Režie:
Fritz LangKamera:
Karl FreundHrají:
Alfred Abel, Gustav Fröhlich, Rudolf Klein-Rogge, Fritz Rasp, Theodor Loos, Erwin Biswanger, Brigitte Helm, Fritz Alberti, Grete Berger, Olly Boeheim (více)Obsahy(2)
Obyvatelé města Metropolis žijí v přísně dvoutřídní společnosti. Nad zemí se odehrává život bohatých a privilegovaných a v podzemí je svět vykořisťovaných dělníků. Joh Fredersen, vládce města, tahá za nitky a ovládá srdce systému města Metropolis. Jeho syn Freder jako jediný z privilegovaných zpochybňuje panující nerovnost a vydává se do dělnického města pomoct andělské Marii. Jeho autoritativní otec se však snaží jakékoliv povstání potlačit a nařizuje vynálezci Rotwangovi, aby vytvořil Mariina robotického dvojníka, který by pomohl dělníky zničit. Monumentální němá klasika Fritze Langa je považována za prototyp dystopických sci-fi filmů, který svým obsahem i vizuálním stylem ovlivnil mnoho dalších děl. (Film Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (423)
Abych řekl pravdu, jsem neuvěřitelně překvapenej, že se i dnes dají v normální televizi vidět němé filmy, protože bych to nečekal. Nečekal bych ani, že to bude tak zábavný film. Metropolis určitě stojí za podívání, jen je škoda těch ztracených částí filmu. Přestože mi občas hodně vadila hudba, která je v té době pojatá jako hlavní prostředek projevu děje a nemá jen podbarvovat příběh jako dnes a občasné odkazy na náboženství, čarodějnictví, komunismus... mi přišly zbytečně křečovitý a přidaný až později (myslím, že to byl takovej gulášovej mišmašdort pejska a kočičky), líbilo se mi to. Hlavně triky a prostředí. No a ta herečka tu cvoklou androidku zahrála, jako by to ani nehrála, až jsem z ní občas cvokatěl i já. ()
Absolútna fantasmagória! Svojho času som napísal, že 12 rozhnevaných mužov je najlepší film, aký bol kedy natočený. Za týmto názorom si stále stojím, no Metropolis ním silno otriasol. Veľkolepé, unikátne, majstrovské umelecké a myšlienkové veľdielo a zároveň revolučná sceince fiction, ktorá trpí akútnym nedostatkom dôstojnej konkurencie naprieč dejinami svetovej kinematografie. Legendárny snímok kultového nemeckého režiséra Fritza Langa, ktorý predstavil užasné myšlienky a obrazy futuristického veľkomesta, ktorým sa žáner v nezmenenej podobe inšpiruje do dnes, hard dystopie a útlaku (dnes už až príliš klišé rozprávky o kontraste nechutného bohatstva a hojnosti s chudobou a špinou najnižších vrstiev), vytvorenie človeka - stroja ako aj sedem srmteľných hriechov, myšlienka, že na fungovanie stroja (skupiny, spoločnosti...) musia všetky súčasti spolupracovať v rovnováhe, prirovnanie k Babylonskej veži... a k tomu pomézna hudba Gottfrieda Huppertza a Abela Korzniewskiho a katastrofický záver, ktorý mu môže závidieť aj Cameronov Titanic. Lang si vyslúžil môj neskonalý obdiv. 100% ()
Fascinuje mne že takto technicky brilantní, promyšlené a vizionářské sci-fi dokzal někdo natočit už před takřka sto lety. Víc netřeba dodávat, stačí odkázat k výstižnému komentáři Ajantise. (viděno dvakrát - poprvé v kině za hudebního doprovodu MIDI LIDI, podruhé doma v restaurované kompletní verzi) 9/10 ()
Metropolis Fritze Langa je opravdu přelomové dílo jak filmové science fiction, tak celé kinematografie. Na svou dobu nabízí novátorské a zajímavé nápady okolo příběhu o nerovnoprávně rozdělené společnosti. Většina scén je opravdu velkolepá a neumím si ani představit, kolik komparzistů muselo v některých scénách vystupovat. Efekty jsou na svou dobu neuvěřitelné, taktéž i makety a exteriéry velkoměsta. Tohle je jist jeden z nejzásadnějších snímků dvacátých let minulého století, bez kterého bychom dnes neměli většinu moderních sci-fi. ()
Ano, je to úžasná podívaná, geniální triky, nad kterými zůstávají oči stát a k tomu jeden z nejlepších hudebních podmazů (mám na mysli originální hudbu Gottfrieda Huppertze), co kdy ve filmu vůbec byl. I prostředí je celkem dobré, jen ten samotný příběh mě absolutně nevzal a vždy, když se objevil text s jiným fontem znamenající ztracenou pasáž, měl jsem pocit, že o to nejzajímavější jsem byl ochuzen. Byl bych docela zvědavý, jak celkový dojem změní nedávno nalezené ztracené fragmenty. ()
Galerie (120)
Photo © Universum Film A.G. (UFA)
Zajímavosti (82)
- V roce 2008 našla Paula Félix-Didier film Metropolis v původní delší verzi. Ředitelka filmového muzea v Buenos Aires se s filmem vypravila do Berlína, aby ho předvedla odborníkům. Ti ihned poznali, že jde o pravou původní verzi snímku Metropolis. Konečně tak spatřily světlo světa scény, o nichž se do té doby zmiňovaly jen písemné prameny. Původní verze Metropolisu se dostala do Argentiny někdy v roce 1928 a pak skončila v soukromé sbírce jednoho filmového kritika. (Dr.Zhivago)
- Studio Paramount si najalo scenáristu Channinga Pollocka, aby Langův film přepsal a vytvořil nový, o podobné stopáži. Pollock stvořil zcela nový příběh, kde strůjcem všeho zla byl chamtivý zaměstnanec v obřím konglomerátu Metropolis a některé rebelující dělníky dokonce ztvárnil jakožto bezduché roboty. Logo společnosti UFA bylo nahrazeno logem Paramountu a přetočeny byly i závěrečné titulky. Fritz Lang se odmítl na tuto verzi byť jedinkrát podívat. (Alfréda)
- Počas konca roku 1924, keď boli producent Erich Pommer s režisérom Fritzom Langom na návšteve USA, kúpili dve kamery značky Mitchell, ktoré boli neskôr spoločne s ďalšími dvomi použité pri nakrúcaní Metropolis, vedľa kamier Mitchell, bola použitá štandardná francúzska štúdiová kamera Debrie a o niečo masívnejší nemecký Stachow, vhodný pre zvláštne efekty. (classic)
Reklama