6/10 ()
Drama, které krášlilo mé jinošství.Pohled - neobyčejně zasvěcený - do amerického Středozápadu, do nejameričtější - dá-li se tak říci - Ameriky. Pohled věcný, ale ne démonizující. Detektivka, klasická, stará v nejlepším slova smyslu, ale přitom moderně přerůstající svůj žánr a strhující akčností, o které si většina dnešní "action!" může nechat dát zdát. Herecké výkony jsou skvostné, Poitierův byl ve své době až přízračný: Vzdělaný, kultivovaný černoch, vedle kterého bílí hrdinové působili dojmem protihráčů, kteří neustále zaostávají alespoň o délku. A všudypřítomný bílý rasismus, procházející Spartou, kterou si filmaři vypůjčili z nedalekého státu Tennessee, aby ji přenesli do Missippi, nelze ve filmu přehlédnout. Doslova z něj kape včetně fackovací scény s nejhorším a nejmohovitějším rasistou města. Jakýkoliv další superlativ pro ŽÁR NOCI by byl nadbytečný. Je to film, který svítí i hladí. Po duši i srdci. ()
Kriminální zápletka není až tak zajímavá ani důležitá. Hlavní motor filmu je inteligentní černoch působící rozruch v rasisitickém prdelákově. Oba hlavní protagonisté mají velké ego a postupně si získávají vzájemný respekt. Už od začátku je jasný, že to Virgil vyřeší, proto mě víc bavilo sledovat, jak si poradí v nepřátelskym prostředí a jestli se dostane šerifovi pod kůži. Vůbec to nezestárlo. Nenapodobitelná šedesátková atmosféra je skvělá. Má to dvě fakt kouzelný scény. Hrozně se mi líbilo, jak Warren Oates šmíruje tu nahou holku a pak hlavně ta jak si podivínskej barman pouští z jukeboxu Foul Owl On The Prowl. ()
Poctivo vyrozprávaný príbeh s antirasistickým akcentom, ktorý zbytočne netlačí na pílu, úspešne sa vyhýba akýmkoľvek klišé a okrem pozornej réžie sa môže oprieť o naozaj vynikajúcu hereckú dvojicu Steiger a Poitier. Práve ich zásluhou sa tu kdesi na pozadí črtá myšlienka, že tentokrát nešlo ani tak o vyšetrenie vraždy, ako o skôr záchranu duše jedného šerifa. ()
Aj u tohto filmu idem o hviezdičku nižšie. Štyri hviezdičky v mojom ponímaní znamenajú vynikajúci film. A toto bol zručne nakrútený a Rodom Steigerom výborne zahraný film, ktorý mohol byť bez obáv premietaný aj v socialistickom Československu, pretože zrozumiteľným spôsobom ukazuje, aký rasizmus vládne v USA a ako múdry a dobrý černošský detektív pomáha neschopným a nevďačným buranom zo Sparty odhaliť zločinca. Samozrejme, že je to o niečo sofistikovanejšie, ale mierny nadpriemer film v mojich očiach neprekonal. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (30)
- Horúcim favoritom pre postavu šerifa Gillespieho bol George C. Scott, ale ten dal prednosť úlohe vo filme Švindlíř (1967). Ďalším adeptom bol Lawrence Tierney. Roli nakoniec získal Rod Steiger. (classic)
- Režisér Norman Jewison požiadal Roda Steigera (Gillespie), aby jeho postava žuvala žuvačku. Rod najprv odmietol, ale potom sa mu ten nápad zapáčil a nakoniec sa spotrebovalo na natáčaní 263 balíkov žuvačiek. (fishki)
- Jednalo se o první významný barevný hollywoodský film, který byl svícen s ohledem na herce tmavé pleti. Kameraman Haskell Wexler si uvědomil, že standardní svícení běžně používané při natáčení způsobuje na černošských hercích příliš velké odlesky. Musel tak upravovat intenzitu světel, aby dosáhl lepších výsledků. (classic)
Reklama