Režie:
Spike LeeScénář:
Spike LeeKamera:
Ernest R. DickersonHudba:
Bill LeeHrají:
Danny Aiello, Ossie Davis, Ruby Dee, Richard Edson, Giancarlo Esposito, Spike Lee, Bill Nunn, John Turturro, Paul Benjamin, Frankie Faison, Robin Harris (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Děj se točí okolo roznašeče pizzy Mookieho (Spike Lee), který si v převážně černošské čtvrti paradoxně našel práci u Italoameričana Sala (Danny Aiello). Celkem poklidný průběh všedních letních dní plný pohodové muziky a nezávazného klábosení začne zprvu sotva postřehnutelně, postupně však stále patrněji, narušovat jeden ze Salových synků - rasistický Pino (John Turturo). Vše neodvratně směřuje k nepříjemnému střetu dvou odlišných kultur. (Matty)
(více)Videa (2)
Recenze (185)
nemaám síce rád rasizmus, ale náramne ma na ...ser...štve keď Rómka v MHD si pýta jeden lístok a šoférovi máva pred nosom 50 eurovou bankovkou lebo vraj drobné centy nemá, a on ju ani len vyhodiť nemôže. A tak je to so všetkými lenivcami, drzáńmi, nespratníkmi bez rozdielu farby. Aj tigre zožerú bieleho tigra, lebo by sa taký "svietiaci" v džungli neuživil, a oni nemajú pre neho zvieraciu záchrannú sociálnu sieť. ()
Jeden z kľúčových momentov afroamerickej, resp. všeobecne americkej nezávislej scény. Spike Lee je navyše aj výrazný predstaviteľ autorského filmu, takže jeho vrcholné dielo je veľmi svojské a ľahko rozpoznateľné. Komplexný obrázok rasizmu a xenofóbie na svojráznych (zato uveriteľných) multikultúrnych postavičkách, obývajúcich pokope jednu štvrť. Mix komédie a sociálnej drámy, ktorá sa končí nevyhnutne tragicky. Film z dnešného pohľadu poskytuje pohľad na rap, akú mal funkciu pri svojom vzniku a kam to rokmi dopracoval, keď už stratil svôj pôvodný zmysel (to ale vieme až dnes). Na prvý krát som videl v pôvodnom znení, na druhý krát s českým dabingom, ktorý zážitok vôbec neskazil, len film pôsobí vďaka "českým" hláškam predsa len trochu inak. ()
Co těm lidem chybí, je kultura. A tím zdaleka nemyslím jen poslouchání idiotské muziky. Kultura (nebo civilizace, oba termíny v tomto smyslu se dost překrývají) začíná v rodině: trvalý heterosexuální svazek, plánované rodičovství, pravidelný příjem, cílevědomý postupný růst blahobytu, výchova potomstva v tomto schématu. Tohle ti negři neznají. Děti jsou ne-li nevítaným, tedy určitě vedlejším produktem jisté příjemné činnosti. Není žádný plán, co s nimi. Tak prostě rostou do svých rodičů. --- Esenci problému shrnuje jeden z černých povalečů: "Dvacet let sedím a čumím na ten prázdnej barák, a musí přijít Korejec, aby v něm udělal obchod." Pro černochy. Jediný další podnik má Ital. Negři jen čumí a utrácejí podpory. --- A nenávidí. "Fight the Power." Myšlenka skrznaskrz marxistická. Za MalcolmaX dosadíme Lenina, za M.L.Kinga Láďu Špidlu a jsme doma: Moje neschopnost cokoli smysluplného se svým životem počít není problémem mým, nýbrž je zaviněna "jimi" - kapitalisty nebo bělochy, podle místní situace. Oni jsou povinni to řešit, a my je o tom přesvědčíme (M.L.King), nebo je přinutíme (MalcolmX). --- Jak jsem napsal zkraje, civilizace začíná v rodině. Platí i tvrzení obrácené: s rodinou končí i civilizace. Žijeme v době, kdy je rodina pod soustředěnou palbou relativizace; divošské recepty nezávazného párování jsou naopak adorovány. I umírnění liberálové odmítají myšlenku, že účelem rodiny je především plodit a vychovávat děti. A tedy neproduktivní homosexuální vztahy jsou nejen tolerovány (s čímž souhlasím), ale stavěny na roveň s heterosexuálním manželstvím (což je zlý omyl). Rodina je v defenzívě. Učitelé si naříkají, že dnešní děti jsou rok od roku horší hovada. Ono už to trvá docela dlouho, takže to pozorování doplním: i rodiče jsou stále horší hovada. A nakonec i ti učitelé, koneckonců rovněž potomci svých rodičů. --- Podívejte se na tento film a dáte mi za pravdu: Zde chybí trvalá párová rodina. Od toho se odvíjí všechno ostatní. ()
Spike Lee je režisér, který má co říct. A Do the Right Thing je jeden z těch filmů, o kterých si můžete vyprávět nejenom na cestě z kina, ale ještě dlouho dlouho potom, co za sebou doma zabouchnete dveře. Který přístup, která myšlenka, který čin je nakonec ten "správný"? Byl Malcolm X jediným opravdovým hrdinou a doktor King jen zbabělým vyjednavačem? Nebo byl ten první jen iracionální radikál a King naopak advokátem míru a jediného správného řešení? Proč prohodil Mookie popelnici výlohou? Jako každá z oněch "větších" otázek ani tyto nemají nejspíš žádné definitivní odpovědi, řešení...Upřímnost je jedno ze slov, které bych asi použil, kdybych měl popsat jak na mě film působil. Upřímnost a snaha odvyprávět příběh poctivě, tak jak ho vypráví život, nebo se k tomuhl předobrazu přiblížit, co jen to jde. Co říct víc? Jestli chcete od filmu víc než odpočinek (tedy např. námět k přemýšlení) uděláte správné rozhodnutí, když dáte tomuhle kousku šanci. Já jsem nelitoval. 90% ()
velice nadhodnocený kousek. černí vs. bílí znovu a jinak (tentokrát více z té "černé" strany) - celek zadrhává a moc nefunguje. několik málo slušných věcí (pár postav + docela rozumný rozjezd filmu) nezachrání to klišovité a křečovité "vyvrcholení" děje - pro mě jednoznačné zklamání - 6/10 ()
Galerie (53)
Zajímavosti (34)
- Filmový debut Martina Lawrence. (CliffLee)
- Postava Smileyho nebyla původně ve scénáři. Avšak Roger Guevneur Smith požádal Spike Leeho o roli a jeho scény byly tak přidány v průběhu natáčení. (CliffLee)
- Leeho film bol snahou o poukázanie rasizmu v USA, a to hlavne v okrajových častiach miest. V čase premietanie vyvolal jednu z najotvorenejších, najzdvorilejších a najrealistickejších diskusií o rasizme v Amerike. (vander19)
Reklama