Režie:
Martin ŠulíkKamera:
Martin ŠtrbaHudba:
Vladimír GodárHrají:
Peter Simonischek, Jiří Menzel, Zuzana Mauréry, Anita Szvrcsek, Anna Jakab Rakovská, Evelyn Kramerová, Réka Dérzsi, Anikó Vargová, Andrej Sebastián Šulík (více)Obsahy(2)
Hlavními hrdiny svérázné roadmovie jsou dva staří páni, kteří cestují napříč Slovenskem, aby poznali pravdu o vlastní minulosti. Během cesty se dostávají do bizarních situací, potkávají rozmanité lidi a postupně si skládají mozaikovitý obraz světa, který se navenek mění, ale v hloubce ukrývá nevyřešené konflikty. Díky poznání života toho druhého, začínají chápat vlastní činy a přehodnocují i svou identitu. (Bioscop)
(více)Videa (3)
Recenze (138)
Dávnejšie som nevidel niečo z domáceho košiara a tak táto koprodukčná ovečka celkom prekvapila. Odkaz filmu je prvoplánový a preto záver snáď nikoho neprekvapí. Zaujal ale hlavne road movie elementami, ktoré výborne sadli aj vzhľadom na krásnu scenériu severného Slovenska. V prvej polovici občas milé, občas trápnejšie komično, v tej druhej polovici atmosféra zvážnie a príbeh sa tendečne začne vŕtať v dávno zabudnutých vojenských krutostiach. Trochu mi vadilo, že väčšina filmu bola s titulkami kvôli nemčine. Že sa nemčina v titulkoch objavila aj na archívnych videách, bolo už ale smiešne. ()
Ačkoliv původní námět mluví jasně, tak výsledkem je velmi příjemná road-movie, která postupně odhaluje a prohlubuje oba hlavní charaktery a jejich vzájemný vztah či pochopení, a to vše obalené do krásné Slovenské krajiny a několika bizarních situací, které velmi dobře fungují jako epizodní zápletky a dokreslují tak obrázek současnosti, potažmo skrze pocity dalších postav i obrázek minulosti. Oba dva hlavní pánové v době psaní komentu již nejsou bohužel mezi námi, ale zde si odehrají velmi kvalitní standard, a i díky scénáři jejich rozdílné charkatery dobře vynikají. Je zajímavé si připomínat takovéto kontrasty, které určitě ve skutečnosti potkalo dost lidí a dovedu si představit, že docházelo i na takováto obgenerační střetnutí, která se asi ale nenesla v takovémto duchu... ()
Strašně těžce se mi to hodnotí. Jeví se to jako komedie, v popisku je napsáno komedie, ale ve skutečnosti to vůbec není komické (vtipné momenty tam jsou, ale to téma není komické). Menzel hraje dobře, stejně tak Peter, ale jediné, co si z toho vezmu, je zamyšlení, jestli opravdu syn oběti je na tom podobně, jako syn vraha. ()
Peter Breiner je autorom bonmotu: Ak uvidíte na prechádzke židovského lekára s nemeckým ovčiakom, jeden z nich nebude pravý. Ja som mal pri sledovaní Tlmočníka identický pocit. Stále z neho trčalo niečo umelé, chcené a falošné. Veľkým a typickým nedostatkom slovenských filmov z posledného kvartálu 20. storočia (a bohužiaľ aj tohto) je, že do nich chcú režiséri napchať všetko, čo ako tak stojí za niečo. A výsledok je taký kočičkovopejskový. O samotnom návrate k tematike druhej svetovej vojny je možné pochybovať, ale o tom, že sa nepodarilo zaujať niet pochybností. Viac ako plnohodnotný film a laureát Slnka v sieti je to pocta Jiřímu Menzlovi, ktorého mám radšej za kamerou, než pred ňou. ()
„TY SES ÚPLNĚ ZBLÁZNIL! ODKDY SE VLÁČÍŠ S ESESÁKEM?“… „ON NENÍ ESESÁK…“ /// Československej film (skoro celej) v němčině. Poklidná (a to jako dost!) road movie o Vídeňákovi, hledajícím celou pravdu o svým fotrovi – esesákovi. Parťáka mu dělá vysloužilej tlumočník (a Žid) a voba se vyrovnávaj s minulostí. Taky (a hlavně) to něco vypovídá o Slovenskom štáte… fajn obsazení (i ten Menzel, ale hlavně Simonischek) a líbí se mi, jak je to zpracovaný. Ale, je to minulost a ten současnej „apel“ je slabej, navíc utopenej v dýlce cesty. Ovšem, co by sme za to v Čechách dali… /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Fotrovou prací byla výroba sirotků. 2.) Máme občas vytáhne ty sváteční talíře s hákrklajzem. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()
Galerie (32)
Zajímavosti (8)
- Celosvětová premiéra proběhla 23. února 2018 na Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně. (ČSFD)
- Ungára měl původně hrát jiný režisér, Juraj Herz, který už absolvoval kostýmní zkoušky, ale dva týdny před začátkem natáčení byl na lékařské prohlídce a z důvodů srdečních potíží mu odborné kapacity práci na filmu nedoporučily. (ČSFD)
- Když Jola (Anita Szvrcsek) přinese Ungárovi (Jiří Menzel) sklenici vody, ze které se napije, v dalším záběru již sklenici v ruce nedrží a není ani nikde na stole, přitom ji nikdo neodnesl. (Timak)
Reklama