Režie:
Elia KazanScénář:
Elia KazanKamera:
Robert SurteesHudba:
David AmramHrají:
Kirk Douglas, Faye Dunaway, Deborah Kerr, Richard Boone, Hume Cronyn, Harold Gould, Michael Murphy, Charles Drake, Steve Bond, Ann Doran, Barry Sullivan (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Potomek řeckých emigrantů už s anglickým jménem Eddie Anderson, je velice úspěšný muž, kterému se splnil americký sen. Pracuje u reklamní agentury, kde má vysoké postavení, pěknou manželku z dobré rodiny, vilu s bazénem a velké konto v bance. Není však vnitřně uspokojen a sám neví proč. Tento film je volné pokračování předchozího Kazanova románu a filmu AMERIKO, AMERIKO. (MVanis)
(více)Videa (1)
Recenze (53)
Tichou dohodu jsem osobně vždycky považoval za Kazanův nejlepší román a jeho převodem ndo filmové podoby neztratil více, než bylo nutně zapotřebí. Kirk Douglas i Faye Dunaway jsou přesně takoví, jaké si je čtenář zřejmě musí představit při čtení. Neortodoxní forma je zde plně podřízená smyslu a zejména rozvětvenému ději a snad jedinou možnou metodou zachycuje ohromnou šíři románového vyprávění. ()
Do prčic! Prvních 40 minut jsem byl skálopevně přesvědčen, že jsem našel svůj nový kultovní film - Elia Kazan se zde snažil srovnat krok s mladou generací, nešetří svěžími, experimentálními postupy, takže z toho vznikla vzrušující předpověď "Americké krásy" (Mendez se musel hodně inspirovat) a "Mad Men". Faye okouzluje, Douglas jede jako parní válec ... A pak to jde všechno do kytek. Děj se začíná větvit a táhnout, s každou odbočkou zpomaluje, až zpomalí na nulu. Poslední půlhodinu jsem doslova protrpěl. Obrovská škoda. ()
K.Douglas v úlohe znechuteného pracháča je výborný a celý film stojí na ňom a tak trochu i na jeho famme fatale - F. Dunawayovou. Jeho nečakaný pokus o samovraždu zaskočí, táto scéna stojí za pozornosť a obstála by aj dnes. Najviac priestoru dostáva hlavný hrdina, ktorý už nestojí o bohatstvo, nič ho neuspokojuje a jeho manželstvo je v troskách. Sníva o tom aké by to bolo, keby si znova začal s jeho bývalou milenkou a rozhodne sa s tým niečo urobiť. Otázka je, či ešte ona stojí o neho... Celkovo jemný nadpriemer, ale kvôli výbornému výkonu K. Douglasa sa prikláňam k slabším štyrom. 70%: ()
Experimentování s formou, kterým jakoby chtěl Kazan dokázat, že nepatří do starého železa a dokáže se vyrovnat nově nastupujícímu Hollywoodu. Díky dramatické roztříštěnosti, proměnlivým hereckým výkonům a až otravné snaze být jiný nakonec toto dílo zůstává někde na pomezí. Kvalitní scénář nezachrání unylou režii a právě výše jmenovaná snaha o něco „vyššího“ je na celém filmu tou nejotravnější proprietou. ()
Podotýkám, volně předcházející část jsem neviděl. Příliš náročné, příliš vrstevnaté, příliš o ničem než o burnout syndromu a úniku ze stereotypu. Jedno z možná nejlépe zpracovaných témat amerického snu, protože kdo z nás by nechtěl žít v té úspěšnější části poválečné Ameriky... Jenomže možná jsem jednoduchý divák, možná to bylo jen příliš uřvané (viděno zčásti v originále, z části nadabované), ale ani unavená Deborah (jejímž jsem jinak velkým fandou, viz. má britská filmotéka), ani chlapácký Kirk (jediný Douglas, kterého uznávám), a dokonce ani Bonnie Faye Dunaway (jak mohla za dva roky takhle hrozně zestárnout?) ve mně nevyvolaly žádné dojmy. A zase ten záběr na víceúrovňové křížení velikosti poloviny dálniční sítě ČR... ()
Galerie (14)
Photo © Warner Brothers/Seven Arts
![Tichá dohoda - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/160/248/160248054_a722ff.jpg)
Reklama