Režie:
Ang LeeScénář:
Emma ThompsonKamera:
Michael CoulterHudba:
Patrick DoyleHrají:
Emma Thompson, Alan Rickman, Kate Winslet, Hugh Grant, James Fleet, Harriet Walter, Gemma Jones, Elizabeth Spriggs, Robert Hardy, Greg Wise, Imelda Staunton (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Anglie Jane Austenové, Anglie konce 18. století, Anglie se svými tradicemi, společenskými třídami a neporušitelnými pravidly. Dívky z dobrých rodin měly před sebou jasně narýsovanou budoucnost: dobře se vdát a být svým manželům tichou a věrnou oporou. Pokud ovšem to dobré jméno bylo jejich jediným majetkem, jediným věnem, nebyla ta budoucnost ani zdaleka tak jistá a přímočará. Což mají brzy poznat i Elinor i Marianna, které musí – i se svou matkou a nejmladší Margaret – po otcově smrti opustit rodinné sídlo, jež podle zákona připadne prvorozenému synovi z prvního manželství. Elinor a Marianna se od sebe liší tak, jak se vůbec dvě dcery jedné matky lišit mohou. Rozumové, společenské a disciplinované Elinor schází vášnivá citovost, mladší Marianna má naopak dost upřímných citů, ale nedokáže se ubránit prudkým výlevům vášní. Obě však musí dozrát, obě musí pro svůj další život najít rovnováhu mezi rozumem a citem… Román Jane Austenové "Elinor a Marianne" byl (v první osobě a v dopisech) napsán v r. 1795 poté, co se Austenová zamilovala do Thomase Lefroye, irského právníka, který byl v rodině na návštěvě. (Vztah – jak typické pro tehdejší dobu! – přerušili rodiče, protože živobytí mladého muže záviselo na dobré vůli příbuzných). Později jej autorka přepracovala na vyprávění ve třetí osobě a s dialogy, publikován byl ale až v r. 1811 pod názvem "Rozum a cit". Scénář je autorským debutem herečky Emmy Thompsonové, která za něj získala Oscara, Zlatý glóbus i Cenu newyorských a losangelských filmových kritiků. Režie byla svěřenu tchajwanskému režisérovi Ang Leeovi, který za film získal Zlatého medvěda na Berlínském filmovém festivalu. Kromě toho získal film i jednotliví jeho tvůrci řadu dalších mezinárodních ocenění. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (407)
-"For there is nothing lost but may be found if sought." Tak ve svém současném rozpoložení zjišťuji, že mě velmi silně uráží, jakým způsobem tenhle film definuje rozum a cit, respektive co to znamená být rozumná a co citlivá. V tomto případě nemůžu srovnávat s knížkou, protože jsem ji nečetla, ale občas opravdu nemůžu pochopit, co to ta Emma napsala a co tím zamýšlela, co zůstalo z původní předlohy, co mělo být moderní interpretací a co jí možná v době vzniku filmu bylo, ale dnes po dvaceti letech už není. Navzdory tomu definování v názvu mi postava Kate Winslet připadala extrémně necitelná, zejména co se týče chování ke své sestře. Hugh Grant se mi do kostýmní role příliš nehodí, Hugh Laurie byl zase překvapivě trefný (a srdíčkový), a při zraněném úsměvu Alana Rickmana mi padaly slzičky - ačkoliv nemůžu skousnout, že poslední záběr filmu je na něj rozhazujícího peníze do davu. Docela mi nesedělo trvání filmu v porovnání s tím, jak neosobní mi od svých tvůrců připadal. Já Anga Leeho (tedy jeho filmy) zkrátka nemám příliš ráda, tohle prostě vypadá jako výtvor najatého nezainvestovaného režiséra a klidně by jím mohl být kdokoliv jiný. Možná i proto vyznívá to poselství tak jalové. ()
Přeceňovaná nuda. Ano, je to krásně natočené, plejáda výborných herců je téměř neuvěřitelná (zvláště v dnešni době fenoménu Harryho Pottera – najdeme zde profesorky Umbridgeovou a Trelawneyovou, profesora Snapea a dokonce i Korneliuse Popletala :-) ), ale přesto jsem se pořád dívala na hodinky a nekonečné dialogy o ničem mi lezly na nervy. Prostě asi nejsem fanoušek puritánské viktoriánské Anglie. Nebo jsem na podobné záležitosti až moc cynická, taky možné vysvětlení :-) ()
Upřímně řečeno, netuším, co to do mne vjelo, že jsem vůbec pomyslel na to si takovýhle film pustit. Naděje na úspěch byly mizivé, jak se ostatně posléze (ani ne tak posléze, jako spíš hned) potvrdilo. Zůstávám tak nadále věrný názoru, že točení dobových romantických dramat je plýtvání celuloidem, kterému by se talentovaní tvůrci měli obloukem vyhýbat. ()
Krásny film s veľkým srdcom. Tradične vynikajúci herci, mne osobne učarovala vzbrklá a sentimentálna Marianne v podaní Kate Winslet, priam bláznivo túžiaca po osudovej láske, schopná pre svoj cit prevrátiť sebe i ostatným život naruby. A v dokonalom kontraste racionálna Emma Thompson kladúca dôraz na rozvážnosť a úsečnosť. Staré Anglicko podtrhnuté predsudkami a konzervatívcami, ktorí sa vyžívajú v každom spoločenskom škandále - obvzlášť scéna na plese je ukážková! Úžasné kostýmy, ktoré vo mne oživujú túžbu aspoň pár hodín prežiť v dobách romantizmu a zabudnúť na toto dnešné moderné a jednotvárne spoločenstvo. Predloha Jane Austen sa mi do rúk ešte nedostala, no dúfam, že ma obšťastní takou istou dávkou melanchólie ako aj film. Nádhera. ()
Tak nějak sem nepochopil, o čem to teda vlastně bylo? Jednotlivé epizodky mají hlubší smysl samy o sobě, než v cekovém kontextu. Jinak velice zdlouhavé, rozvláčné... Herecky ovšem fantastické. Emma Thompsonová ja skvostná, Kate winslett je taky výborná, ale vrcholem jsou všechny mužské role. Grantem a Rickmanem počínaje, a tím hubeným chlapíkem, co pronáší jen několika slovná, cinická konstatování konče. ale jako celek... silné zklamání ()
Galerie (74)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (75)
- Dom používaný ako miesto natáčania pre chatu Dashwoodovcov v Devone takmer presne zodpovedá popisu Jane Austenovej v románe, má dve izby s rozlohou 16 stôp štvorcových na oboch stranách centrálnej haly, každá so širokými oknami do prednej záhrady a schodiskom do zadnej časti s niekoľkými odbočkami v hornej galérii. Po ľavej časti domu sa úmyselne nerobilo veľa scén - nachádza sa tam totiž moderná príjazdová cesta, garáž a elektrické káble. (Arsenal83)
- Producentka Lindsay Doran chcela natočiť film podľa predlohy Jane Austen už od roku 1989, keď sa stala šéfkou produkčnej spoločnosti Mirage Enterprises, pretože bola veľkou fanúšičkou tohto diela. Ako sama uviedla, už v mladosti sa zaprisahala, že dielo adaptuje, ak sa jej raz podarí vstúpiť do filmového priemyslu (Arsenal83)
- Aby pripravila Kate Winslet na túto rolu, Ang Lee jej dal prečítať romány a dobovú poéziu, aby mohla lepšie pochopiť romantickú stránku osobnosti svojej postavy. (Arsenal83)
Reklama