Reklama

Reklama

Proč? 13x proto

(seriál)
  • USA 13 Reasons Why
Trailer 3
Drama / Mysteriózní
USA, (2017–2020), 47 h 32 min (Minutáž: 49–99 min)

Tvůrci:

Brian Yorkey

Předloha:

Jay Asher (kniha)

Hrají:

Dylan Minnette, Katherine Langford, Christian Navarro, Alisha Boe, Brandon Flynn, Justin Prentice, Miles Heizer, Ross Butler, Devin Druid, Amy Hargreaves (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(4) / Epizody(49)

Tajemství. Lži. Pomsta. Na Liberty High mají všichni co skrývat… A pravda už má brzo vyjít na světlo. (Netflix)

Videa (8)

Trailer 3

Recenze (443)

Reesam 

všechny recenze uživatele

Já teda nevím jo, ale Hannah je děsná hysterka. Ale o tom potom. Seriál má slušně najeto. Spousta dobrých - až skvělých recenzí -, a je z toho skoro mánie. Kdo se nějak neztotožňuje s Hannah, jako by nebyl. Na špici to drží nápad, styl vyprávění, a právě Katherine, která je nesmírně krásná. Jenže jak jsem prvních 5 dílů shlédla hned, tak pak jsem se k tomu nutila. Vždyť vyváděla kvůli prkotinám. A Clay? Tomu bych jednu natáhla, aby se vzpamatoval. Dech to nabralo znovu někdy kolem 10. epizody, a spadlo to zase u 13.. Z Claye se stal formát, a jak mi Hanny bylo líto, tak 13. dílem to zabila. Neví, co chce, to je pak těžký. Stěžuje si, že jí nikdo nepomohl, přitom se jí každý ptal, zda je ok. Tak eh..? Ale konec vcelku dobrý, i přes ty kopance se těším na další sérii. Mimochodem, uniká mi smysl, proč si teď poslední měsíc všichni píšou na twitter: cítím se jak Hannah Baker, Jsem úplně jak Hannah Baker, Jsem broken jak Hannah Baker. Čekám, kdy bude in páchat sebevraždy, protože Hannah.. ()

joehot 

všechny recenze uživatele

Ten, který stojí v koutě, Johnsonův studentský neo-noir Zmizení, adventurka Life is Strange, Pět starých známých Mitche Alboma... 13 Reasons Why jako by stále "něco připomíná", ale přitom se rozhodně nedá nařknout z opisování. A vůbec - v podstatě se dá pouze chválit. Za téma, o kterém povídá - a o kterém se povídá málo a mělo by více, a za scénář, který především v první polovině učebnicově dávkuje informace tak, aby diváka zaháčkoval a zarážel mu příběh hloubš a hloubš do chřtánu, až není možné se vymanit. Tohle se Netflixu podařilo. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Zkuste si představit Beverly Hills 90210 jako bezchybně obsazený a bravurně vygradovaný film noir. 13 Reasons Why má nejblíže k tvorbě Gregga Arakiho (nejen díky skvělému soundtracku, komentujícímu to, co hrdinové prožívají), který režíroval dvě epizody. Mezi postavami je zastoupena většina typů známých ze středoškolských filmů přinejmenším od Pomády (z níž jako by se svým účesem a ohozem přímo přifrčel Tony), ale seriál je vykresluje s nezvyklou upřímností a vnímavostí, nakládá s nimi poměrně nepředvídatelným způsobem a jejich rozhodnutí nahlíží v širších souvislostech (sociálních nebo ekonomických), takže u většiny lépe chápeme, proč se chovají tak, jak se chovají. ___Postupné rozplétání pevně propletené sítě sociálních vazeb probíhá paralelně s odhalováním toho, kdo všechno přispěl k sebevraždě Hannah, přičemž vychází najevo, že docela bez viny nebyl vlastně nikdo (včetně outsiderského protagonisty nebo dospělých), byť provinění spočívalo třeba jenom v nedostatku empatie. Rozhodnutí vystavět whodunit vyprávění na melodramatickém, lehce emo podloží funguje i díky tomu, že se Clay nechává pohltit vyprávěním a během „vyšetřování“ prožívá něco podobného jako Hannah. V podstatě se stává jejím avatarem, který dělá to, co ona již učinit nemůže. Propojenost minulosti a přítomnosti na stylistické rovině reflektují bezešvé přechody mezi „tehdy a „teď“ – např. pouze pomocí změny barevného tónování (chladné barvy pro přítomnost, teplé pro minulost) – nebo grafická návaznost dvou přiléhajících záběrů, které od sebe ve skutečnosti dělí několik týdnů/měsíců (dobrým prostředkem k orientaci je taky přítomný/nepřítomný šrám na Clayově čele). Napínavosti vyprávění napomáhá také různá míra informovanosti jednotlivých postav – zatímco jiní si již přehráli všechny pásky a občas odkazují k něčemu, co bude vysvětleno až o několik epizod později, Clay zůstává pozadu (a my s ním). ___Někomu může seriál, zaměřující se primárně na témata jako znásilnění, sexismus, deprese, alkoholismus nebo šikana, připadat až přehnaně temný, ne-li exploatační, ale ve světle toho, že se tvůrci snaží o realismus hlavně v charakterizaci postav, ne ve vykreslení fikčního světa (který je záměrně trochu modelový) a příběh z větší části vypráví a jeho směr určuje hlavní oběť většiny fyzického a psychického násilí, jež se octla za hranou svých možností, dává zvolený tón i naturalismus v zobrazení uvedeného násilí smysl (bez ohledu na to, zda Hannah budete, slovy jedné z postav, považovat za „drama queen“, či nikoliv). ___Uvítal ještě jednu úvodní epizodu, ve které bychom Hannah viděli očima jejích spolužáků, aby následně lépe vyniklo, jak zkresleně ji kvůli neznalosti okolností vnímali. Rozvedeny také mohly být náznaky, že Hannah byla nespolehlivou vypravěčkou a její verze příběhů je skutečně pouze „jednou stranou pásky“. Samozřejmě by se toho našlo víc (občas trochu cheesy dialogy, Hannah jako ztělesnění klukovských fantazií o neobyčejné, sarkastické a sexy dívce), pořád ale jde o stylisticky vyzrálý, vypravěčsky pozoruhodný a v uchopení tématu teenagerské úzkosti dospělý seriál, z jehož zdrcujícího finále (čímž nemyslím posledních pár minut, ale tři závěrečné díly) se ještě chvíli budu vzpamatovávat. () (méně) (více)

