Režie:
Roland JofféScénář:
Jeanne LabruneKamera:
Robert FraisseHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Gérard Depardieu, Uma Thurman, Tim Roth, Julian Glover, Julian Sands, Timothy Spall, Murray Lachlan Young, Hywel Bennett, Richard Griffiths (více)Obsahy(1)
Uma Thurmanová a Gérard Depardieu, králova přítelkyně a umělec francouzské kuchyně, se setkávají uprostřed velkolepých slavností Ludvíka XIV... Píše se rok 1671. Francouzský šlechtic Ludvík Bourbon, kníže z Condé se topí v dluzích a jediným východiskem jak získat finance, je požádat krále Ludvíka XIV. o velení ve vojenském tažení proti Holandsku. Král je pozván s celým versailleským dvorem na zámek de Chantilly, a Condé svěří svůj další osud do rukou Françoise Vatela, svého vrchního šéfkuchaře. Geniální Vatel, proslulý přípravami opulentních hostin a nejvybranějších lahůdek, připraví třídenní podívanou, na kterou král nesmí jen tak zapomenout. Ludvík XIV. přijíždí na návštěvu i s královninou dvorní dámou Anne de Montausier. Vatel je krásnou ženou okouzlen a stává se sokem v lásce nejen svému panovníkovi, ale i královu důvěrníku markýzi de Lauzun. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (91)
Výborný pohled do jedné z etap Vatelova života. Lehce komediální, ale spíše dramatický příběh vypráví o intrikách, touze, lásce a v neposlední řadě o Vatelově smyslu pro detail. Gérard Depardieu se hlavní role zhostil s vervou sobě vlastní a předvádí opět jeden ze zapamatováníhodných výkonů své kariéry. Už nejednou dokázal že patří mezi francouzskou špičku. Na druhou stranu těch rolí slizounů Tima Rotha už mám po krk, Rob Roy je jen jeden a jeho stálé obsazování do typologicky podobných rolí po nějaké době omrzí. Jeho zaškatulkování mi brání jít v hodnocení výše, Vatel by si to však i díky Depardieho výkonu zasloužil. Nu což, není každý den posvícení a já jsem rád alespoň za to, že ty necelé dvě hodiny nebyly jen ztraceným časem. ()
Dvor Ľudovíta XIV. sa teda vedel baviť. A to sme ešte nevideli Versailles, ešte len tam by vynikol talent majstra Vatela, pre ktorého tie tri dni návštevy kráľovskej výsosti boli hotovým peklom. Ono pobaviť a uspokojiť rozmarný a dekadentný kráľovský jazýček nebola žiadna hračka, zvlášť keď sa do toho pripletie pekná dvorná dáma. Príbehovo je to síce jednoduchšie, zato sa tu však dozvieme veľa užitočných informácií – napr. ako prebiehalo vykonávanie veľkej kráľovskej potreby (podobnú stoličku som videl v jednom múzeu) alebo ako sa dali riešiť mnohé kulinárske problémy náhradou za niečo iné a pod. Bol som spokojný aj s výpravou a sympatickou hereckou zostavou. 75/100 ()
Lehce opulentní výprava (viz zejména scéna s ohňostrojové show královský dvůr), zajímavý příběh (snad i podle skutečných událostí) v historických kulisách éry krále Slunce Ludvíka XIV. Nejen lovestory ale na konci hlavně o síle osobní svobody a integrity. Přiznám se, že mě ten závěr životního příběhu vrchního šéfkuchaře Vatela ( Gérard Depardieu ve svém standardním hereckém stylu) docela i šokoval, ač jsem si od jistého momentu i říkal, že pokud tu má být nějaké dobrá pointa, musí dojít k nějakému silnému rozuzlení. ()
Filmový popisek Vatela (nevím, ale nějak věřím, že skutečně žil) devalvuje na romantickou zápletku. Dle mého o tom film není. Kouzlo tkví v tom, že zápletka filmu je takřka nefilmová. Mám ráda ty z mála, jež se nedrží filmové šablony, a nechávají nás na pochybách, o čem že to vlastně je a kam to celé směřuje. Něco jako život, řekla bych. V tomto případě je život ztělesněn třemi dny pompézní hostiny. A tato párty pro krále Slunce je opravdovou pastvou pro oči. Estetickým skvostem, třešničkou na dortu aristokratické nabubřelosti, romantickým pozlátkem, místem, kam toužíte patřit (na chvíli). A já se připojuji... k tvrzení, že svět spočívá na harmonii a kontrastu... ()
V porovnání s návštěvou krále je hrozba války s Holandskem úplná maličkost. ___ "Harmonie a kontrast – to je podstata veškeré krásy." Historický Vatel měl moc tvořit a udivovat, filmový Vatel si nade vše vážil svobody. ___ Člověk je schopen přehlížet jiného člověka nebo dokonce tomu člověku záměrně ubližovat jen tehdy, když toho druhého vnímá jako bytost, která mu není rovná, anebo když si tu nerovnost dokáže namluvit. Všechny války, holocausty, nepravosti se konají jenom na základě odstupu mezi lidmi – zde jsem já a tam je ten cizí, ne(do)člověk, nedodělek. ___ Vedle Král tančí, Barry Lyndon atp. další ze série filmů, pečlivě rekonstruujících způsob života v minulosti. Vatel nejvíce udivuje promýšlenou "industrií" tehdejší zábavy. ()
Galerie (21)
Zajímavosti (1)
- Vatel zahajoval filmový festival v Cannes 2000. (Hal_Moore)
Reklama