Reklama

Reklama

Obyvatelé města Metropolis žijí v přísně dvoutřídní společnosti. Nad zemí se odehrává život bohatých a privilegovaných a v podzemí je svět vykořisťovaných dělníků. Joh Fredersen, vládce města, tahá za nitky a ovládá srdce systému města Metropolis. Jeho syn Freder jako jediný z privilegovaných zpochybňuje panující nerovnost a vydává se do dělnického města pomoct andělské Marii. Jeho autoritativní otec se však snaží jakékoliv povstání potlačit a nařizuje vynálezci Rotwangovi, aby vytvořil Mariina robotického dvojníka, který by pomohl dělníky zničit. Monumentální němá klasika Fritze Langa je považována za prototyp dystopických sci-fi filmů, který svým obsahem i vizuálním stylem ovlivnil mnoho dalších děl. (Film Europe)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (423)

Matty 

všechny recenze uživatele

Zlatý hřeb německého expresionismu a němého filmu vůbec a zároveň masivní hřeb do rakve extravagantních velkoprodukcí, jimiž chtěl šéf UFY Erich Pommer bojovat proti hollywoodské invazi. Což se mu vlastně podařilo o několik desetiletí později, když filmoví spratci jako Steven Spielberg a George Lucas, ovlivnění bezesporu i Metropolis, vrátili Hollywoodu úder. Langovo veledílo, množstvím formálních prostředků (a výstřelků) srovnatelné s vrcholnými kousky francouzské avantgardy (Napoleon, Peníze), vlastně mohlo být s velkým předstihem prvním sci-fi blockbusterem. Jenže přišel zvuk a Hitler a vůbec… přečtěte si třeba útlou, leč informacemi napěchovanou příručku Thomase Elsaessera. Hodnoceno na základě dvouhodinové verze od MoC (té dřívější). 90% Zajímavé komentáře: Marigold, Marius, ripo, Radko, Spock, Cornon, Raven0 (:-) ()

berg.12 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem jak starší neúplnou tak i novější verzi filmu. Tu pátou hvězdičku si film vysloužil především ve spojení s původní hudbou Gottfrieda Huppertze (přičemž kladu důraz na ono spojení). Hudbou vycházející z velké symfonické a operní leitmotivické tradice, která není ve kombinaci s němým filmem (a filmem obecně) nijak běžná. I bez obrazu by totiž svou zvukomalbou a motivy velkoleposti, lásky, zla, přátelství, revoluce či jednotlivých postav mohla fungovat jako jakási symfonická báseň. Pominu-li ono obrazové vizionářství, dostanu totiž typický nabubřele naivní příběh z pera They von Harbou, který v sociálním akcentu předčí nejedna obyčejná Chaplinova groteska. Nedávný nález prakticky všech chybějících částí filmu zacelil určitou fragmentárnost motivů a postav a posunul film více k dramatu a melodramatu, podobně, jako je tomu u pozdější Langovy "Ženy na Měsíci". ()

Reklama

misterz 

všechny recenze uživatele

Popravde, nie som veľký fanda snímkov z éry nemých filmov (až na Chaplina a grotesky). Musím však uznať, Metropolis má svoj štýl a potenciál po vizuálnej stránke ohromiť diváka, hlavne keď uvážime že film má už 90 rokov. V tých časoch museli ľudia popadať na zadok. Na druhú stranu ale obsahová stránka ma moc nenadchla a ani herecké výkony neboli také výrazné, ako napríklad v snímku Utrpenie panny Orleánskej (1928), kde ma Maria Falconetti doslova pripútala k obrazovke. Čo sa týka hudby, nebola zlá, ale vedel by som si predstaviť aj lepšiu. Celkovo som však spokojný, najmä vďaka obrazu a na tú dobu nadčasovým trikom, skvelá práca. 70/100 ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Taky jsem jako většina ostatních viděl jen jakousi 118minutovou verzi. A možná proto zatím nedám plné hodnocení. Tenhle film je sice první půlhodinu magický (nevím, jak to popsat, ale napadlo mě slovní spojení "čistý film" - emoce, hudba a mimika, to je vše, co potřebuje opravdu skvělý snímek) ale pak to místy začíná připomínat grotesku a díky tomu byla atmosféra v háji. Jinak doufám, že se někdy dostanu k té "plné" 210 minut trvající verzi, protože něco mi říká, že pak to teprve bude zážitek, jak se patří! 80 %. ()

