Režie:
Philip KaufmanScénář:
Philip KaufmanKamera:
Caleb DeschanelHudba:
Bill ContiHrají:
Sam Shepard, Scott Glenn, Ed Harris, Dennis Quaid, Fred Ward, Barbara Hershey, Kim Stanley, Veronica Cartwright, Pamela Reed, Scott Paulin, Charles Frank (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V polovině 20. století Amerika přemýšlela o své budoucnosti – a vzhlížela k nebi. Správná posádka natočená podle knihy Toma Wolfa je příběh o tom, jak začala budoucnost. Vypráví o neohroženém testovacím pilotu Chuckovi Yeagerovi a sedmi průkopnických astronautech vesmírného programu Projekt Merkur. Philip Kaufman napsal scénář a režíroval svou filmařskou bravurou výcvik, hrdinství... a náhlou slávu, pro níž žádný výcvik neexistuje. Ed Harris, Barbara Hershey, Sam Shepard, Dennis Quaid a Fred Ward tvoří obsazení filmu, který získal 4 ceny Akademie. Vzhůru k nebesům, chlapci! (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (132)
Výrok lid chce být klamán, je připisován neznámému autorovi již z dob starého Říma. O jeho pravdivosti se můžeme přesvědčovat každý den, speciálně na webu. S tímto faktem velmi zručně pracuje i Hollywood, který lze s minimem nadsázky považovat za jednoho z největších producentů a distributorů dezinformačních a propagandistických materiálů všech dob. Už desetiletí předkládá filmy ve kterých obratně manipuluje s diváky pomocí nepravd a zkreslených informací. Největší rozmach přinesla osmdesátá léta, kdy se ke slovu dostal mix vrcholného kapitalismu se studenou válkou. Úkol byl jasný. Domácí diváky uklidnit, pobavit a přimět k poslušnosti a vlastenectví. Zahraniční postrašit a přimět k závisti. Bylo by tedy dost pošetilé vnímat Správnou posádku jako historický film, protože scénář stojí na beletrii, kterou se sice snažil Kaufman protkat fakty, ale ... . To ovšem není výtka, jen připomenutí mladším divákům, aby nevěřili všemu, co uvidí. Protože ono to vše velmi uvěřitelně působí. Především díky dobře napsaným postavám, atraktivitě námětu, ale i zpracováním. Pokud tvůrci pohodí pár zrnek faktů, je snadné nechat se strhnout příběhem o mužích, kteří posouvali hranice a snažili se dostat dál, výš, rychleji... . Co na tom, že byli v rolích postradatelných figurek ve hře, kde si poměřovali šulínky politici SSSR a USA? Jak by divák mohl nefandit posádce správných chlapců, se sympatickými tvářemi vynikajících herců? Ale věřím, že Kaufman chtěl opravdu natočit film o statečných pilotech. I proto ho vypráví tak odlehčeně, že místy vlastně tu šulínkovanou i znevažuje. Přestože se nemohl vyhnout kontextu doby, v popředí jsou hlavně piloti a jejich ženy. A také úspěchy a selhání, kterých sice bylo o dost více, než se divák dozví, ale v osmdesátých letech, se pravdu nedozvěděl ani Kennedy. Podpora veřejnosti byla klíčová, protože "odvrácená" strana demokracie je, že politici musí skládat účty veřejnosti. Proto s ní bylo a je manipulováno skrze mediální kampaně a lži. Přesto se u tohoto filmu vyplatí nepátrat a nezasazovat si ho do kontextu doby. A užít si ho přesně tak, jak ho tvůrci předkládají. Jako dobrodružné drama o pilotech, kteří se jako první pustili tam, kam se dosud nikdo jiný nevydal... . Tedy s výjimkou Gagarina, šimpanzů, psů... . PS: líčení světlušek, které Glenn popisoval, stojí u zrodu mnoha konspiračních teorií. ()
Překvapivě dost neznámý a opomíjený kosmonautský film. Zcela jistě by mohl mít své místo třeba někde u Apolla 13. Pokud zvládnete tu délku, která se snést dá (ale i tak je film podle mě zbytečně dlouhý) dostanete skvěle natočený a nasnímaný příběh, který má sice vzhledem ke zmiňované délce slabší momenty, ale působí příjemně monumentálním dojmem filmového díla, které dnes už pravděpodobně neuvidíte. Sluší se vyzdvihnout scény na obloze a v kosmu. Je to přesně ten typ vizuálních efektů, které považuji za čistě filmové a vzhledem k dnešní době za oceněníhodné. 7/10 ()
Toho času se téměř dotýkali hvězd, lámali všelijaké rekordy a popírali fyzikální zákony i elementární pud sebezáchovy. Jsem sice pro svižnější a údernější pojetí, 190 minut je prostě extrém, nicméně období nového náhledu na vesmírné programy a s tím spojené nebezpečí prvních raketových letů má svoje kouzlo i po letech. Tvůrci navíc posbírali opravdu zajímavou plejádu výborných herců, vytáhli se zvukaři i střihači a Oscar pro Billa „stojím hlavně za hudbou k Rockymu“ Contiho je ve správných rukou. ()
Opravdu dlouhý film o počátcích amerického vstupu do vesmíru od podzvukových letadel až po první astronauty. Někdy zdlouhavý, někdy až nepříjemně americky patetický a patriotický, nicméně zajímavý zejména faktograficky, protože o tomto americkém úsilí nás socialistická média informovala jen tehdy, když něco nepovedlo. ()
Jak jsem ráda, že jsem se vykašlala na jakoukoli nalejvárnu předem a jediné, co jsem zachytila byla jména: Shepard a Glenn, což stačilo, abych tuhle ostře řezanou potravu nacpala přehrávači přednostně. Kdybych si totiž přečetla, že je to film o vesmírném výzkumu a trvá 193 minut, jistě by nebyl zatracen, ale odložen na hodně dlouhé neurčito. A tak jsem z počáteční nevole měkla a měkla a chvílemi plačky avšak zaujatě sledovala film o mužích, kteří se rozhodli splnit klukům v sobě sen, a jak se to některému podařilo a jak jiný sní dál. Pilot Sama Sheparda - i když tak trochu stranou hlavního dění - pro mě myšlenku o cestě za snem a touze pokoření hranic určil nejpřesvědčivěji. ()
Galerie (62)
Zajímavosti (38)
- Film obsahuje první realistické záběry sestupu kosmické lodě. Pro záběry z dálky použil tvůrce speciálních efektů Gary Gutierrez malý model kapsle Mercury. (HellFire)
- Film snižoval význam rivality mezi piloty, zvláště civilními (Scott Crossfield) a těmi z amerického letectva (Chuck Yeager). Yeager dokonce ve své autobiografii napsal, že podle něj byl Crossfield arogantní, přesto však skvělý pilot. (HellFire)
Reklama