Reklama

Reklama

Zločiny Velké Prahy

(seriál)
Česko, 2021, 11 h 3 min (Minutáž: 63–69 min)

Režie:

Jaroslav Brabec

Kamera:

Pavel Berkovič

Hudba:

Jan Ponocný

Hrají:

Jaroslav Plesl, Jiří Langmajer, Denis Šafařík, Lenka Vlasáková, Sabina Rojková, Darija Pavlovičová, Lucie Žáčková, Miroslav Táborský, Jiří Bartoška (více)
(další profese)

Epizody(10)

Obsahy(1)

Dne 1. ledna 1922 došlo ke sloučení centrální Prahy s třiceti osmi městy a obcemi, které ji obklopovaly. Vznikla tak Velká Praha a pražská státní policie začala pracovat tam, kde dosud působilo jen četnictvo. Byl to prostor méně bohatý a vznešený, ale o to pestřejší a živější. Velká Praha byla tvořena nejen klasickou městskou zástavbou, ale i vesnicemi, lesy, zemědělskými statky, továrnami, bohatými vilami i chudinskými slumy. Hlavní postavou je inspektor Budík, muž velmi lidský, zmítaný nectnostmi i slabostmi, nicméně také mimořádně bystrý, všímavý a především schopný velké psychologické exhibice, kterou se vyznačují slavní detektivové. Zmítá se ale územím Velké Prahy - ani městem, ani venkovem - odsunutý z centra města bank, restaurací, divadel, která tak miluje. Stále elegantní se brodí v blátě a hnoji předměstí a soustřeďuje svůj mozek na nečekané zkratky a obraty. (Česká televize)

(více)

Recenze (110)

rt12 

všechny recenze uživatele

Co bylo cílem : Navodit vážnou a seriózní podívanou kriminálních příběhů v prostředí První republiky.Co jsme dostali: Úpornou snahu vynikajících herců vymačkat alespoň nějaké zdání detektivky. Tato snaha nebyla schopna přelstít nezajímavý scénář, který se rozbíhá několika směry a tím vždy okleštila daný díl. Tuto rozevlátost děje nebyl schopen bohužel ukočírovat ani režisér. Výsledek PEL -MEL: červená knihovna střídající se s naivními až nudnými detektivními příběhy. ()

mira007 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Dobový krimi seriál odehrávající se v roce 1922 je napůl krimi napůl rozverná vztahovka a to ještě s případy a jejich řešením, které fandy detektivek nijak nenadchnou, ale určitě má pozitiva v obsazení ( Plesl naprosto perfektní, Langmajer standard a na Šafaříka jsem si zvykl ) a výpravě za hodně peněz. I s jednoduchoučkými případy to mohla být dobrá zábava, ale tohle mne iritovalo: 1) technická stránka - blicí houpací kamera jak z hitparády Eso a práce se světlem - proč všechna okna vypadají jako by přistávalo slunce, to přesvětlení ničilo ostrost i to HD 2) nevadí, že to mělo spoustu hloupých míst, ale vyprávěno to bylo hrozně nudně důchodcovsky, profesorsky jak z devadesátých let 3) kromě prvního dílu ( supr národnostní rozmanitost , ne každý příznivec republiky ) není znát jaká to je doba ( to se povedlo víc i v telenovelové První republice nebo Četníkům z Luhačovic ... a to je co říct.) I jako příznivec domácí tvorby nedám víc jak dvě hvězdičky, protože za ty prachy 170mega se mělo natočit něco výstavního , něco co by reprezentovalo hrdě moderní ( nebo aspoň hodně zábavnou ) českou filmařinu, ale tohle je jen podívaná pro senily, kteří na podobný styl byly zvyklí z dávných dob. Promarněný potenciál, ke kterému se opakovaně vracet nebudu. ()

Reklama

manonfire 

všechny recenze uživatele

Langmajer solidní, byť vlastně nonstop stejný. Je ovšem třeba podotknout, že stylizování tohoto pána zjevu veskrze obyčejného do ultimátního lamače srdcí a hrázek, který si s jakoukoliv náhodnou kolemjdoucí zasouloží prakticky automaticky.... je směšná. Plesl herecky nejlepší, byť byla jeho postava až na pár jízlivých dialogů s podezřelými v podstatě suchopárná. Šafařík je děsně prkenej a kdykoliv se děj filmu zaměřil na jeho plachou avšak o to plodnější romanci s Julinkou, měl jsem regulérní nutkání popojet o kapitolu dál. Vůbec jsou ty ženské charaktery ve filmu nesympatické. Vlasáková sehrála arogantní kravku, která manžela podpořila jedině, když to nepotřeboval, Rojková vývojově zdokonalenou arogantní kravku druhé generace a Pavlovičové Julinka by pro změnu zasloužila proplesknout za svůj dementní vkus na samce. Protože to jak daleko měl tenhle knírkem obohacenej úlisnej kryploid k alespoň podprůměrnému chlapovi.... to se jen tak nevidí. Nechápejte mě zle. Není nic zlého na tom, když je muž rachitický tolik, že by v klidu prolezl ostnatým drátem a na vojně by ho denně šikanoval i Vladimír Javorský. Za svou tělesnost samozřejmě nemůže. Nicméně v kombinaci s totální absencí jakéhokoliv charizma a hlavně hereckých schopností je účelové exponování pana Šafaříka do světa filmu nanejvýš podezřelé:)))) Pan režisér Zelenka se zkrátka onehdá nad portfoliovou fotečkou tohoto hocha v trenýrkách (či spíš bez) nezdravě dojal, přiklepl mu Žita, a od té doby máme tohle ultralight motovidlo v televizi předplacené. Takže děkujeme...  Po příběhové stránce nebyly "Zločiny" zdaleka tak špatné, jak by napovídalo zdejší hodnocení a dobový dojem nastolily rovněž solidní. Problém byl v jisté zkratkovitosti vyprávění, kdy se vztahy "budovaly" jakoby bez divácké účasti, filmovým pásem nezaznamenány.  Doktor Herzog vytáhne Budíkovu dceru z vězení víceméně levou zadní, v příštím dílu zemře a ono se po nás chce, abychom soucítili s Budíkem, jakoby přišel o největšího přítele z dětství, matku či poslední zbylou ledvinu. Divácky vděčné nervíky mezi Budíkem a Nováčkem ohledně obhospodařování dcery prvně jmenovaného taktéž zcela vyšuměly, jako bychom v seriálu vynechali dva-tři díly. Hlavně to ale chtělo méně milostných témat a více krimi. U rady Vacátka jsme taktéž netušily, zdali má jeho dcera problém s drogami či výtokem, a jak to panečku fungovalo. Telenovel máme všude okolo nejen dostatek, ale řekl bych, že extrémní přebytek, tak to proboha přestaňte cpát ještě sem. 60% ()

