Reklama

Reklama

Režisérský debut Woodyho Allena z roku 1969 zachycuje kriminální léta mladého Virgila Starkwella, kterého hraje sám Woody Allen. Přestože byl Virgil nadprůměrně inteligentní, a možná právě proto, připadal si zmatený a osamocený. V osmnácti se vykašlal na školu a vydal se na dráhu zločinu. Jeho sklon zpackat všechno, na co jen sáhnul, jej ale brzy dostal za mříže. Po propuštění potkal mladou a krásnou Louise, do které se zamiloval. Kvůli ní se také rozhodl změnit svůj život. Před tím se ale ještě naposledy pokusí vyloupit banku, což ho opět dostane do vězení. Dny se vlečou a Virgil se rozhodne vzít osud do svých rukou a utéct. Tentokrát se na něj usměje štěstí. Společně s Louise, která je těhotná, odjedou do jiného státu, kde konečně začnou žít normálně. Pronajmou si malý byt a Virgil si najde práci v kanceláři. Jednoho dne se ale objeví neodolatelná sekretářka slečna Blairová, která zjistí, že Virgil je hledaný zločinec a začne ho vydírat. Vrátí to Virgila zpátky do starých kolejí, nebo to tentokrát zvládne bez porušení zákona? (HBO Europe)

(více)

Recenze (208)

selviskhed 

všechny recenze uživatele

(Psychiatr k Virgilově psychickém stavu:) -"Všeobecně se má za to, že cello je falický symbol. Myslím hmatník. A ty partie v nižší části nástroje mají tvary vyloženě mateřské. A pokud přidáte ještě smyčec jde podle mě o sublimaci laskání těla. To domnělé svírání falu a laskání těla u něj vyvolalo podle mne značný konflikt už v šesti letech." Film trpí stejným nešvarem jako filmy, které podle Allenova scénáře točili jiní autoři. Má dost hluchých míst. Až v Banánech podle mě Woody Allen zjistil, které scény vynechat a jak do filmu nacpat pouze to nejlepší. Virgil je jedna z mála postav z Allenovy herecké filmografie, které jsem moc nefandil. Možná na můj vkus nebyl dostatečně převzdělaný. ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

Skvělé! Může mi to příjít možná tím, že jsem od Woodyho Allena ještě tolik filmů neviděl a nemohu jim být přesycen. Ale i tím, že tehdy mladý začínající filmař po rozpacích z natočení svých předchozích scénářů se konečně mohl pustit do svého vlastního ryze autorského filmu, věřil si, že může pobavit lidi, nebyl tehdy ještě snad ani zatížený žádnými skandály, rozporuplnými pověstmi...a myslím, že stvořil opravdu neskutečnou jízdu a vynikajcí autorský kousek. Zlodějské komedie byly v této době velmi populární a některé kousky jsem si z této oblasti velmi oblíbil již v minulosti. Woody přispěl do podžánru skvělým příběhem o životním ztroskotanci, naparosto neschopném zlodějíčkovi, jehož smůla a neschopnost jde mnohdy do naprosto netušených rozměru, ale obohatil ho i snoubením grotesky, dialogového humoru, hlašek. romantiky  a dorámcoval do skvělé formy fiktivního dokumentu (jako takřka předvoj Zeliga). Když jsem během jedné hlášky dostal na začátku obrovský výtlem, netušil jsem kolik těch výtlemů ještě během těch 80 minut bude, kolik mě čeká nápadů, invence a srandy. Já myslím, že tohle je vynikajcí kousek a jestli byl opravdu Woody Allen ve své době tahle zábavný, tak je jen škoda, že je jeho jméno dneska vláčeno onou nepříjemnými kauzou. Každopádně tohle? Super! P.S Dodatek březen 2022: Od Woodyho mám za sebou už zhruba dvacítku filmů z jeho počerné tvorby a další mě čekají. Mnoho z nich se mi hodně líbilo, ale tento jeho nadšený zapalený debut s možná trošku ušmudlanou filmařinou, o to větší nápaditosti a vtipnosti obsahovou, mi skoro až asociuje moje milované Richardovky a ta forma jednoduchého příběhu, na který se nalepují skeče s různou náladou se mi opravdu hodně líbí. Takže nakonec přidávám i do Topky. ()

Reklama

poz3n 

všechny recenze uživatele

Je z toho cítit třeba Buster Keaton, zároveň lze jasně vnímat budoucí rukopis Allenových filmů, který se tu ale ještě schovává pod takovou neotesanou a nevytříbenou slupkou. A to je trošku problém. Film má mnoho dobrých vypointovaných momentů, ale je spíše jen řetězcem jednotlivých gagů, než sourodým filmem s nějakým smysl dávajícím dějem. Formálně se jedná taky o solidní punk, takže bych to ve výsledku doporučil spíš jen lidem, kteří Allenovu tvorbu vnímají v nějakém celkovém kontextu, než jen jako samostatný film na večer. 5/10 ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Pro Woodyho fanoušky je neskonalým potěšením sledovat, jak se v jeho prvním čistě autorském snímku dopilovávají dialogy, gagy a celková atmosféra. Asi bych byl zklamaný, kdyby šlo jenom o gangsterskou parodii a proto jsem se musel začít smát, když se v obraze poprvé objevila Janet Margolin a Woody ji začal oblbovat sladkými řečmi a později ve voiceoveru vysvětloval, jak se cítí, když je s ní. Jsem neskonale rád, že mu tohle vysvětlování vydrželo celou kariéru. ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Typickými allenovskými atributy nabité dílo, které si v ničem nezadá s dalšími filmy z Allenova raného anarchistického období. Ačkoli se jedná spíše o vršení skečů (tematicky i kvalitativně poměrně různorodých), příběh je celkem kompaktní a netrpí roztříštěností. Paradokumentární styl, nebývalé množství vtipů a odkazů na jiná slavná filmová díla a tvůrce (zejména z němého období), které napoprvé nemáte šanci pochytit všechny, dělá ze Seber prachy a zmiz více než jen osobitý debut tehdy slibného a mladého režiséra (scénáristy a herce). ()

Galerie (40)

Zajímavosti (13)

  • Přes 100 vězňů San Quentina si ve filmu zahrálo jako kompars. Herci byli označeni razítkem, které bylo viditelné pod speciální lampou, aby bylo možné na konci natáčecího dne odlišit, kdo je herec a kdo vězeň. (don corleone)
  • Micil Murphy se vrátil do vězení po několika letech. Než se stal hercem, byl zavřený v San Quentin 5 let za ozbrojenou loupež. (don corleone)
  • První film, ve kterém se Woody Allen objevil coby scenárista, režisér a herec. (don corleone)

Reklama

Reklama