Reklama

Reklama

Bůh s námi - od defenestrace k Bílé hoře

(TV film)
  • Česko Bůh s námi (více)

Obsahy(1)

23. května 1618 dochází na Pražském hradě k podivné události: představitelé českých protestantských stavů vyhodí z oken dva nejvyšší představitele králova úřadu. Incident, který vejde do dějin jako „pražská defenestrace“, odstartuje třicetiletou válku – nejstrašnější konflikt, jaký Evropa do té doby zažila. Česká televize v koprodukci s rakouskou ORF a francouzsko-německou společností ARTE natočila televizní film, který je věnován čtyřstému výročí této události. Náročné natáčení probíhalo v řadě historických objektů, např. na Pražském hradě,na zámcích Kratochvíle, Telč, na hradě Švihov a dalších atraktivních místech. V režii Zdeňka Jiráského ve filmu uvidíme celou plejádu skvěle ztvárněných historických postav, především vůdce povstání pražských stavů Jindřicha Matyáše Thurna (K. Dobrý), dále oba panovníky té doby, kteří se vystřídali na českém trůnu – Ferdinanda II. Habsburského (O. Malý) nebo Fridricha Falckého (Š. Kozub). Tito tři muži, stojící na počátku našeho příběhu, věří ve stejného Boha. Komu z nich ale bude Bůh nejvíce nakloněn? (Česká televize)

(více)

Recenze (184)

blackrain odpad!

všechny recenze uživatele

Pán Bůh s námi a zlý pryč. Výprava byla pěkná, herecké obsazení povedené. Ale dialogy stály za prd. Vždyť tím bylo všechno spláchnuto do záchodové mísy (chtěla jsem použít drsnější výraz). Neustále šeptání Matyáši, Matyáši ... tomu vážně nasadilo korunu. Snad to nebyla jenom moje halucinace. Nic se tu pořádně nedělo a přitom je tenhle výsek našich dějin poměrně zajímavý. Jsem měla pocit, že u toho sedím nejméně tři hodiny a to se nedalo přežít bez újmy na zdraví. Ještě teď se mi nechce pořádně uvěřit, co že jsem to vlastně viděla. ()

Jezinka.Jezinka 

všechny recenze uživatele

Bůh s námi, když si sami dokážeme takhle zpatlat silné téma z historie. Příběh se dal pojmout různými způsoby, klidně i jako manželský dialog a epistolární monolog, jak se scenárista pokusil. Jen by to chtělo náznak toho, že adresát ty listy četl. V pojetí, které jsme viděli, to je jen výpověď o špatném fungování doručovatelských služeb. V tématu, ze kterého napětí mohlo téct proudem, měly atmosféru dvě, slovy DVĚ! scény a to defenestrace a popravy (nebudu řešit složení a vrstvu hnoje v hradním příkopu, ani výskyt sekery tam, kde figurovaly meče, neb jsem známá svou laskavostí a benevolencí), což je na stopáž filmu zatraceně málo. Kostýmy jsou moc hezké a ze všech viděných detailů nejhezčí jsou náušnice Zuzany Alžběty Thurnové, které by mi slušely taky. Takže, co že jsem to v sobotu viděla pěkného? Popravu a náušnice. ()

Reklama

Crocuta odpad!

všechny recenze uživatele

Thurnův hrob v Revalu (Tallinu) se nezachoval, ale patrně tam někde stále leží, přičemž včerejšího večera o sobě musel dát vědět mohutnou podzemní rotací. Tahle slátanina snad měla být jakási pomsta Habsburků ze záhrobí nebo co... ačkoliv tady dostali na frak naprosto všichni aktéři i historie a televizní tvorba jako takové... :-(. ()

Lexion69 

všechny recenze uživatele

Pokus zpracovat látku jinak. Místo laciné televizní inscenace... laciná, schizoidní hříčka? Možná, ale už jen pokus udělat to "jinak" si zaslouží ocenit. Nevzpomínám si, kdy naposledy dialogy v historické "fresce" od čtéčka nešustili papírem. Netvrdím, že to bylo scénáristické kdovíco ale z úst výborného obsazení, jmenovitě především naprosto uhrančivého Karla Dobrého, to alespoň nekousalo do uší. O ději nemám nejmenší ponětí ale to je u nás v tomto žánru standardem. Všudypřítomný ambientní hlas hraběnky Thurnové měl sral, to nepopírám, ovšem alespoň držel tu kakofonickou koláž, jejíž rámec se tvůrcům zjevně rozpadl pod rukama (pokud se kdy vůbec obtěžovali jej tvořit), pohromadě. Spíš než jako film, působí dílo dojmem autorského cvičení (za konsesionářské poplatky...) ale NENUDILO MĚ ()

Mikino00 

všechny recenze uživatele

Velmi povedené a působivé zpracování klíčových události z historie zemí Koruny české s jednou velkou výhradou. Je totiž zcela nutné znát historické události ve filmu popsané a to včetně souvislostí a možná i osobních profilů jednotlivých aktérů. Tvůrci totiž zcela rezignovali na jakkoliv historický výklad či návaznost scén a vybrali jen klíčové okamžiky, ve kterých jednání postav symbolizuje proměny historických událostí a nálad. Ostatně symbolismem a gesty je film prosycen, často velice trefně vypovídají o situacích a osobnostních rysech či dilematech postav, které z historického hlediska neunikly zkreslení. Uznání je třeba také vyslovit za dialogy, netradiční režisérské pojetí, herecké výkony (zejména K. Dobrý), ale také kostýmy či zvolené lokace. ()

Galerie (54)

Zajímavosti (3)

  • Film byl natáčen na Pražském hradě, na zámcích Kratochvíle a Telč, na hradě Švihov a dalších místech. (Amneris)
  • Současně s filmem vznikla také jeho dokumentární mutace pod jménem Defenestrace 1618. V ní, kromě hraných pasáží, vystupují i historici, kteří dané téma zpracovávají. Dokumentární verze obsahuje 74 archiválií od 17 institucí z ČR a ze zahraničí a projevy 4 historiků z České republiky, Rakouska, Velké Británie a Francie. (Cheeter)
  • Při natáčení popravy 27 českých pánů na Staroměstském náměstí byla použita stejná latexová hlava herce a zejména kaskadéra Antonína Hausknechta, jako v seriálu Labyrint (od r. 2015), kde ztvárnil představitele rytířského řádu, pana Vitolda, kterému hlavu setne postava Jana Brudera v podání Viktora Preisse. Ve snímku Bůh s námi si naopak zahrála hlavu jednoho z popravených měšťanů (taktéž v podání Antonína Hausknechta), akorát jí byly přidělány bílé vousy. (RadimHavl)

Reklama

Reklama