Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dospělý Štěpán Šafránek už ztratil mnohé ze svého mladistvého elánu. Už nerecituje dívkám básničky a jeho vzdor vůči nejrůznějším nepořádkům má příchuť hořké ironie. Když Kendy natáčí v nemocnici reportáž, sestříhá Štěpánovy odpovědi tak, že vyzní jako výsměch velmi ctižádostivému řediteli nemocnice. Samozřejmě se to neobejde bez následků. Štěpán je vyhozen z práce a vrací se do rodného Hradiště. Zatímco jeho přátelé, známí a bývalí spolužáci se úspěšně zabydlují ve světě podnikatelských aktivit, on jen s obtížemi hledá vhodné zaměstnání. Setkání s jeho bývalými láskami mu přináší řadu zklamání, jeho jedinou útěchou je sympatická lékárnice Ute. Poprvé ji potkal na slavnosti místního Sokola, kde asistoval jako lékař, podruhé v lékárně, kam přišel pro léky mamince. Odměřená žena si ho však nepouští příliš k tělu. Jeden z bývalých spolužáků mu sice dohodí skvěle placené místo na soukromé klinice, kde se léčí bohatí pacienti se sexuálními poruchami, Štěpánovi se však taková práce nelíbí a brzy odejde. Jediné peníze, které vydělá, jsou za nápady, kterými zásobuje reklamní agenturu svého bývalého soka v lásce, Emila Nádeníčka. Nakonec se zdá, že i on konečně najde, co hledá. (TV Nova)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (269)

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Básníci a porevoluční fantasmagorie... ach jo, i Dušan Klein se nechal zlákat k hloupé, laciné tzv. satiře tzv. pseudokapitalismu u nás, trapné filmy točené na toto téma, za všechny např. Trhala fialky dynamitem, Hotýlek v srdci Evropy či Playgirls velmi rychle zapadly do archivu a odsud je vytáhne jedině tak Nova na Vánoce, Konec básníků je přece jen o stupínek lepší než tyto stupidity a sem tam i vtipný a tak a nakonec i z lásky k Básníkům za *** ()

Lucasion 

všechny recenze uživatele

"V kostele je slušná každá..." Inu po veselém konci trilogie bychom si snadno mohli myslet, že to se Štěpánem dopadlo dobře. Ovšem po komunismu přichází kapitalismus a ne každému se daří. Skvěle tu změnu můžeme pozorovat na Básníkách, kdy se dospělý doktor Šafránek vrací do svého města. Inu celý film je smutný a hořký. Štěpánek potkává staré lásky, staré kamarády, kterým se daří a on se v nové éře musí velmi rozhlížet, aby našel práci. Za mě je Konec básníků v Čechách strašně smutným pokračováním. Velmi poukazuje na změny režimu a jeho výhody i nevýhody. Líbí se mi konec, který je hlavně hořký a milý zároveň. Přesto tyhle básníky už nevnímám jako komedii. Spíš místy věrný předobraz některých částí našeho života. Podobně jako u Jak básníkům chutná život (1987). (60 %) ()

Reklama

lennyd 

všechny recenze uživatele

Ani nová práce ani velká láska s bezdíkovskou kráskou Píšťalkou Štěpánovi Šafránkovi (Pavel Kříž) nevydržela, a tak se vrací zpět do rodného městečka, aby zde našel své štěstí. Na poli pracovním mu pšenka moc nekvete - nabídky se sice hrnou, ale ani jedna z nich nevyhovuje jeho etickým zásadám. To na poli lásky je vše veselejší - a všesokolském sletu poznává krásnou Ute (Tereza Brodská), se kterou jsou naladěni na stejnou vlnu .. K charakteristice filmu stačí jediná věta - je nejslabší z celé básnické série (i pětka byla lepší, ale o tom zase jinde). Pavel Kříž už není ten "správný" Štěpán Šafránek, a celkově vypadá tak o dvacet let starší a jeho herecký výkon-nevýkon je tak trochu k pláči. Jeho příhody v rámci tohoto dílu jsou bez ladu a skladu naházeny za sebe, aniž by dávaly nějaký hlubší smysl - a náhled na novodobý kapitalismus v praxi mi taky moc nesedl.... ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Nerek bych, ze je tenhle film horsi, nez tri predchozi dily, je jen krapet jinej. Klein se tu snazi ukazat strasne moc veci, takze je celej styl vypraveni takovej agresivnejsi. A nejaky vtipy uz nejsou tak mily, ale spis nuceny. Taky je tu nejhorsi Stepanovo holka v podani Terezy Brodské, tu fakt nemusim. Je jasny, ze tenhle film puvodne Klein zamyslel jako posledni, protoze tu Stepan postupne potkava sve byvale lasky a celej film ma takovy vyzneni, ze uz je tohle fakt konec. Ostatne i nazev nezacina "Jak", ale ma ten konec v nazvu. Nicmene i pres par vytek se u tohohle filmu vzdy zasmeju a i kdyz je krapet slabsi nez predchozi dily, primhourim oko a dam 5*. ()

Zagros 

všechny recenze uživatele

Porevoluční zmrtvých vstání Básníků mi moc nesedlo. Především atmosféra původních tří dílů zmizela a nahradila ji právě ta porevoluční. Možná to vcelku dobře vystihlo danou dobu, ale k Básníkům se mi to prostě nehodilo. Stejně jako se nehodila poezie do začátků devadesátých let. Postavy mi téměř všechny tentokrát přišly nesympatické a pár povedených scén a dialogů čtvrtý díl jako celek nezachránilo. K opakování se nechystám a doporučení je spíš - vyhněte se tomu. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (12)

  • Ve scéně, kdy se příslušníci obce sokolské sejdou v hospodě, můžeme zaslechnout skladbu „Lví silou“. (majky19)
  • Ačkoliv to ve filmu zůstává nerozřešeno, představitelka Píšťalky (Eva Vejmělková) v jednom z rozhovorů přiznala, že dítě, které v tomto filmu její postava má, je skutečně Štěpána Šafránka (Pavel Kříž). Píšťalka měla původně žít s učitelem Hájkem z minulého dílu a být mu ženou v domácnosti, ale herečka přesvědčila režiséra Dušana Kleina, aby její postavu přepsal tak, aby byla soběstačnější. Stala se z ní tak matka samoživitelka. (fifox)
  • Pan Písařík (Pavel Zedníček) opakuje v léčitelském transu formuli: „Noli tangere circulos meos,“ což znamená: „Nedotýkej se mých kruhů.“ (rakovnik)

Reklama

Reklama