Režie:
Aki KaurismäkiScénář:
Aki KaurismäkiKamera:
Timo SalminenHrají:
Turo Pajala, Susanna Haavisto, Matti Pellonpää, Eetu Hilkamo, Erkki Pajala, Matti Jaaranen, Hannu Viholainen, Jorma Markkula, Tarja Keinänen, Eino Kuusela (více)Obsahy(1)
Film vypráví o těžké životní situaci mladého horníka Kasurinena, jenž ztratil zaměstnání. Krátce poté, co jeho otec spáchá sebevraždu a přenechá mu starý automobil, vyráží Kasurinen na cestu za štěstím do jiného kraje. Cestou je však přepaden a oloupen o všechny úspory. Při hledání nového zaměstnání se seznámí s rozvedenou ženou a vzájemně si slíbí společný život. Vše se vyvíjí slibně až do okamžiku, kdy Kasurinen zbije muže, který ho oloupil. Záhy poté je odsouzen k pobytu ve vězení, ze kterého se mu sice podaří se spoluvězněm uprchnout, avšak jeho problémy tím zdaleka nekončí. (ČSFD)
(více)Recenze (43)
Pokud máte rádi Skandinávii, podívejte se na Ariela. Dostane se vám přesně toho, co byste od finského filmu čekali - dlouhého mlčení, bizarních postav, studených exteriérů a humoru černého až do fialova. Není to pro každého, ale já jsem s podivnými Kaurismäkiho outsidery pokaždé nad míru spokojený... ()
ocenenia : MFF Moskva 1989 - Najlepší herec (Turo Pajala), Cena FIPRESCI ◘◘◘◘ vynikajúce skĺbenie sociálnej drámy, krimifilmu, k tomu štipka seversky odmeranej romantiky, melanchólie a skepticizmu, + celé okorenené nenapodobiteľným fínskym (alebo "kaurismäkiovským" ? :) strohým ale o to vtipnejším čiernym humorom.... priamy ťah na bránu, bez akýchkoľvek zbytočných kľučiek, umeleckých eskapád a slov.... vrelo odporúčam ;) .... a užívateľ "sochoking" má veľmi výstižný komentár ;) na mňa celý film, napriek útrapám, ktorými postavy prechádzajú, zapôsobil rovnako pozitívne a "životabudičsky" :) ()
Trocha menej humoru ale aj zvláštne-smutných vecí ako som u tohto režiséra zvyknutý. Forma a štýl však zostávajú a tiež momenty, ktoré prekvapia svojou absurdnosťou, hoci ich tu je menej ako obyčajne. Napríklad tá paródia na útek z väzenia, to bolo geniálne. Najviac ľutujem konca, to medové a melodramatické finále sa mi sem moc nehodilo. Slabší nadpriemer. 70/100 ()
Normálka , kedˇ idete do divočiny , musíte mať so sebou minimálne rambo kudlu , v ktorej rúčke máte sirku , kompas , háčiky na ryby a ja neviem čo ešte , ale kedˇ ste houmles , Kaurismäkiho houmles , tak musíte mať rádio , cigy , ráno kafčo a ako vidím , cadillac ! Toto bol pre mňa najnadupanejší gangsterský film všetkých čias !!! Opäť raz mám chuť žiť ! ()
Kdybych chtěl být hnusně patetický, napíšu něco v tom smyslu, že neznám režiséra, který by svým filmovým dílem složil lepší hold lidské obyčejnosti (nebo snad lépe obyčejnému člověku), než Aki Kaurismäki, nebo něco v tom smyslu... A přitom ten hold neskládá úplně vážně, ale s tragikomickou nadsázkou. Už hodně dlouho se chystám zopáknout si podstatnou část jeho filmografie a konečně nastal čas. Začínám Arielem, kterým se prý poprvé proslavil a který už celý stoprocentně jede v nezaměnitelném režisérově stylu. Hlavní hrdina je typický Kaurismäkiho smolař, semletý mašinérií společenského systému a souhrou nešťastných okolností, který přesto stojí pořád zpříma, pod bičem osudu se nehrbí a z jeho ran si viditelně nic nedělá, nefňuká, nekňourá, nestěžuje si, snáší je mlčenlivě, stoicky a s hrdostí. Chce se živit poctivě, dělnicky, ale když mu to nebylo umožněno, zařídí se po svém. Z celého filmu se mi nejvíc líbí, jak Taisto ve vězeňské dílně tajně vysoustruží ocelový zásnubní prsten pro svou milou - typický (a nádherný) příklad Kaurismäkiho svérázné poetiky obyčejnosti. Silné čtyři. ()
Galerie (13)
Photo © Pirkanmaan Elokuvakeskus
Zajímavosti (4)
- Aki Kaurismäki napsal scénář během jediného víkendu. (Cheeker)
- Režisér Aki Kaurismäki označil Ariel za svoj najlepší film. (Bilkiz)
Reklama