Režie:
Stanley KubrickScénář:
Stanley KubrickKamera:
Lucien BallardHudba:
Gerald FriedHrají:
Sterling Hayden, Coleen Gray, Vince Edwards, Jay C. Flippen, Ted de Corsia, Elisha Cook Jr., Joe Sawyer, Marie Windsor, James Edwards, Joe Turkel (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Johnny Clay sa po piatich rokoch dostal z väzenia a chystá sa oženiť so snúbenicou Fay. Je pevne rozhodnutý, že do ďalších kšeftov sa pustí až keď sa presvedčí, že riziko ozaj stojí za potenciálny zisk. Spolu so štyrmi ďalšími mužmi chystá prepadnutie dostihovej pokladne. V hre sú dva milióny dolárov. Lúpež je naplánovaná do najmenších detailov. Zapojený je do nej aj George Peatty, plachý pokladník z dostihovej dráhy. Je ochotný riskovať krk len preto, aby zapôsobil na chladnú a panovačnú manželku Sherry. Sherry mu je neverná s Valom a všetky informácie o plánovanej lúpeži posúva svojmu milencovi. Tak dokáže aj dokonale naplánovaný zločin stroskotať na príliš dokonalej zhode náhod... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (283)
Praotec moderních krimithrillerů s nelineárním způsobem vyprávění a značná inspirace k Tarantinovým Gaunerům. Stanley Kubrick se sice teprve rozjížděl a ke svým vrcholným majstrštykům ještě nějakou cestu musel ujít, ovšem styl a řadu nezapomenutelných scén (podkova, kufr na letišti) tomuto dílku nikdo neodpáře. 80%. ()
Stanley Kubrick rozehrává zajímavé drama s noir-feelingem, v němž popisuje více/méně minutu po minutě jeden kriminální čin z dostihového prostředí plus všechny okolnosti s tím související. Filmařsky čisté, herecky dobře zahrané, s výborným feelingem, scénářem i hudbou - film prostě tiká přesně jako švýcarské hodinky. Poznámka pro všechny milovníky filmových nesrovnalostí: hned v úvodu je možné si všimnout drobné nesrovnalosti, která samozřejmě nijak nesnižuje celkovou výbornou kvalitu snímku - všímejte si pozorně listu papíru, který má Marvin Unger při popíjení zázvorového piva pod svým loktem. ()
Můj první Noir film a líp to snad nemohlo dopadnout. Škoda, že v dnešní době se tyhle filmy netočí. Kubrick a jeho geniální režii poznáte na první pohled. Sledování více herců ve stejných chvílích není jednoduché natočit, ale Kubrick si stím poradil geniálně. Skvělá kamera, herecké výkony a hlavně ta režie. Tenhle snímek jsem rozdýchaval poměrně dlouho. Díky Zabíjení si musím sehnat více Noir filmů. ()
Ještě, že jsem seděla, vám řeknu - díky komentářům, které jsem si prozřetelně četla před projekcí, což běžně nedělám... Termín komentář bych v těchto případech změnila na ódu, už jen pro abúzus slůvka geniální, které mě v panice donutilo pátrat v záhlaví, zda se proboha nejedná o žánr! Takže já se teď podělím o své dojmy, kde na "g" budou začínat jen výkony herců - tedy gumové... ani plán loupeže mně nepřišel nijak perfektní, ale zato celkem odpovídající skutečnosti, proto taky většina lumpů končí za mřížemi, ještě v tom lepším případě, že. Lineární neuspořádanosti nechci upírat prvenství, sofistikovanost však ano. Po nějakém tom odlehčení vtipem ani stopy, pokud k němu neměla posloužit krása pokladníkovo sviňské ženy nebo úsměv čarostřelce Nikkiho. Největším krachem se ale ukázalo být soupeření vypravěče a hudby o to, kdo je rušivější - a nemůžu se rozhodnout. Nezklamala noir atmosféra a stylizace padouchů (prostě padouši ze starých časů mně přijdou mnohem víc padouchovitější, než ti současní), jakož i staré dobré propriety typu futrál na hudební nástroj a nakonec i vcelku napínavý průběh loupeže. Můj verdikt beztak nemůže znít jinak, než - dalo se. I s přihlédnutím k době vzniku. ()
Dokonalý film o velké loupeži se skvěle dávkovanou nadsázkou, neuvěřitelně vygradovaným, a přitom pro někoho tak odzbrojujícím - pro někoho až černým humorem zavánějícím, závěrem a především plejádou skvěle prokreslených figur. Asfaltová džungle je možná o něco lepší, jasným králem v tomto oboru je ovšem francouzské Riffifi. ()
Galerie (51)
Photo © United Artists
Zajímavosti (23)
- Jeden kůň na závodech, kam jsou všechny postavy svolány na schůzi, nese jméno Stanley K. - podle režiséra. (Matty)
- Z rozpočtu 320 tisíc amerických dolarů poskytlo 200 tisíc studio United Artists, zbytek producent James B. Harris. Ačkoliv Stanley Kubrick považuje film za svůj první profesionální, rozpočet byl i na 50. léta v Hollywoodu celkem mizerný. (gogos)
- Jedná se o první film Stanleyho Kubricka, kde nepůsobil i jako kameraman či střihač. (gogos)
Reklama