Obsahy(1)
Úvodní díl volné baletní trilogie, v níž Saura navázal několikaletou spolupráci s vynikajícím choreografem a tanečníkem Antoniem Gadesem. Film představuje velice osobitý typ uměleckého dokumentu, který zachycuje vznik baletního představení, založeného na stejnojmenné lyrické tragédii Federica Garcíi Lorcy. Saura svůj film rozčlenil do dvou částí: dříve než se z pohybů a gest tanečníků, doprovázených sugestivním, elektrizujícím rytmem kytar, začne rodit drama vášně, žárlivosti a smrti během svatební hostiny, seznamuje nás s jeho představiteli v dokumentárním prologu. Celé představení natočil ve zkušebním sále, čímž dosáhl maximálního emocionálního vyznění samotného pohybu a hudby bez pomoci dalších inscenačních prostředků. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (23)
Absolutně kompaktní kousek, strhujícím způsobem adaptující Lorcovu dramatickou klasiku. Na první pohled zcizující podání příběhu jakoby až z druhé ruky pomůže zároveň s velmi účinným minimalistickým projevem a pečlivým navozením dokumentární atmosféry rozpoutat stále gradující hody vášně, žárlivosti a nefalšované tragédie. To nejlepší ze španělského tance, hudby, dramatu i filmu v nádherném baletním snímku. ()
Jen hrstka uživatelů zde netančí flamenco, jak vidno... nu, ani já se po tomto kousku nezačnu poohlížet po podobně zaměřeném tanečním kurzu, a nejen proto, že se mi nechce vyhledávat služby chiropraktika, leda bych trénovala pouze slow motion figury :-). A přiznejme si, že ani příběhově není Krvavá svatba žádné přetrhdílo.... Ještě mohu být nakonec ráda, že nedošlo na "duende", což je, cituji: ...syrový citový prožitek. Týká se především výkonu zpěváka, který se v tradičnějším pojetí pokouší o výkřiky na hranici lidských možností... Bože! ()
Nechci-li si hrát na snoba, musím dát jen tři hvězdičky. Je to příliš lyrické a příliš fádní; člověk by musel nejdřív znát předlohu, aby pochopil děj samotného baletu. Proto jsem nepochopil tu scénu s kolébkou, nalíčení baletek bylo takové, že všechny (tři? nebo jen dvě?) vypadaly stejně. Dlouho nebylo jasné, který z těch dvou kohoutů na jednom smetišti zhyne, nakonec se zapíchli oba dva. No, budiž. A nesporný klad: hudební, resp. zvuková stránka filmu. Klasický španělský balet mě bere mnohem víc než nějaká americká postmoderna. Prvky různých lidových tanců (zde především flamenca), v nichž se kromě kytar objevují jiné doprovodné nástroje jen sporadicky a kde velkou roli hrají prosté zvuky tvořené dupáním, tleskáním a louskáním prstů, to je ohromně živočišné a strhující. Toho shlédnutí nelituji. ()
Ve Španělsku jsem nikdy nebyla, španělsky neumím, ale flamenco miluji ... Tímto temperamentním a ohnivým tancem se dá vyjádřit tolik!! emocí. Ten rytmus mi rozbuší srdce a já zůstávám fascinovaně hledět jak pouhým tleskáním vygraduje síla pohybu v gejzír strhující vášně. Vynikající Carlos Saura dokázal stvořit jedinečný filmový počin o tanečním souboru nacvičující nádherné představení zajatého ve víru španělského flamenca ... alespoň pro mě. Všechno to vypadalo jako zkouška - trénink, kdy se herci - tanečníci poctivě nalíčili, oblékli do kostýmů a po úvodním rozcvičení se pustili do příběhu. Člověk nemusí rozumět řeči, stačí k tomu poslouchat hudbu a vnímat drama nešťastné lásky ztvárněné živelným a nespoutaným tancem. ()
Krvavá svatba Carlose Saury je filmovou adaptací baletního představení Antonia Gadese, jež bylo stvořeno podle stejnojmenné divadelní tragédie ve verších Federica Garcíy Lorcy z roku 1931 (a navíc jeho vraždou, spáchanou frankisty, víceméně započala španělská občanská válka). Premiéru měla Lorcova hra roku 1933, Gadesovo baletní představení roku 1974. Gadesovi se podařilo zachytit to podstatné z Lorcy: život, vášeň a smrt a magicko-náboženský význam symbolů. Ostatně, tanec v Gadesově pojetí - to značí balet vyvěrající ze zápalu a lásky flamenca - obsahuje výrazné magicko-rituální gesta a pohyby, uchvacuje a podmaňuje, a s obřadní důstojností vykonává potřebné úkony lidského života a smrti, touhy, pochybení a očištění, hříchu a jeho napravení. Kůň je mužskou sexualitou, nůž je předzvěstí smrti a tajemství podstaty Lorcovy tragédie se odhaluje ve slovech ukolébavky. Saura pojal adaptaci jako zkoušku a seznámení s flamecovou osobností největší velikosti, Antoniem Gadesem, jenž svět vlastně seznámil s vášnivým prožitkem flamenca. Taneční představení je působivé, společně se zpěvem odhaluje emoce, pudy, smyslnost, vroucnost, bezhlavou lásku a hrdost, jež touží být důstojností. Z představitelů zkoušky v tanečním studiu: tak vášnivě toužící Leonardo (vynikající Antonio Gades, vedoucí souboru), prudká a Leonardem náhle přitahovaná nevěsta (velmi dobrá Cristina Hoyos), přívětivější, přesto hrdý a energický ženich (dobrý Juan Antonio Jiménez), nože odmítající ženichova matka (Pilar Cárdenas), Leonardova manželka a sestřenice nevěsty (vynikající Carmen Villena), zpěvačka ukolébavky (Marisol, tehdejší Gadesova milenka), zpěváci ke svatbě zvoucí (José Mercé a Gómez de Jerez). Krvavá svatba je především baletním představením, vášnivým a důstojným, oslavujícím jak krásu lidského života, tak lidské emoce, a uhranutým smutkem smrti, to vše představuje flamenco v jeho slávě a magicko-náboženské obřadnosti. Film tady hraje jen nepatrnou úlohu, tanec si musí vystačit s minimem slov (prostřednictvím písní), jeho prostředkem je pohyb a výrazy gest i pohybu, neboť samotná existence je pohybem, kdy je znovuposvěcován lidský život. Pozoruhodný taneční požitek. ()
Galerie (26)
Photo © Tamasa Distribution
Reklama