Gwaihir 

všechny recenze uživatele

Tak trochu rozporuplné pocity ve mě tento seriálový počin zanechal. Snad proto, že často není úplně jasné, která z dějových linek byla zamýšlena jako stěžejní, respektive mnohdy to vypadá, že cílem bylo spíše vyprávět soukromá a rodinná dramata vyšetřovatelů na pozadí řešení zločinů, než nabídnout hodnotnou detektivku se zajímavými případy. To samozřejmě nemusí být nutně špatná cesta, pokud se po ní ovšem jde uvědoměle od začátku do konce a pokud tyto příběhy jsou propracovány dostatečně na to, aby vytvářeli ucelený obrázek, ať už lidí, nebo éry, v níž žijí. V tomto směru tady zůstávají nevyužité jak možnosti prostředí venkova, který se začleněním do hlavního města najednou ocitá pod větším dohledem, tak i potenciál doby po výrazné změně poměrů, kdy za zmínku stojí v podstatě jen postava vrchního inspektora, která v náznacích skýtá poněkud neotřelý pohled člověka s těmito změnami nesouznícího. ... ()

Trixinka 

všechny recenze uživatele

Mohla to být povedená historická kriminálka, nebýt ovšem řady nelogických věcí, někdy až zbytečného a otravného soukromí hlavních postav a bohužel i nezajímavých případů. Herecky a technicky (vylíčení doby) je seriál zvládnutý slušně, ovšem výše uvedené negativa celkový dojem značně kazí. Těžko lze uvěřit např. tomu, že dcera inspektora Budíka otěhotní, poté si dá kokain a jen tak mimochodem potratí v koupelně a nikdo si toho kromě její sestry nevšimne? Dále tu máme skoro v každé epizodě opakující se pokus o vtip v podobě čištění bot hlavního hrdiny, naprosto zbytečný milostný poměr nováčka týmu a dcery Budíka, poněkud klišé příběh inspektora Havlíka aneb jak slušná prostitutka ke štěstí přišla a mnoho dalších občas zarážejících věcí. Hodnotím jako průměr, kouknout se na tento seriál dá, ale znovu si jej asi v brzké době nepustíte. ()

Galerie (182)

Zajímavosti (61)

  • Vojáky si zahrála rota Nazdar z Klubu vojenské historie a členové klubů historických hasičů. Přes zajištění za pomoci pyrotechniků byly neplánovaně zničeny pouliční lampy. (Česká televize)
  • Budíkova (Jaroslav Plesl) jízda tramvají ve 23. minutě je historicky popletená. Počáteční velký celek ukazuje vůz č. 412 (vyrobený v roce 1920) jako linku 20. Také v záběrech interiéru za průvodčím je č. 412. Ovšem následující detail čela tramvaje ukazuje o pět let dříve vyrobený vůz č. 351, dokonce s novodobou cedulí: „Vyhlídková jízda Prahou.“ Děj se odehrává v roce 1922, ale linka 20 jezdila v Praze až od roku 1926. Navíc nikdy nejezdila na Pankrác jako v epizodě, ale do Vršovic, a to až do roku 1961 (měnila se pouze její trasa na druhém konci počínaje tehdejším Parlamentem). Trasa na Pankrác v roce 1922 ani neexistovala, tramvaje až do roku 1925 končily v Nuslích na Riegrově náměstí (přejmenovaném později po komunistických lumpech bří Synků), kromě toho trasa nikdy nevedla rovně mezi zelení. (aquacam)
  • Premiéru epizody sledovalo 1,95 milionů diváků starších 15 let, což byl nejlepší výsledek toho večera i celého dne. (rublik05)

Související novinky

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

15.09.2020

Ačkoli je podzim, Finále Plzeň je! I přes složité jarní období se organizátoři rozhodli největší plzeňský filmový festival nezrušit, ale pouze přesunout. Během šesti dnů včetně prodlouženého víkendu… (více)

Reklama

Reklama