Režie:
Fritz LangKamera:
Carl HoffmannHudba:
Gottfried HuppertzHrají:
Paul Richter, Theodor Loos, Hans Adalbert Schlettow, Bernhard Goetzke, Fritz Alberti, Grete Berger, Rudolf Klein-Rogge, Erwin Biswanger, Frida Richard (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Vzestup a pád hrdiny Siegfrieda se odehrává v sedmi písních: jako první zabije draka, pak se zmocní pokladu Nibelungů a podrobí si dvanáct králů; osvobodí Kriemhildu a pomůže králi Guntherovi podrobit si Brunhildu lstí. Osud se však obrátí proti Siegfriedovi: rivalita mezi Kriemhildou a Brunhildou a Guntherova zrada způsobí jeho zkázu. Hagen Tronje hrdinu zákeřně zabije, ale čin zůstane nepotrestán. (Film Europe)
(více)Recenze (15)
Komentoval by som to ako celok, ale dobre. Prvá časť je z rodu klasických fantasy, monumentálna, trikovo úchvatná a nákladná. Je nepopierateľné koľko fantasy filmov sa inšpirovalo jeho dizajnom a vlastne aj spôsobom vyrozprávania príbehu. Na vašom mieste by som si nenechal újsť túto nemú lahôdku. Celá sága totižto patrí k najväčším nemým filmom vôbec. ()
Co mi na těch němých filmech vadí (Lang-neLang) jsou šílená utahaná gesta a pohyby herců. Všechno je tak příšerně pomalé! Jakoby nestačilo to patetické a přehnané rozjímaní, zmalované ksichty apod. Než postava udělá krok, uběhne minuta... zív! A navíc se nemůžu zbavit dojmu, že Siegfried vypadal jak Ivánek z Mrazíka. ()
Nám divné o tom hlásí se zkazky z doby dávné, / co útrap a co strastí kdys stihlo reky slavné. / Boj hrdin smělých mnohý, až zázračný, a ston / a nářek chceme líčit, též slavnosti a ve hrách shon. // Zem burgundská je známa, tam rostla děva kdys, / kraj světa hledal by se tak krásný tváře rys; / jí jméno bylo Kriemhild a pro ten její vab / rek mnohý prohráv život, měl k předčasnému hrobu kvap. // Jí slušelo být v lásce, vzhled zdobil mládí pel. / Rek mnohý po ní toužil, ji každý náviděl. / Též její krásné tahy div v oči nebily / a mnohou jinou paní by její ctnosti zdobily. // Tři urození králi, ctní, mocní bohatstvím, / svou péči o ni měli, neb sestrou byla jim. / Měl jeden jméno Gunther a druhý Gernot byl / a Giselher slul třetí; a všichni byli mužných sil. ..... atd. atd. atd. ()
Kam se hrabe Buñuelovo řezání oka, Siegfried si to drakovo málem.namazal na chleba. Nechutně realistická scéna vypichování oka se řadí k tomu nejhnusnějšímu, co jsem ve filmu viděla. Langův drak bez potíží strčí do kapsy všechny své následovníky, včetně těch generovaných počítačem v Jurském parku (inu alespon vim, kam chodil Karel Zeman pro inspiraci). Masky, scéna, triky, spousta vizuálních vychytávek, výborné herecké výkony a hlavně mimořádně nápaditá režie spolu v jednom kompaktním celku tvoří dílo vskutku mimořádné. Hádka dvou královen na schodech chrámu je něčím, na co se hned tak nezapomíná. Určitě rozumím tomu, jaké pozitivní emoce musel tento film o hrdinném Siegfriedovi vyvolat. Na svoji národnost musel být po zhlédnutí filmu hrdý každý Němec. Langovi se to daří bez zbytečného patosu, gigantických a nacionalistických gest. Kouknou, pane Spielberg, jak se to dá udělat, když se to umí! ()
Expresionistcká báj o hrdinovi Siegfriedovi - od chvíle kdy se vydal do světa po jeho smrt. Fritz Lang, původním povoláním architekt, navrhl pro tento film úžasné kostými i architekturu. Film jsem viděla na Letni filmové škole až po shlédnutí Ivana Hrozného a neubránila jsem se srovnávání. Lang nepracuje s kamerou tak zajímavě jako Eizenstein a nevytváří zdaleka tak působivé záběry. Srovnání je to však nespravedlivé, protože oba filmy dělí dvacet let. Ale i tak si myslím, že Lang dosáhl na svůj vrchol až filmem Metropolis. ()
Galerie (26)
Photo © Universum Film (UFA)
Zajímavosti (4)
- Drak Fafnir byla osmnáct metrů dlouhá loutka, kterou při natáčení obsluhovalo 17 lidí. (Terva)
- Sekvenci Kriemhildina snu vytvořil Walter Ruttmann, proslulý tvůrce abstraktního filmu. (Lavran)
- François Berge, francúzsky filmový kritik, prehlásil o diele: „Kompozícia je základom všetkého. Akýkoľvek obraz tohto filmu by mohol byť zastavený a bola by to úžasne vyvážená maľba vytvorená formou a svetlom. Tiež je to jeden z filmov, ktorý v našej pamäti zanechá jasné predstavy dokonalej a trochu statickej krásy. Avšak ide o niečo viac než o maľbu, je to animovaná architektúra.“ (Biopler)
Reklama