Ajantis 

všechny recenze uživatele

Na hřbetech zvěcněných dělníků, pracujících hluboko pod zemí, je vybudována Metropolis, nejnádhernější město, které kdy Země nosila, s Novou Babylonskou věží jako dominantou dokládající pokrok lidské civilizace a krásu, již dokáže vytvořit. Kromě povrchové krásy impozantního města Lang nabízí bohatou obrazovou symboliku, promyšlenou do nejmenších detailů (dokonce i uspořádání intertitles), jejímž vrcholem je scéna usmiřování Boha – stroje s tváří příšery, zde zosobňujícího dravou kapitalistickou mašinérií, požírající těla dělníků – a pohled na dělníka, kterak se ze všech sil snaží obsluhovat stroj, jehož tempu musí nutně stačit. První hodina je fascinující a pouze jsem ohromeně zíral na Langovu řeč obrazů, jen lituji, že pak ustoupila o poznání doslovnějšímu výrazivu; strhující tempo si však udrží téměř až do konce. Metropolis není světem budoucnosti, ale (pouze?) soudobé současnosti s jejími nejaktuálnějšími problémy, kterou Lang kriticky reflektuje. Idealisticky odmítá násilnou revoluci a návrat k předsoučasnému; naopak chce navázat na to pozitivní, co doba nabízí. "Prostředníkem mezi mozkem a rukama musí být srdce", vyzývá k vzájemné spolupráci. ///// Součástí Masters of Cinema edice je mmj. vynikající 44 minutový dokument Der Fall Metropolis, vřele doporučuji. (Viděna restaurovaná verze z roku 2009.) ()

Galerie (120)

Zajímavosti (82)

  • Vplyv filmu režiséra Fritza Langa sa prejavili aj vo filmoch Leni Riefenstahlovej, ktorá sa pri kompozičných riešeniach inšpirovala Langovou prísnou geometriou komparzu. Alfred Hitchcock povedal, že expresionistický štýl tohto filmu ovplyvnil nielen jeho nemé filmy, ale aj často využívaný dramatický spôsob svietenia. (Raccoon.city)
  • Známý spisovatel sci-fi H.G. Wells v článku pro New York Times prohlásil, že Fritz Lang natočil „ten nejpitomější film“, jaký kdy viděl. (KlárkaS)
  • Wolfgang Klaue, režisér verzie z NDR v roku 1972 objavil pri náhodnej návšteve Švédskeho filmového inštitútu v Štokholme v 80.rokoch v dokumentačnom oddelení v škatuli s nevytriedenými cenzúrnymi kartami kópiu cenzúrneho preukazu premiérovej verzie, vydanej 13. novembra 1926 Film-Prüfstelle Berlin. Táto cenzúrna karta obsahuje kompletný pôvodný text nemeckých titulkov, ktoré bolo možné predtým preložiť iba z americkej verzie, a ich pôvodné poradie. Cenzorský preukaz sa stal dôležitou pomôckou pri ďalších rekonštrukciách. (Raccoon.city)

Související novinky

Francis F. Coppola připravuje vysněný projekt

Francis F. Coppola připravuje vysněný projekt

07.04.2019

Legendární režisér Francis Ford Coppola (Kmotr, Apokalypsa) dnes slaví osmdesáté narozeniny, na důchod ale rozhodně nepomýšlí. Místo toho totiž oživuje svůj vysněný sci-fi projekt Megalopolis, který… (více)

DAS FILMFEST nabídne filmové hody

DAS FILMFEST nabídne filmové hody

16.10.2017

Bláznivá špiónská komedie, thriller o pomstě a spravedlnosti, ponurá dystopie nabízející neutěšený obraz naší budoucnosti, film o slavném spisovateli Stefanu Zweigovi nebo fascinující příběh dvou… (více)

Festival Das Filmfest chystá filmové hody

Festival Das Filmfest chystá filmové hody

19.10.2015

Historicky první zpracování Stokerova Draculy, jeden z nejstarších evropských zvukových filmů, snímek oscarového Michaela Hanekeho, nejnovější film z dílny kultovního Fatiha Akina Šrám či vizuálně… (více)

Metropolis konečně kompletní

Metropolis konečně kompletní

07.07.2008

Tady na CSFD je určitě zbytečné vysvětlovat, jakou je dystopická sci-fi Fritze Langa z roku 1927 klasikou, jak změnila kinematografii a jak moc ovlivnila jiné tvůrce a díla (za všechny jmenujme… (více)

Reklama

Reklama