Režie:
Karel KachyňaKamera:
Petr HojdaHudba:
Petr HapkaHrají:
Radek Holub, Alena Mihulová, Valérie Zawadská, Viktorie Knotková, Antonín Molčík, František Peterka, Vlastimil Zavřel, Eva Jiroušková, Zdeněk Kozák st. (více)Obsahy(1)
Příběh snímku je situován na začátek minulého století, do chudého podhorského kraje, kde v mlčenlivém odříkání i snaze vyvzdorovat si právo alespoň na kousek spokojenosti a štěstí, žijí naši hrdinové. Oba přišli do venkovského prostředí zvenčí, ani jeden není plně srostlý se světem starousedlíků, dědících svůj těžký úděl z generace na generaci… Adam (R. Holub) je zasmušilý nemluva, zjevně mající potíže s běžnou mezilidskou komunikací, straní se lidí a odmítá vystoupit ze své samoty. Nevyčítá těžce nemocné matce (V. Zawadská), kdysi žijící nevázaným životem a v neuspořádaném soukromí, že vlastně její vinou nese cejch parchanta. Beze slova odvede prodat jediný cennější majetek – krávu – aby měl na zaplacení tišících léků pro matku. Róza (A. Mihulová) je mladá, družná, touží nalézt aspoň trochu spřízněnou duši, a tak se Adamovi poněkud vyzývavě vnucuje do domu. Zpočátku ji hrubě vyhání, ale postupně se sbližují. Róza čeká dítě a jejich soužití požehná i farář. Ale jak říká staré přísloví, neštěstí nechodí po horách, nýbrž po lidech… (Česká televize)
(více)Recenze (204)
Na začiatku jedna nie nepodstatná postava filmu hovorí, že je vôl, pretože si kúpil kravu za stovku. Myslím, že to je čisto príroda, ak chce kravu vôl. Inak z filmu dosť cítiť knižný pôvod a zároveň som mal dojem, že kniha bude myšlienkovo obsiahlejšia a precítenejšia. Kachyňovi sa ale podarilo diváka zaujať minimálne vizuálne. Film by som si kľudne pozrel v multiplexe niekde v centre mesta, prostredie Krávy by tu pôsobilo ako vysnená oáza v strede vyprahnutej púšte bez života. ()
Spisovatel a scénárista Jan Procházka byl mistr obyčejných a silných příběhů, Karel Kachyňa zase dokázal těmto předlohám vtisknout neopakovatelnou poetiku. "Kráva", poslední film zmiňované dvojice, není výjimkou. I zde se na pozadí starých časů odehrává příběh venkovského člověka a jeho každodenní rutiny. Z tohoto minimalismu pak vzešel snímek, který se svou intenzitou řadí k vrcholným ukázkám Kachyňovy filmografie (a že je s čím porovnávat). 8/10 ()
Zvláštní film s drsnou poetikou horské samoty. Když jsem viděl film poprvé, myslel jsem si, že Radek Holub ani svoji retardaci nehraje. Do té doby jsem ho neznal. Vzorně zahráno, ale neoslovilo mě to v plné své šíři. Viděl jsem dvakrát, abych se ujistil, jestli náhodou tam nenajdu něco opravdu zajímavého. Nenašel jsem, ale to neznamená, že by film nebyl ke zhlédnutí. Je jen z té kategorie, která mně není tolik blízká. 60% ()
Nebudu sršet superlativy, i když ve střízlivé míře jsou na místě. Na mě to působilo poněkud málo plasticky, barvitější mi přišlo listování ve skutečných matrikách té doby. Ale vzhledem k tomu, že je to příběh jedné chalupy na jednom kopci s jedním a tímtéž záběrem do údolního lesa, je to velice zdařilé... ()
Krava je tak prostá ako znie. Napriek všetkému však flegmaticky existujúc, žujúc trávu a nesúc vemená s ťažkými litrami mlieka dokáže byť zdrojom nie len potravy, ale aj všakovakých aktivít spájajúcich sa s jej živiteľmi a spotrebiteľmi v jednom. Adamovo meno si už akosi automaticky pýta k sebe niečo " evoidné" , a teda podľa literárneho vzoru Jana Procházku a technického Kachyňovho oka v príbehu kvalitne žena mieša nálady a je premenlivým ročným obdobím v Adamovom jednoduchom fungovaní na báze prírody. ()
Galerie (6)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (3)
- Většina filmu byla natočena na krkonošské straně pomyslné hranice s Jizerskými horami – v Pasekách nad Jizerou a okolí. Filmová chalupa pak stojí na samotě Zabyly. (yurasch)
- Podle scenáristy Karla Čabrádka zanechal autor předlohy Jan Procházka jen jakousi črtu příběhu, kterou bylo třeba rozvinout a dovyprávět. (sator)
Reklama