Režie:
Stanley KubrickKamera:
Larry SmithHudba:
Jocelyn PookHrají:
Tom Cruise, Nicole Kidman, Jackie Sawiris, Sydney Pollack, Todd Field, Sky du Mont, Marie Richardson, Thomas Gibson, Vinessa Shaw, Rade Šerbedžija, Togo Igawa (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Zámožný newyorský lékař William Harford pomalu upadá s manželkou Alicí do vztahového stereotypu. Nečekaně ho však naruší Alicino přiznání, že během dovolené tolik toužila po sexu s pohledným námořníkem, že by se kvůli tomu vzdala manžela, dítěte i současného života. Žárlivostí zmítaný William odmítne možnost milostného dobrodružství s dcerou svého pacienta i s prostitutkou, ale zlákán vyprávěním kamaráda Nicka pronikne na utajenou luxusní orgii, jejíž účastníci s karnevalovými maskami provádějí záhadný sexuální rituál. Je však odhalen a před nejasným trestem ho zachrání jedna z dívek, která nabídne, že se místo něj obětuje. Zanedlouho William objeví její tělo v márnici. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (770)
Úžasne...v druhej polovici filmu som začal " nenávidieť" Kubricka. Neznášam totiž,keď sa so mnou niekto zahráva a ja neviem na čom som.To čo tento film, nedokázal žiadny iný (snáď sa mu približuje The game).Išiel som to pozerat s tým,že to je film o nejakej kríze vo vzťahu...a ono to skutočne aj je, hoci to tak 15 minút pred koncom pre mňa vôbec nevyzeralo.Genialne natočené dielo... ()
Kubrickovi se líbily ženy. Přesněji řečeno jeden typ žen - vyskoké, štíhlé a malými ňadry. Přesně takové se v jeho filmehc objevují, alespoň na chvilí a pokud možno bez zbytečného oblečení. Ani v sedmdesáti svůj vkus nezměnil. Může nás to překvapit, že jako svůj poslední filmy natočil ten nejerotičtější film své kariéry po Olověné vestě. ()
Troufám si tvrdit, že EWS není film, který by těžil z opakovaných shlédnutí. Jakmile si člověk přisvojí metaforický "plán" hrdinovy sexuální odysey, film ztrácí svoje prvotní tajemství a napětí atrofuje. Téma střetu dvou verzí (mužské a ženské) představivosti a destruktivnosti touhy je inspirativnější než pojetí Cruisova hrdiny jako oběti sexuální represe, kterou v závěru jeho externalizované a zoufale nenaplněné představy doženou až k slzám a provinilému doznání. Jsme v New Yorku na konci 20. století nebo ve Vídni za časů Freuda? Film vůbec působí odtažitě svým mixem bezčasí a kubrickovského chladu, který může být projevem stejně tak intelektuálního odstupu jako mizantropie. Postavy jsou spíš archetypy zbavené individuálních rysů, humoru a spontánnosti. Architektura a dekorace filmu jsou bezčasé; leimotivem je vánoční výzdoba, která záměrně nepůsobí rušivě jen tam, kam skutečně patří: do rodinného kruhu. Chladně promyšlený je i způsob, jakým Kubrick nakládá s kamerou, hudbou nebo třeba barvami - kontrast rudé (touha) a mrazivě modré (smrt) se zde prolíná do ambivalentní fialové. Jako zbavená jakékoliv emoce a kouzla působí i evokace nočních ulic New Yorku, nejspíš další záměr autorovy mimozemsky chladné inteligence. Konečně zaráží to, jakou péči (co do délky a pozvolnosti budování) věnuje Kubrick každé scéně, včetně těch vyloženě explikativních nebo rovnou zbytečných (např. rozhovor hrdiny se zženštilým recepčním je už třetím zpochybněním jeho kompetence jako heterosexuála). Out of Time. ()
