Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pětatřicetiletý spolumajitel restaurace U veselé Mrkvičky, v Greenwich Village, jímž je klarinetista amatér Miles Monroe, se v roce 1973 musí podrobit poměrně banální operaci žaludečních vředů. Z narkózy se ale probouzí téměř o dvě stě let později, taková je výchozí situace sci-fi komedie Woodyho Allena. Hlavní postavou příběhu je opět nešikovný, nehrdinský hrdina, dostávající se vlastní nemotorností do neobvyklých situací... Režisér Woody Allen s patřičnou dávkou nadsázky karikuje společenské systémy s neomezeně vládnoucími diktátory, stejně jako zaručeně "dokonalé" politické systémy a ideologie. Příběh nezapře inspiraci futurismem, také tentokrát v ději nalezneme citace z grotesek Macka Sennetta, Bustera Keatona, Harolda Lloyda, Charlieho Chaplina, bratří Marxů, parafráze slavných filmových dialogů. Humorem shazuje některé psychologizující divadelní hry či nyní aktuální klonování lidských orgánů. Neméně důležitou součástí děje se stala hudba Woodyho Allena, jenž se tu představuje i jako její interpret na klarinet, v doprovodu vlastní dlouholeté skupiny The New Orleans Funeral Ragtime Orchestra a newyorleánské kapely The Preservation Hall Band. Není nezajímavé, že kostýmy k tomuto snímku připravil Joel Schumacher, který později více zaujal jako režisér například snímky Hráči se smrtí, Nebezpečný klient a Čas zabíjet. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (226)

lena60 

všechny recenze uživatele

I tato Allenova sci-fi komedie trpí poměrně velkou nevyrovnaností. Vynikající scény(například ta s obrovským banánem a jahodou, vyměňováním hlav kuchyňským robotům, se samotným Allenem, ukrývajícím se v magickém orgasmátoru či vítězícím jako Miss Montana v soutěži o nejkrásnější dívku...) jsou často proloženy hluchými, nudnými až trapnými pasážemi. Hlavně v první polovině filmu mi příšerně lezla na nervy upištěná role přihlouplé slečinky Luny, kterou jinak skvěle zahrála Diane Keaton. Zjišťuju, že filmy z nejranější tvorby Woodyho Allena nejsou asi úplně mým šálkem čaje... ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Allenov zárez do sci-fi žánru. Ťažko povedať či je jeho ranná, blázniva, sexuálne podfarbená ranná tvorba lepšia ako jeho neskoršie inteligentnejšie, vtipné a neurotické diela. Každopádne sa jedná o veľmi výrazného tvorcu. Už v Spáčovi sa objavujú prvky, ktoré budú pre jeho tvorbu typické - minimálne parodizácia diel - najvýraznejšia v podobe Električky do stanice Túžba. Veľmi príjemnou postavou sa stáva Diane Keaton, ktorá ma prvýkrát vo filme neiritovala a ktorá bola Allenovi veľmi rovnocennou dialógovou protivníčkou. Spáč má typickú výstavbu Allenového diela - začne niekde inde, končí niekde inde a pritom je stále o tom istom. Osobne mám radšej jeho neskoršiu tvorbu, aj keď musím priznať, že som sa na niektorých veciach naozaj skvelo bavil. Atentát na nos bol nezabudnuteľný. Ďalší môj zárez do tvorby tohto originálneho režiséra a scenáristu, ktorý sa stáva s každým svojim filmom lepším a dospelejším. ()

Reklama

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Krom zjištění, že Woody Allen snad nikdy nebyl mladý, jsem se přesvědčila o tom, že do jeho filmů se nedozrává, raná tvorba je pro mě charakterizována velkými propady, střídanými zklamáním a zřídkavým zaujetím a škoda, že ani tato chaotická sci-fi satira v groteskním kabátku nedokázala prokletí prolomit. Nic, jdu si stáhnout Friga na mašině... ()

kinej 

všechny recenze uživatele

U Allena mám nejraději jeho klasické komediální romance. Sleeper patří mezi ty snímky, jež se vůbec nedrží při zemi a jsou tudíž dost ujeté. I u tohoto filmu jsem se královsky bavil, ale přeci jen mi tam chybí to co u Allena hledám, přesah do skutečného života. A zdá se, že Woody tehdy ještě nebyl až tak vyzrálý filmař. Film místy nepůsobí celistvě a některé scény jsou v něm nadybtečné. Každopádně pořád se jedná o velice kvalitní a vtipný počin. Allen coby robot, nebo lidé sjíždějící se z orbu, jsou nezapomenutelné momenty. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jedna z těch ranných Woodyho komedií, které srší energií a obrovskou zásobou nejrůznějších hlášek a gagů. Z hlediska kompaktnosti všech filmových složek to sice není jeho nejlepší kousek, ale pro tu smršť humoru, ironie a nadsázky nemůžu jít pod 90 % celkového dojmu. Woody Allen sice sci-fi nerozumí, ale to vůbec není podstatné, protože kulisy budoucího světa pro něj představují pouze východisko k situačnímu a verbálnímu humoru. Je to jeden z filmů, kde řadu scén a slovních obratů nosím stále v paměti, a když se potřebuju naladit, tak si je vybavím. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (23)

  • Woody Allen konzultoval film se spisovatelem scifi (Ben Bova), zda jsou jeho futuristické vize proveditelné. (Kulmon)
  • Časopis Premeire zařadil film v roce 2006 mezi 50 nejlepších komedií všech dob. (Kulmon)
  • Playboy, který se ve filmu objeví, pochází z listopadu 1972 a na jeho obálce je Lenna Sjooblom. (Kulmon)

Související novinky

Vychází 20dílná DVD kolekce WOODY ALLEN

Vychází 20dílná DVD kolekce WOODY ALLEN

21.01.2011

Čtyřicet celovečerních autorských filmů, jeden televizní a jedna spolupráce na povídkovém díle – a to všechno během jednačtyřiceti let! Americký filmař Woody Allen se za svou pracovní morálku určitě… (více)

Reklama

Reklama