Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Paní Dulská, ctihodná manželka vyššího úředníka a majitelka velkého činžáku, vládne despoticky celé rodině – od manžela až po služku. Jedině syn Zbyšek uniká její tyranii do pochybných nočních podniků. Aby jej připoutala více k domovu, najde si paní Dulská hezkou služebnou Hanku. S tajným uspokojením pak sleduje, jak pan syn chodí v noci místo na flámy za Hankou do kuchyně. Jenže Zbyškův a Hančin poměr nezůstane bez následků. Přísná paní matka chce proto dát Hance výpověď za nemravný život. Zbyškovi se celá tato pokrytecká komedie znechutí a navzdory matce se rozhodne oženit se s Hankou. Jeho pokus je však předem odsouzen k nezdaru... (Česká televize)

(více)

Recenze (52)

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Návrat o pár desítek let zpět do dob, kdy si všichni nebyli rovni, ale vládl kapitál. Tak nějak by to asi napsal soudobý recenzent. Já dodávám, že to je Krejčíkův výborný návrat. Zdeňka Baldová exceluje, Jana Brejchová je proklatě krásná a Vladimír Ráž zhýralý mladík, jemuž vše projde. Krejčík kritizuje morálku, peníze, které všemu vládnou. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Film o ne vábných stránkách kapitalismu lze udělat nejen s vkusem, ale i úsměvem a nadhledem. Měšťácké pokrytectví (existuje ovšem i proletářské a zdaleka se neomezuje na komunisty) bylo a je vděčnýn tématem. Zatímco soudobý konzumismus je chápán a nazírán současnou veřejností odlišně, zdaleka ne vyhraněně, ten starý byl za stara skoro vždy kritizován. Zprava, zleva, zespodu - a když to jen trochu šlo - i zeshora. Svým způsobem čítankový příběh ve stylu Olbrachtovy ANNY PROLETÁŘKY "ozvláštňuje" několik "maličkostí": vedle brilantní Krejčíkovy režie k tomu přispívá i scénář Jiřího Frieda a pak přímo přehršel uměleckých výkonů, jimž v titulní roli vévodí stařičká Zdena Baldová, pro niž nesmíme zapomínat na Fabianovou, Tomášovou, Šejbalovou či tehdy zvláště mladou Janu Brejchovou. Zhýralost sluší i standardní suverenitě Vladimíra Ráže. Zapomenout nelze ani na dobře fabulovaný obsah, v němž je protikladem jásotu jedné strany (kolem paní Dulské) i postupný nárůst sebevědomí hlavní hrdinky. Právě toto odmítání schematického chování "výcviku a zase výcviku ..." v duchu obligátního dobového černobílého vnímání problému, je zdrojem síly Krejčíkova přístupu. Ocenění zaslouží i rázné pojetí Šejbalové v její roli rázné, přímočaré dívčiny tety. Nezávisle na datu natočení máme před sebou jeden z mála filmů padesátých let, které svou úrovní i sdílností oprávněně oslovují již několik generací filmových diváků. ()

Reklama

Blofeld 

všechny recenze uživatele

Podle stejnojmené divadelní hry polské dramatičky Gabriely Zapolské z roku 1906 vzniklo působivé drama, v němž Zdeňka Baldová opakuje svou roli z nastudování Tylova (Stavovského) divadla z roku 1954. Její výkon je obdivuhodný a dokazuje, jakou byla skvělou herečkou, ale zbytek obsazení se nijak nenechá zahanbit. Dojemný precizní výkon podává Marie Tomášová coby utrápená krásná služtička, jejíž příběh film vypráví. Vladimír Ráž mi tu něčím připomínal Laurence Oliviera - jeho samolibý zhýralec se zárodky charakteru je velice uvěřitelný. Famózní je Vlasta Fabianová, někde mezi koketou a matronou v roli zákeřné tety. Jiřina Šejbalová a Jana Brejchová hrají poměrně jednoduše načrtnuté kladné postavy, které jim nedávají mnoho hereckého prostoru, ale jejich výkony jsou rovněž velice povedené. Snad jediný, kdo tak úplně nesedí, je velice přemrštěně exaltovaná Alena Martinovská, která svou rozmazlenou Hešu dost přehrává - v porovnání s relativně civilními výkony zbytku obsazených to působí jakou pěst na oko i ucho. Krejčíkova režie je naprosto precizní, tíživé scény jsou vhodně vyvažovány humornějšími momenty (scény z tanečních, ...) a kameraman Vladimír Novotný vytváří velice zajímavé kompozice. Silný filmový zážitek. ()

Bart 

všechny recenze uživatele

Většina herců se ke konci života potýká s nedostatkem rolí. Ukončit filmovou kariéru, tak, jak ji zakončila Zdeňka Baldová, to by si asi přál každý. V posledním roce života natočila Baldová dva filmy, ve kterých ztvárnila titulní roli. Páté kolo u vozu a tento. Zatímco Páté kolo u vozu byla čistokrevná komedie, Morálka paní Dulské bylo drama s komickými místečky a zde se mohla Baldová naplno rozehrát a zúročit své celoživotní mistrovství. A nejen mohla, ale ona to i udělala. Film však natáčela už vážně nemocná. Dnes se to tvůrcům těžko přiznává, ale když se chýlily natáčecí práce ke konci, muselo se spěchat. Zdravotní stav Baldové se totiž den ode dne horšil. Ke konci natáčení už museli "Baldinku" na natáčení nosit a dělat velké pauzy mezi obrazy. Dva týdny po premiéře Baldová zemřela. Kdo film viděl, musí uznat, že na naprosto profesionálním výkonu Baldové to není vidět. Chamtivá, zlá, lakomá a vypočítavá paní Dulská je místy i komická, přesně tak, jak Baldová své role tvořila i na divadle. V málokterém filmu se našlo tolik výrazných partů pro tolik hereček najednou. Vedle Baldové se ve filmu blýskla i Marie Tomášová, Jana Brejchová, Vlasta Fabianová, nebo Jiřina Šejbalová. Uznávám, že jsem se nechal strhnout výkonem Zdenky Baldové a podle toho vypadá i mé hodnocení. ()

kajda.l 

všechny recenze uživatele

Pani Dulská to má v hlavě evidetně v pořádku - "Ten skončí špatně. Ten se dá k socialistům." :D Tomášová sice hraje Frndu Bordelářku aneb extrémně debilní naivní pipku č. 2, ale mistr Ráž naštěstí není druhým blbečkem B(l)ek(ot)ů. A rovněž ostatní herci jsou bezchybní. Intriky Baldové nemají chybu a jemných zlomyslností Martinkovské jsem se nemohl nabažit. Správný uvedomělý soudruh ocení závěrečné vzepření Hančí, skupina příčetných se báječně pobaví u všeho ostatního. Báječná tragikomedie. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (5)

  • Zdeňka Baldová si záhrala paní Dulskou v alternaci s Mílou Páčovou také v roce 1954 v Národním divadle, a to celkem 99krát. (kosticka7)
  • Na premiéře filmu 10. září 1958, kde byla i Zdeňka Baldová, diváci tleskali několik minut. (Zdroj: Průšvihy Zdeňky Baldové) (M.B)
  • Křestní jméno paní Dulské (Zdeňka Baldová) bylo Aniela. (Zdroj: Průšvihy Zdeňky Baldové) (M.B)

Reklama

Reklama