misterz 

všechny recenze uživatele

Hneď na úvod sa priznám, že hodnotím celý seriál iba na základe jednej série. A to hlavne z dôvodov, že si dosť dobre nedokážem predstaviť, čo môže byť v tej druhej. Síce sa to zdá, že ide o pokračovanie, hrajú tam aj rovnakí herci, ale obávam sa, že tá druhá séria mi len zbytočne pokazí dojem z tej prvej. Moju obavu potvrdzuje aj fakt, že titulky sú robené len do siedmej časti, ôsma sa už neprekladá, asi skrátka aj titulkárovi došla trpezlivosť. Čo sa týka teda prvej série, skôr by som ju hodnotil na lepší priemer - je tu pomerne dosť dejových odbočiek od hlavnej línie príbehu, ktoré nie sú až tak zaujímavé (väčšinou banálne stredoškolské pletky), no posledné dve časti pekne vygradovali do zaujímavého finále, ktorý bol podľa môjho gusta a to celkový dojem trocha napravilo. Na slabší nadpriemer to stačí. 70/100 ()

kiddo 

všechny recenze uživatele

Tohle není tvůrčí dílo, tohle je edukativní videíčko do kvinty o tom, proč jsou drogy, znásilnění, (kyber)šikana, stalking, školní střílečky a sebevražda špatné, áno, z produkce někoho, kdo o těchhle věcech ví přibližně tak píču a čtvrt. Nemá se tudíž vůbec cenu zabývat čímkoli, co není ta velká Myšlenka ™ (třeba řešit nucenou retro stylizaci, schematičnost postav, nebo že kdokoli psal ty přemoudřelý sebeuvědomělý dialogy, neviděl za posledních pár let puberťáka ani z rozjetýho vlaku). Na první pohled je jasné, že tvůrci nemají do problematiky ani povrchní, natož hlubší vhled, tyjou z aktuálně vnímané závažnosti a o depresi, coming outu nebo mentálních problémech obecně nedokážou říct cokoli objevnějšího, než že teda existujou a jako bacha na ně, děcka. Což by samo o sobě nebylo ještě tak strašný, kdyby si svou skoro až agresivní ignorancí narativně nepodrývali to málo, co k věci říct mají. Sice je tu například patrná snaha zprostředkovat divákovi tu enormní díru a bolest, kterou po sobě sebevrah zanechává, ale i sebelepší okamžiky se zdevastovanými rodiči, kterým kvůli absenci dopisu na rozloučenou nezbývá než číst si čmáranice na stěnách školních záchodků, jsou hned podkopány samotným konceptem, který vyžaduje, aby protagonistka buďto ustavičně mlela svůj ultra vyrovnaný, stylizovaný voice-over, figurovala ve flashbacích, nebo ze záhrobí ovlivňovala současnou zápletku. Hannah se nám tu holt nade vším vznáší jako enormně otravný duch, a je nejenom neustále přítomná, ale prostřednictvím svého plánu pomsty hlavně aktivní i po smrti, ne-li aktivnější než zaživa. V jejím podání tak smrt není konec, ale brána do světa, kde to svým mučitelům konečně parádně natřete. A to nemluvě o aspektech, kde má seriál potenciál aktivně škodit, jako když detailně a anatomicky správně zobrazí podřezání žil v přesvědčení, že psychiatrická obec se plete a názornost od sebevražedné ideace odrazuje, nikoli ji podporuje, nebo když každou cestu, jak vyhledat pomoc, vylíčí jako od počátku odsouzenou k nezdaru. Ve výsledku je 13 Reasons Why něco, co svět pro svou osvětu a empatii potřebuje asi jako křesťanskou filmovou produkci o závislosti a potratech. ()

Galerie (458)

Zajímavosti (48)

  • Brandon Larracuente přišel původně na konkurz, aby získal roli Justina Foleyho. Ta však nakonec připadla Brandonu Flynnovi a Larracuente ztvárnil postavu Jeffa Atkinse. (ČSFD)
  • Mnozí členové obsazení seriálu se setkali se specialisty a psychology, aby lépe pochopili svoje postavy. (Kacitr)

Související novinky

Rodičovská rada si stěžuje na studio Disney

Rodičovská rada si stěžuje na studio Disney

12.03.2022

Těšili jste se coby fanoušci Daredevila nebo Punishera ze zprávy, že studio Disney ve spolupráci s Marvelem přidalo tyto netflixovské seriály na streamovací službu Disney+? Pak zjevně nejste součástí… (více)

Seriál Bridgerton je největším hitem Netflixu

Seriál Bridgerton je největším hitem Netflixu

28.09.2021

Netflix zveřejnil kupu dat, díky kterým si teď celý svět může zase jednou udělat obrázek o tom, jak moc je vlastně streamovací služba úspěšná, a které seriály potažmo filmy patří k těm… (více)

Reklama

Reklama