Režie:
Stanley KubrickScénář:
Stanley KubrickKamera:
Lucien BallardHudba:
Gerald FriedHrají:
Sterling Hayden, Coleen Gray, Vince Edwards, Jay C. Flippen, Ted de Corsia, Elisha Cook Jr., Joe Sawyer, Marie Windsor, James Edwards, Joe Turkel (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Johnny Clay sa po piatich rokoch dostal z väzenia a chystá sa oženiť so snúbenicou Fay. Je pevne rozhodnutý, že do ďalších kšeftov sa pustí až keď sa presvedčí, že riziko ozaj stojí za potenciálny zisk. Spolu so štyrmi ďalšími mužmi chystá prepadnutie dostihovej pokladne. V hre sú dva milióny dolárov. Lúpež je naplánovaná do najmenších detailov. Zapojený je do nej aj George Peatty, plachý pokladník z dostihovej dráhy. Je ochotný riskovať krk len preto, aby zapôsobil na chladnú a panovačnú manželku Sherry. Sherry mu je neverná s Valom a všetky informácie o plánovanej lúpeži posúva svojmu milencovi. Tak dokáže aj dokonale naplánovaný zločin stroskotať na príliš dokonalej zhode náhod... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (283)
Obdivujem jasnozrivosť väčšiny hodnotiteľov, ktorí už v tomto filme rozpoznali Kubrickovu neskoršiu genialitu. Ja som po jeho pozornom zhliadnutí skôr začal uvažovať, či má mať aj naďalej miesto v desiatke mojich najobľúbenejších režisérov. Je množstvo filmov nakrútených skôr, ako tento a pritom na mňa nepôsobili tak staro a miestami až naivne. Pri niektorých hercoch som takmer trpel a nedá sa to zvaliť iba na dabing. Okrem skladačkovej výstavby a poprehadzovanej chronológie, ktoré sa odvtedy stali takmer normou, som nenašiel nič, čo by ma zaujalo. Tie dve hviezdičky sú viac-menej zo slušnosti. Veď nakrútil aj Odyseu ... ()
Po všech stránkách super heist, velmi poutavý a k závěru napínavý, skvěle zahraný. Líbí se mi chytrá, ne zcela lineární časová posloupnost, má to spád a příjemný tah na branku. Bez debat i dnes si dále drží kvalitu, je tématicky relevantní a stojí za pozornost - po právu tak trvale opěvovaný snímek. "Despite a collective hope for the future, they will always be puppets, no matter how hard each tries to cut the strings of fate." ()
Strhující film. Každopádně ten plán loupeže měl k dokonalosti hodně daleko, mohlo se v něm pokazit takovejch věcí i bez Sherry, že si až říkám, že celé to navozování dojmu bezchybného plánu byl od Kubricka nějaký sofistikovaný žert. "Předtím jsem myslel jenom na peníze..." "Tak na ně mysli dál!" ()
Kubrickův legendární příspěvek do encyklopedie heist movies je stejně jako jeho ostatní filmy ponejvíce "uspokojivý" pro všechny hnidopišské formalisty a puristy (a "černohumoristy"). Jako v dalších svých raných dílech využívá Kubrick i zde v hojné míře estetiku cinéma direct ("přímého" filmu), jehož nezanedbatelná influence je v mainstreamové tvorbě 50. a 60. let patrná zvláště u děl spadajících do období modernistických Nových vln (dalo by se dokonce říci, že mnohdy jsou na jeho základě vystavěny). U The Killing se jedná zvláště o ryze dokumentaristicky střižené dostihy (ruční kamera, dlouhoohniskové objektivy) a natáčení pouze s dostupným či s jediným zdrojem světla (Kubrickův trademark par excellence), které vytváří nádherné šerosvitné kompozice v noirovém duchu. Vyjma těchto doku-specifik je pro Kubricka samozřejmostí i ironizující užití hudby (latinskoamerická pieta), ačkoli ani tomuto jeho snímku se nevyhnul neduh s nepříliš povedenou a libou hudbou původní; experimentování s narativem (nechronologická výstavba, nahlížení stejné situace z více perspektiv); a všechny ty precizní podélné "jollies" a pohyby kamery, které tolik miluji. Právě díky výše zmíněným režijním finesám nedokázalo The Killing od roku 1956 příliš zestárnout, třebaže vlastní příběh a jeho tempo je kvalitami přinejmenším rozporuplné. Je to snímek extrémně napínavý, metodický a dýchá svěžestí na každém kroku. Ba co více, většina jeho "loupeživých" parťáků nedokázala jím nastolený koncept výrazně obohatit do dnešních dnů. 4,5* ()
Můj první Noir film a líp to snad nemohlo dopadnout. Škoda, že v dnešní době se tyhle filmy netočí. Kubrick a jeho geniální režii poznáte na první pohled. Sledování více herců ve stejných chvílích není jednoduché natočit, ale Kubrick si stím poradil geniálně. Skvělá kamera, herecké výkony a hlavně ta režie. Tenhle snímek jsem rozdýchaval poměrně dlouho. Díky Zabíjení si musím sehnat více Noir filmů. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (23)
- Natáčení zabralo 24 dní. (Matty)
- Stanley Kubrick a producent James B. Harris založili před natáčením společnost Harris-Kubrick Pictures. Společně koupili práva na novelu Lionela Whitea "The Snatch" za 10 tisíc amerických dolarů, avšak asociace výrobců a distributorů filmů MPPDA nedovolila natočit film o únosech dětí. Došlo tedy k výměně práv na knihu "Clean Break", podle které byl poté film natočen. Novela "The Snatch" se pak dočkala zfilmování v roce 1968 jako Noc následujícího dne (1968) s Marlonem Brandem v hlavní roli. (gogos)
- Jedná se o první film Stanleyho Kubricka, kde nepůsobil i jako kameraman či střihač. (gogos)
Reklama