Režie:
Alfonso CuarónScénář:
Alfonso CuarónKamera:
Alfonso CuarónHrají:
Yalitza Aparicio, Marina de Tavira, Diego Cortina Autrey, Carlos Peralta, Marco Graf, Daniela Demesa, Nancy García García, Verónica García, Andy Cortés (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Zatím nejosobnější projekt oscarového režiséra a scenáristy Alfonsa Cuaróna (Gravitace, Potomci lidí, Mexická jízda), film Roma, sleduje dívku Cleo (Yalitza Aparicio), která pracuje v domácnosti středostavovské rodiny ve čtvrti Roma v Mexico City. Jako v propracovaném psaníčku ženám, které ho vychovaly, vzpomíná Cuarón na vlastní dětství a vytváří živý a procítěný portrét domácích konfliktů a společenské hierarchie v politickém chaosu 70. let. (Netflix)
(více)Videa (3)
Recenze (374)
Příběh, který srší jednoduchostí, ale postupem času rezonuje uvnitř a nechce odejít. Alfonso Cuarón svou kamerou ustupuje od postav a přesouvá svou kameru do vlastního času a prostoru - ve větší stopáži tohle miluji hlavně u Ceylana, nebo Reygadase. Roma čerpá ze skutečnosti a drsné doby v Mexiku, tak autenticky, až mrazí. Scéna porodu a závěrečná očista na pláži je nejsilnější za poslední roky. Černobílá kompozice je v mých očích stále po skončení díla a nechci aby odešla. ()
Co se naopak povedlo velmi je nejnovější režijní počin Alfonsa Cuaróna Roma. Humanistický příběh o mladé uklízečce, která zápolí se svým chudým životem, těhotenstvím a starostí o děti středostavovské rodiny, u níž bydlí, vás sice nechytne za srdce od první minuty, s přibývajícím časem si vás ale Cuarón omotá kolem prstu. Začne totiž jednotlivé dílky pomalých a dlouhých záběrů skládat do smysluplného celku, vytáhne z rukávu řadu dramatických situací, u nichž vám dojde, že vám na zdánlivě neexponovaných postavách opravdu záleží. A samozřejmě uhrane i tradičně perfektním zpracováním, které oživuje Cuarónovy dětské vzpomínka na Mexiko s životností, již známe z Potomků lidí, třetího Harryho Pottera či Gravitace. ()
Čožeeeee? Najlepší film roka? Najlepší film Alfonsa Cuaróna??? No to snáď nie! A tie prekliato dlhé, nič nehovoriace a podľa mňa krajne samoúčelné zábery! Akože sorry, ale toto išlo úplne mimo mňa. Trochu zaujímavosti, spádu a pôsobivosti to dostalo po pouličných nepokojoch, ale nedajte sa oklamať, tie nastanú po šialene nudnej hodine a pol. ()
„MÁME TĚ RÁDI, CLEO…“ /// Po půlhodině, kdy jsem si asi 3x málem rozsekal hlavu o …(cokoliv), jak nudou přecházela ve spánek, jsem se rozhodl, že požádám Cuaróna, aby přijel za mnou. Posedíme, popijeme a dám mu asi tak … prostě hodně podnětů, aby mohl natočit můj život. Klidně to můžeme spáchat ve španělštině, a nemusí to bejt ani barevně (jestli nechce). Jen budu trvat na tom, aby ten děj měl nějakej děj. Aby tam byl prostor pro emoce nejen v poslední… prostě na závěr. Nevím, jestli o to ocení kritický publikum, včetně Mirky Spáčilový, páč tam asi nebude místo pro psa seroucího v průjezdu, taky služku jsme neměli, takže tam nemusíme dávat pasáže s úklidem (navíc ji nikdo nemůže naštěkat do boudy)… na návštěvě u příbuznejch nám neshořel nikomu nic neříkající (a téměř zbytečnej?) les, doma jsme se smáli, chodili ven… takže pro někoho asi nuda, ale já… Jasně, je to film vo vobyčejnejch věcech. Vo životě „těch druhejch“. A hlavně aby to bylo smutný… Ale já u tohodle nemasturbuju… to snad už je lepší Díra u Hanušovic. Taky píčovina, ale aspoň naše… /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Miluju nudu! Navíc mě baví na ni čumět. 2.) Jsem (nebo chcu bejt) filmovej akademik. 3.) Thx za titule “stanbb“. /// PŘÍBĚH ** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()
Roma je výborný film vynikajícího tvůrce, jemuž nedělá sebemenší problémy s každým dalším snímkem skočit do zcela odlišného žánru či alespoň tématu a stylu. Tentokrát Cuarón přináší (další) krásně nasnímané dílo, v němž precizně evokuje atmosféru Mexika 70. let a vypráví velmi lidský, ale na můj vkus možná až příliš řídký příběh jedné vcelku obyčejné rodiny a hlavně její služky a chůvy (v podstatě jediná postava, s níž se divák může identifikovat, ostatní mají mnohem méně prostoru). Některým scénám, hereckým výkonům neherců a technické stránce se nedá nic vyčíst, přirovnávání k neorealistickému stylu, popřípadě i československé nové vlně 60. let jsou velmi pochopitelná (viz angažování zmiňovaných neherců, zaměření se na každodenní život obyčejných lidí, absence klasického "velkého" příběhu), ale kvůli nikterak výjimečnému scénáři (který sice neměla ani Gravitace, ale zase měla jen 90 minut, ještě opojnější vizuál, úžasné finále a dodnes je jediným filmem svého druhu) mě jinak geniální a obdivuhodný Alfonso nesejmul tak jako svými (minimálně) dvěma předchozími filmy. 80 % ()
Galerie (95)
Zajímavosti (17)
- Název filmu je podle čtvrti v Mexico City. [Zdroj: Hospodářské noviny] (DecentFellow)
- Diváci v kině sledují závěr francouzské komedie Velký flám (1966). (D.Moore)
- Násilný incident ve filmu odkazuje k tragické události z roku 1971, označované jako Corpus Christi massacre, při které bylo zabito okolo 120 demonstrantů. (Stany3)
Reklama