Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nahlédneme do světa dvou stárnoucích sester, intelektem i povahou zcela odlišných, a to s citlivým humorem a velkým pochopením, který tomuto snímku náleží. Ta první z nich, Jiřina Venclovská (J. Jirásková), je náročnou, úspěšnou a obávanou primářkou interního oddělení v městské nemocnici. Ta druhá, Fanynka (J. Bohdalová), je i ve zralém věku nevinným dítětem, které hledí na svět s naivní důvěrou a úsměvným očekáváním. Ta první se o sebe umí postarat dokonale, ta druhá je v dětinské nesamostatnosti odkázána na vnímavou péči bližního, který ji bude umět pochopit a milovat. Celý život žily tyto dvě ženy životy navzájem nezávislé. Osud je ale svedl dohromady a obě musejí projít krkolomnou cestou nesnadného soužití s neustálými rozmíškami… (Česká televize)

(více)

Recenze (217)

sportovec 

všechny recenze uživatele

Čím jsem starší, tím více se utvrzuji ve zkušenosti, že úspěšné prezentování kladných stránek života je v současném umění činem, který se pohybuje někde mezi psychickou úchylkou a protiprávním aktem; v každém případě je to vykládáno jakon epřípustná výstřednost. Nositelům těchto názorů nic nevyčítám; jsou jen zobecněním všeobecného marasmu, v němž žijeme všichni bez rozdílu. Zápory, vytýkané FANY, lze plně vztáhnout i na RAINMANA. Jiří Hubač je jedním z našich nejlepších dramatiků a před časem napsal jinou prvoplánovou inscenaci-drama: NEZRALÉ MALINY, v nichž starý Pešek dokonce vzpomíná s něhou na revoluční levicové mládí své postavy (obdobné založení má i Procházkova a Kachyňova skvělá KRÁVA). Komorní drama, rozpoutané Kachyňou, je pochopitelně neseno sluncem mimořádného výkonu Jiřiny Bohdalové, která tu nad jiné výrazně prokázala univerzálnost svého hereckého rozměru. Není však zdaleka osamělá: skvělou protihráčkou je jí složitým vývojem své sebeneúprosné postavy Jiřina Jirásková, svou blazeovaností nepřehlédnutelný je také její milenec a poněkud líný podřízený Martina Huby a zapomenout není možné ani na Donutilův herecký koncert v roli sytě spokojeného samolibého kostelníka, který svou hloupostí zaviní jeho vykradení za bílého dne. Výborný je i čtyřnohý "pan divoký". Skvěle vystavěný závěr s Faninou smrtí i strmá, paralelní vzestupná křivka vnitřního sestřina vývoje vhánějí slzy do očí. Karel Čapek kdysi napsal, že každý slušný člověk je sentimentální; z tohoto pravidla se vymyká jedině darebák. Současný člověk posledních dvou století však v drtivé většině případů darebákem není; je jen chronicky nemocný a pro neustálá civilizační traumata všedního dne zapomněl, co to je skutečná bolest a skutečný cit. Být chuďáčkem automaticky neznamená být vždy a všude a priori hlupákem a blbečkem. Je to složitější a lidská duše je zranitelnější i silnější, než si zpravidla myslíme a dokážeme představit. Doufám v jedno: že prvoplánových přístupů jako je i tento Kachyňův, nebude v našich životech nikdy dost. Tak krásných, tak nadčasových, tak nezapomenutelně působivých. ()

philip.j.fry 

všechny recenze uživatele

Silný příběh s občasnými hluchými místy.Jiřinu Bohdalovou znám třeba z Nesmrtelné tety,Televarieté a dementních reality šou na Primě a musím uznat,že tohle je asi její nejlepší role.Cítil jsem i trápení sestry Jiřiny Jiráskové která se na Fany zlobila ale v hloubi srdce ji měla ráda.A když přišel konec,řekl jsem si že takhle smutně to skončit nemůže,že nezemře... ()

Reklama

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Naprosto chápu, v čem je tento film nedokonalý a chybující, všechny ty kritiky snesené na Karla Kachyňu mají asi své opodstatnění. Jenže- s přibývajícími léty Kachyňa i jeho divácká obec přehodnotily priority, pohled kupředu za horizont vystřídalo ohlédnutí se zpět a taky okolo sebe. "Já jsem tvé stáří, pozvi mě dál...". Jiřina Jirásková coby stárnoucí primářka je vynikající a stejně tak Jiřině Bohdalové se povedlo překročit svůj stín a zahrát postavu, na kterou bych si u ní nikdy nevsadil. Jde tu ale hlavně o paní primářku, co udělá se zbytkem života, který jí ještě zbývá, zda bude mít ještě sílu něco užít, otevřít se, mít rád. A Fany je přesně ten klíč, který do zámku pasuje, aby jí ty dveře do života otevřel. To je oč tu především běží...80% ()

Nepi 

všechny recenze uživatele

Tragický a smutný příběh a dvou sestrách, jedné postižené a druhé, která pracuje jako primařka v nemocnici. Film je velkou hereckou příležitostí pro Jiřinku Bohdalovou, která ztvárnila postiženou Fany dokonale.Při scénách jako je reklama na mistr Proper sem se válel smíchy,ale konec je dosti smutný. ()

villon17 

všechny recenze uživatele

:D:D:D smích, smích, smích!!! Nebudu trapně řikat, že Fany byla fakt funny, to po mně nechtějte. Já vlastně ani nevim, čim to popsat, jak se mi film líbil. Ty její fóry!! Třeba když chodila jen tak na cizí pohřby a stoupala si do první řady, pže jí tam všichni blahopřáli:D:D:D Nebo doktor:D:D "Představa, že budu dvakrát denně venčit plyšovýho psa, je poněkud morbidní." Třešničkou na dortu byl samozřejmě Donutil jako kněz nebo farář nebo co. A Jiráskový se celkem vyřešil problém s umístěnim Fanynky do ústavu... ()

Galerie (7)

Zajímavosti (4)

  • Krematorium ve filmu se nachází v Nymburce. Dále se filmovalo převážně v Kutné Hoře. (M.B)
  • Jiřina Bohdalová se před natáčením kvůli roli Fany nechala zavřít na jeden den do ústavu pro duševně choré. Učinila tak po vzoru Dustina Hoffmana, který strávil v rámci přípravy na film Rain man (1988) s autisty více než půl roku. (Jizni Tlapa)

Reklama

Reklama