Reklama

Reklama

Nebe a peklo

  • Japonsko Tengoku to džigoku (více)
Trailer

Obsahy(1)

Kurosawa tentokrát svůj filmový příběh zasadil do období poválečné ekonomické revoluce v Japonsku. Kingo Gondo, úspěšný manažer v obuvním průmyslu se na vrcholu své kariéry stane obětí vydírání. Když zjistí, že únosci místo jeho syna zajali jiného chlapce, ocitá se v nelehké situaci... Musí se rozhodnout, zda obětuje práci, která je pro něj smyslem života nebo dá všanc svoji čest a dobré jméno. (Filmhouse)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (106)

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Najlepší film o odťahovaní a zaťahovaní závesov :-) A potom, že bol majstrom napätia Alfred Hitchcock. Začínam mať predstavu, ako by mohol vyzerať „kurosawovský noir“. Po zopakovaní napíšem k tomuto režisérovmu „žánrovému“ vrcholu niečo presahujúce formát komentára. 100% [Challenge Tour 2015: 30 dní so svetovou kinematografiou] ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Velmi dobrá kriminálka na motivy knihy Eda McBaina a zároveň zřejmě nejlepší Kurosawův snímek neodehrávající se v dobách feudálního Japonska. Největší lahůdkou tohoto filmu není ani tak napínavý děj jako spíše skvostní herci a takřka dokonalá struktura vyprávění. Úvodních dvaapadesát minut se odehraje v jediné místnosti a o pár hercích. Jenže zdánlivě komorní příběh o muži v neřešitelné situaci plynule přejde v exteriérovou detektivku, kde opustíme původní dějovou linku a dopodrobna sledujeme vyšetřování případu na všech frontách, jen abychom se v závěru opět navrátili k dopadu na osud jednoho člověka. V roli zámožného obchodníka tradičně exceluje charismatický Mifune a ostatní na tom nejsou o moc hůře; což se naplno projeví v prostřední pasáži, ve které se Mifune takřka vůbec nevyskytuje. První dvě hodiny Nebe a Pekla jsou jednoznačně za plné hodnocení. Bohužel tvůrci nevěděli kdy přestat a tak je závěrečných dvacet minut ve filmu dosti přebytečných až zbytečných. Přesto navzdory tomuto faktu jde o jednu z nejlepších japonských kriminálek. ()

Reklama

Rocky62 

všechny recenze uživatele

Již od úvodních minut si věhlasný japonský titán získává snadno divákovou pozornost, která sílí s každou nově započatou scénou. Mravním dilematem hlavní postavy počínaje, precizním vyšetřováním konče. Komorní zápletce s chytrou strukturou vyprávění a bezchybnou hereckou plejádou je však bohužel udělena studená sprcha během posledních vlažnějších 20 minut, kvůli kterým nemohu dát plný počet. Přesto se toto dílo může směle řadit mezi pocty japonské kinematografie. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Majstrovsky rozvírený triler, ktorý výborne pracuje s fotogenickou montážou aj psychologickou rovinou aktérov. Každý záber je divergentný, má vizuálne jedinečný význam. Morálne dilemy a scény s vyšetrovateľom a "obeťou" únosu Gondom sú vzoprené vo vnútornej dynamike. Za hlavné dve vodítka kvalitatívnej úrovne považujem scenár a tektonickú realizáciu mizanscén, ktoré na seba zvláštne nadväzujú. Skoro až vyšetrovateľskou trajektóriou, takže aj divák je niekedy popohnávaný vyšetrením prípadu skrz naratív a inokedy iba zúčastneným pozorovateľ vypočúvacieho procesu, ktorý je naopak dokumentárne ladený. V rámci žánru, doby a miesta vzniku sa nedá hodnotiť pod 90%. ()

anderson 

všechny recenze uživatele

Diela starých majstrov majú svoju kvalitu adorovanú znalcami a odborníkmi. Ich názor sa ale nemusí vždy zhodovať s názorom laickej verejnosti. Kurosawove filmy poväčšine patria do tej šťastnej kategórie, ktorá tento citlivý priesečník dokáže pomerne elegantne a nadčasovo zosúladiť. Napriek tomu, že NEBO A PEKLO nepatrí k jeho najznámejším filmom, svoju kvalitu si zachoval po každej stránke. Výborná a aj dnes napínavá kriminálna zápletka na pozadí sociálno-spoločenskej rodinnej drámy, dokáže udržať divákovu pozornosť až do záverečnej minúty a dokonca ho núti premýšľať nad tým, čo sa v jednotlivých záberoch odohráva. Pri obnovenom uvedení na STV nám jej dramaturgia dopriala aj pôvodný dobový a kvalitný ČST dabing. Za túto odvahu a neopakovateľný zážitok udeľujem 5 kvalitných topánok. (11.3.2022) ()

Galerie (60)

Zajímavosti (4)

  • Film není zcela černobílý. Ve scéně s kouřem zbarveným do růžova barvou vloženou do tašek od bankovek je kouř skutečně růžový. (VMa)
  • Scény odehrávající se ve vlaku se točily se skutečnými pasažéry za běžného provozu. (ČSFD)
  • Poslední část filmu měla původně mnoho dialogů, ale Akira Kurosawa se rozhodl je nepoužít. (Kulmon)

Související novinky

Začíná festival EIGASAI

Začíná festival EIGASAI

22.02.2018

Ve čtvrtek 22. února začíná v pražském kině Lucerna 11. ročník festivalu japonského filmu a kultury EIGASAI 2018. V letošním roce uplyne 20 let od chvíle, kdy se do filmového nebe odebral Akira… (více)

Reklama

Reklama