V první chvíly Eyes Wide Sht vypadá spíš jako nějaký komorní drama o manželství, ale to jsem ještě netušil, jak to Stanley rozjede . Zhruba od první čtvrtiny se to neskutečně rozjede a čim dál tim víc se to přiklání k vynikajícímu mysterióznímu thrilleru a přibývá záhadných scén i rozhovorů, takovej vývoj filmu jsem vůbec nečekal a docela mě dostal, ale přece jen výtky bych měl, podle mě to chtělo ještě nějakej šokující zavěr nebo mezizávěr, trošku mi to přišlo vyřešený až moc v poklidu a některý otázky, který příběh vytvoří vůbec nebyly zodpovězeny, což mi docela vadí, protože bych docela rád znal odpověď, když už to bylo nakousnutý a já byl přnucen o tom přemýšlet, ale to už bych chtěl asi moc. Co se týká hereckýho obsazení, tak tady se Stanley Kubrick rozhodně nesekl, Tom Cruise jek fakt skvělej, stejnětak i Nicol Kidman, i když dostala o mnoho míň prostoru. Určitě tomu pomohlo i to, že v tu dobu byli manželé. Myslim, že to je až nečekaně kvalitní film a to i když Stanley Kubrick byl vynikající režisér ()
Tenhle film je zvláštní. Pro někoho může být šokující, ale podle mě to je velmi zdařile natočený film s dějem, které by pod taktovkou méně talentovaného režiséra skončilo jako nechutné béčko (případně Péčko :-)). Pan Kubrick ale dokázal udržet laťku po celý film stejně (hodně) vysoko a i přes spoustu scén zabývajících se sexem jde o psychologický film rozebírající zejména to, jakou roli hraje v životě tolerance, porozumění a hlavně náhoda. V postavách Toma Cruise (který zde podává (nejen na sebe) velmi dobrý výkon) a Nicole Kidman (ta hraje naprosto fantasticky) je toto všechno nádherně analyzováno a konfrontováno. Ona se dopustila "snové nevěry", on se jí chtěl pomstít. Ale jenom díky neuvěřitelnému štěstí z tohoto nočního výletu po předvánočním New Yorku nevznikla tragédie. Scénář je neuvěřitelně inteligentní, promyšlený (nevím, jestli v něm hnidopiši najdou nějakou logickou chybu, ale pochybuji) a krásně spletitý. Navíc na mě měl zajímavý efekt - po 2.shlédnutí jsem sice (snad :-) porozuměla některým věcem, ale vyvstaly další otázky, takže určitě jsem tohle dílo neviděla naposledy (navíc ve mě podruhé zanechal film ještě hlubší dojem než při prvním shlédnutí). Co se týče technické stránky, tak k té nemůžu mít jedinou výhradu, skvělá je i kamera a naprosto fantastická mi připadá hudba - úvodní Shostakovichova suita, instrumentální hudba v "domu orgií" ale zejména Musica Ricercata - klavírní minimalistická skladba, která hraje vždycky, když už má Tom Cruise na mále nebo když mu hrozí nebezpečí, jsou naprosto úžasné a perfektně podtrhují atmosféru děje. Jsem teď zvědavá, co sem napíšu po 3.shlédnutí a na co nového při něm přijdu :-) ()
Galerie (65)
Zajímavosti (59)
- "Fidelio" (heslo, které zazní ve filmu) je název opery Ludwiga van Beethovena, v níž je Fidelio žena, která se převlékne za muže, aby zachránila svého milence. (don corleone)
- Stanley Kubrick a kameraman Larry Smith před natáčením testovali několik druhů filmových materiálů a nakonec se rozhodli pro jeden, který společnost Kodak již přestala vyrábět. Kodak jim ale přesto slíbil, že jim dodá tolik cívek tohoto filmu, kolik bude pro projekt potřeba. (don corleone)
- Scéna v kulečníkové místnosti, která trvá 13 minut, se natáčela 3 týdny. (don corleone)
Reklama