Režie:
Barry LevinsonScénář:
Mitch MarkowitzKamera:
Milan Peter SovaHudba:
Alex NorthHrají:
Robin Williams, Forest Whitaker, Tung Thanh Tran, Chintara Sukapatana, Bruno Kirby, Robert Wuhl, J. T. Walsh, Noble Willingham, Richard Edson (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Filmy o vietnamské válce tvoří důležitou část americké produkce sedmdesátých a osmdesátých let. Od dramat jako Návrat domů, Lovec jelenů, Apokalypsa, Četa nebo Olověná vesta až k několika komediálně laděným snímkům, z nichž nejzdařilejší je patrně Dobré ráno, Vietname (1987), který s notnou dávkou nadsázky popisuje situaci v Saigonu v polovině šedesátých let, kdy se z „policejní akce“ americké armády pomalu stávala regulérní válka. Jeho hrdinou je skutečná postava diskžokeje Adriana Cronauera, jehož pravidelné rozhlasové vysílání se okamžitě stalo hitem mezi vojáky, ale působilo svým zábran neznajícím humorem vrásky na tvářích jeho nadřízených. Režisér Barry Levinson (jehož následující snímek Rain Man se stal oscarovým vítězem roku) se plně spolehnul na herecké vlohy komika Robina Williamse, jemuž byla role výřečného moderátora šitá na tělo. Williams prakticky nezmizí z obrazu a přesvědčivě ztvárňuje dvě polohy své postavy, neuctivého vtipálka se záviděníhodnou vyřídilkou a maniakálními hláškami a téměř „civilně“ pojatého muže, který si uvědomuje, co se kolem něho děje, a ví, že to není správné. Herec za svoji pozoruhodnou kreaci dostal řadu ocenění (mj. Zlatý glóbus, Americká komediální cena, nominace na Oscara). Snímek, natočený v thajských exteriérech, se stal velkým diváckým hitem a ani po třiceti letech nic neztratil ze svých kvalit. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (356)
Dnešní ráno jsem dobré neměl. Dozvěděl jsem se, že zemřel Robin Williams. Ačkoliv jsem tenhle film viděl už před časem, nevím proč sáhl jsem právě po něm. Chtěl jsem si něčím Robina připomenout, něčím uctít jeho památku. Měl jsem ho rád. Ne vždy mi vše sedlo, ale to platí u mých ostatních oblíbených herců také... Tenhle film bude pro leckoho hůře stravitelný. Je to tiž o specifickém humoru, ke kterému musíte něco vědět o tradici amerických rozhlasových relací, způsobu jejich prezentace některými aktéry i přímo o dobových osobnostech, které Williams paroduje a nebo ironizuje. V neposlední řadě humor zneprůhledňuje i časký dabing v čele s Michalem Pavlatou. Já ho mám rád, ale u dabované verze filmu mi to celé nějak nesedlo (osobně preferuji Viktora Preisse nebo Jiřího Pragera)... Válečným bych snímek rozhodně nenazýval, je to prostě drama odehrávající se během války ve Vietnamu. Paradoxně však hlavně díky záběrům na projíždějící kolony amerických náklaďáků s pěchotou, PT boaty hlídkující na řece či na sestavy prolétajících Hueyů nad opevněnými rozbahněnými bázemi v džungli nabídly tak silné aroma války ve Vietnamu, o kterém by se mohlo snít nejednomu regulérně válečnému filmu. Odpočívej v pokoji Robine Williamsi ! A děkuju za tu kupu krásných postav, které jsi ztvárnil... * * * * ()
(1001) Nelíbí se mi sentimentální tón celého filmu, nelíbí se mi postava Cronauera a nelíbí se mi, jak ho Robin Williams hraje. Navíc mi pro tu roli přijde moc starý. Kdyby se ta postava napsala na papír, tak bych si určitě představila někoho mladšího. Když například pronásleduje po ulicích dvacetileté holky, nepůsobí to jako roztomilá charakterizace hlavního protagonisty, ale skoro jako kriminální chování zastydlého úchyla. Skutečnému Cronauerovi bylo v době, kdy se film odehrává, 27 let, Williamsovi bylo ve filmu 36, takže na tom něco bude. Nejsem schopná dát zelenou snímku, kde se hlavní akce odehrává v ilustrativních montážích, který říká, že policejní akce je v pořádku, když se u toho vojáci nenudí, a jehož hlavní hrdina neumí ani mlčet, ani říct cokoliv, co by stálo za slyšení. ()
Spočiatku na mňa veľmi rozpačité, taký smutný humor, taký cez slzy, silený a prehnaný, skrývajúci trápenie, ale možno to také malo byť. Neskôr sa to rozbehlo aj iným smerom, ale tá príchuť toho predchádzajúceho tam bola stále. Moderátor ukazoval, čo je to krásne na Amerike narozdiel od armády a preto je ten film zaujímavý, no ten záver, to je také ponechanie všetkého osudu. ()
Necekal jsem, ze by se nejakymu filmu povedlo vyrovnat se M*A*S*Hi, ale tenhle film to fakt dokazal. Alespon v prvni hodince. Prvni hodina je nepretrzita one man show Robina Williamse, kterej predvadi zivotni vykon a sype ze sebe jeden for za druhym. Fakt mi pripomnel Hawkeyeho Pierce. V druhe hodince sice tvurci zvazni, ubyde foru a zacne se poradne rozvijet pribeh a i kdyz mi chvilku trvalo, nez sem se z komedie preorientoval na drama, kvalita filmu nijak neklesla. Jeden z nejlepsich filmu Barryho Levinsona, nejlepsi film Robina Williamse a skvela valecna komedie. ()
Reklama