Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (243)

malylada 

všechny recenze uživatele

Ve městečku zavraždí známého průmyslníka a hrozí, že mohou být ztraceny veškeré investice. Policie má podezřelého, ale při vyšetřování se omylem připlete inspektor černé pleti, což je na tehdejší dobu značný problém. Střet šerifa s barevným inspektorem se daří perfektně budovat po celý film. Nejdřív nevraživost, která se mění ve vzájemný respekt. Během celého vyšetřování je vidět názorný kontrast dobovou Amerikou, rasové nesnášenlivosti. Jde vidět, že celý film cílí na obrázek společnosti, možná i na úkor detektivního příběhu, který není tolik poutavý.......8/10 ()

Rocky62 

všechny recenze uživatele

''Každá mince má dvě strany''. Totéž lze říci i tomto filmu, na jedné straně se setkáváme s prvotřídním krimi a inteligentním Virgilem Tibbsem, kterého se povedlo zahrát panu Poiterovi skutečně mistrovsky, Rod Steiger jen lehce konkuruje jeho hereckému umu. Na druhé straně lze sledovat nepřehlédnutelné a výtečně zpracované rasistické napětí mezi hlavními postavami. Film, na jehož druhou projekci se těším už teď a to nejen díky skvělé úvodní písni od Raye Charlese. ()

Reklama

Lacike 

všechny recenze uživatele

Detektivky ma prilis nebavia, takze som mal trochu obavy z tohto filmu. Ale mal som chut na nieco s Poitierom a vysoke hodnotenie spolu so spickovym reziserom ma presvedcili, aby som to riskol. A hned mozem povedat, ze rohodne to nelutujem. Nastastie samotny pripad, ktory sa vysetruje nie je az taky dolezity. Ale je rozhodne kvalitne napisany a identita vraha ma prekvapila. Film je postaveny na rasovom pnuti medzi ciernym policajtom z velkomesta a vidlakoch z malomesta a hlavne na chemii medzi Poitierom a zbrklym ale spravodlivym serifom v podani Roda Steigera. Chemia medzi nimi funguje na 100% a kazdu jednu ich spolocnu scenu som si neskutocne vychutnaval. Hlavne vdaka ich vztahu film dokonale funguje a neviem si predstavit ako mozu fungovat dalsie dve pokracovania v ktorych hra uz iba Poitier. Pripada mi to skoro nemozne, kedze Poitierova postava je vlastne dost plocha a zaujimave na nej je len to ako ostatne postavy reaguju na cernocha vo vysokom postaveni. Nastastie v tomto filme to uplne staci. 8/10. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Aj u tohto filmu idem o hviezdičku nižšie. Štyri hviezdičky v mojom ponímaní znamenajú vynikajúci film. A toto bol zručne nakrútený a Rodom Steigerom výborne zahraný film, ktorý mohol byť bez obáv premietaný aj v socialistickom Československu, pretože zrozumiteľným spôsobom ukazuje, aký rasizmus vládne v USA a ako múdry a dobrý černošský detektív pomáha neschopným a nevďačným buranom zo Sparty odhaliť zločinca. Samozrejme, že je to o niečo sofistikovanejšie, ale mierny nadpriemer film v mojich očiach neprekonal. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

In the heat of the night je klasický predstaviteľ liberalizmu. V záujme polemiky o rasizme mierne potlačuje ústredný kriminálny dej a zameriava sa na vývoj vzťahu medzi charizmatickými policajtmi odlišnej pleti. Na scenári je chvályhodné, že prvoplánovo neodsudzuje Steigerovu postavu a načrtáva aj opačný, vo filmoch málokedy ukazovaný problém, rasizmus afroamerického obyvateľstva voči bielym. Riešenie vraždy je ale tiež napínavé a jeho vyvrcholenie súladí s hlavnou témou právom uznávanej klasiky. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (29)

  • Postava Virgila Tibbsa (Sidney Poitier) figuruje v zozname Amerického filmového inštitútu "100 Heroes & Villains" na 19. mieste. Jej predstaviteľ na roli ale nijako nezbohatol, pretože pracoval za týždenný plat 162,39 dolárov týždenne. (classic)

Související novinky

Zemřel režisér Norman Jewison

Zemřel režisér Norman Jewison

23.01.2024

V požehnaném věku sedmadevadesáti let v sobotu 20. ledna opustil filmový svět kanadsko-americký na sedm Oscarů nominovaný režisér a producent Norman Jewison, tvůrce legendárních a oblíbených snímků… (více)

Zemřel herec Sidney Poitier

Zemřel herec Sidney Poitier

07.01.2022

Dnes přišla smutná zpráva z bahamských ostrovů. Ve věku 94 let zemřel nejstarší herecký držitel Oscara za hlavní roli, floridský rodák Sidney Poitier. Médiím zprávu sdělil přímo bahamský předseda… (více)

Reklama

Reklama