Reklama

Reklama

Sestup Orfeův

  • USA The Fugitive Kind (více)

VOD (1)

Marlon Brando v adaptaci známé hry Tennesseeho Williamse, kterou v roce 1960 natočil legendární Sidney Lumet, přichází do mississippského městečka Two Rivers jako tulák Val Xavier pouze s kytarou na zádech, v odřeném saku z hadí kůže a s nepříliš jasnými úmysly. I tak se mu zde ale podaří najít práci – zaměstná ho sexuálně frustrovaná majitelka obchodu Lady Torrenceová, jejíž manžel Jab zatím o patro výš umírá na rakovinu. A kromě práce ho začne zahrnovat i dlouho potlačovanými city, jimž už nyní nedokáže bránit v průchodu. Naneštěstí má ale o Vala zájem také mladá tulačka Carol Cutereová, s níž se kdysi střetnul v New Orleansu. A i to je předzvěst blížící se tragédie a odhalení letitého tajemství, které pravděpodobně mělo zůstat ukryto navěky. Ve vynikajícím dramatu se kromě již zmíněné charismatické hvězdy lze setkat také s Annou Magnaniovou v úloze nešťastné manželky a s Joanne Woodwardovou v roli pletichařící Carol. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (57)

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Orfeov zostup, veľký tragický príbeh lásky a nenávisti, putách spoločnosti a neviazanej slobode, je ďalším z nezabudnuteľných diel veľkého režiséra Sidney Lumeta. Ako napovedá názov, paralela so slávnou antickou tragédiou nie je náhodná, a v modernom dramatickom aj filmovom spracovaní je stále rovnako pôsobivá, plná silných myšlienok a ideí na pozadí komorného príbehu o bývalom bavičovi a hráčovi na gitaru, ktorý hľadá miesto na začiatok nového života. Čoskoro mu cestu skrížia dve ženy, z ktorých jedna pozná jeho minulosť a nedá mu tak ľahko na ňu zabudnúť... Val Xavier alias Hadia koža, bravúrne stvárnený nesmrteľným Marlonom Brandom, je archetypom klasickej romantickej postavy, kráčajúcej v ústrety smrti. Skvele napísaná (aj zahraná) je aj Lady (Anne Magnani), ktorá sa po celý život zmieruje s nešťastným osudom a spolužitím s nenávideným Jabom, prenasledovaná tragédiou z detstva. No a nakoniec je tu voľnomyšlienkárka, mladá a divoká Carol (Joanne Woodward), ktorá žije vo viere v nekonečnú slobodu, a do Vala sa beznádejne zamiluje... Stúpajúce sexuálne napätie medzi Brandom a Magnani, detailne prepracované charaktery vedľajších postáv (šerif Talbot, Carolin brat, Jab) a vynikajúci scenár spolu s excelentnými hereckými výkonmi robí z Orpheus Descending gurmánsky zážitok. Vrelo odporúčam všetkým milovníkom kinematografie. ()

Hennes 

všechny recenze uživatele

Výborné herecké obsazení. Marlon Brando i Anna Magnani nezklamali. Joanne Woodward mi tu moc neseděla, ale je to asi dáno rolí. Manželka majitele obchodu a dívka lehčích mravů mají obě zálusk na tuláka, který se objevuje v jejich městečku. Zpracováni divadelní hry za zasloužené čtyři hvězdičky. Dobrý závěr filmu. ()

Reklama

MrCreosote 

všechny recenze uživatele

Sidney Lumet byl mistr v adaptování divadelních her nebo předloh s převahou mluveného slova. Vždy ale dokázal vhodně zvoleným stylem dodat filmu požadovaný rytmus, aby se nezvrhl v unavující proud divadelního textu. Právě proto jsem překvapený, že právě tohle se stalo v adaptaci divadelní hry Tennessee Williamse. Žadné kamerové hrátky jako v Pahorku, úderny střih ve stylu Dvanácti rozhněvaných mužů nebo satirický odstup Networku. Jedná se o solidně odehraný sled divadelních obrazů snimaných v dlouhých záběrech s jasně patrným původem materiálu (zřetelné rozdělení do jednotlivých aktů). Při znalosti nekonvenčně a moderně působící Lumetovy filmografie nenacházím v Orfeovi nic výjimečného ani zapamatováníhodného. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Priam nadopovane charizmatický Brando a skvelá réžia Sidneyho Lumeta. Milenecká romanca s dramaticky vyvrcholením koncom, medzi tým pár skvelých pomaly plynúcich, ale veľavravných dialógov, ale až tak som na tom neulietaval. Nebyť skvelých záberov kamery skvelých hercov (konštatovanie, že v ňom hrali štyria Oscarom ocenení, to stojí za to) a žalostného konca, asi by film z priemeru nevyšiel. 75%. ()

de_FACTO 

všechny recenze uživatele

The Fugitive Kind je fakt tvrdej film. Někomu může vadit jasná divadelnost, ale to nic nemění na tom, že Williamsovi hry jsou aktuální pořád, protože věrně a - hlavně - silně reflektujou pravý bolesti, a The Fugitive Kind patří rozhodně k těm nejtemnějším. To, že dialogy (především monology) jsou občas až staromódně teatrální a kytara jako "životní společník" jednoho potulnýho tuláka už v dnešní době nepůsobí tak věrohodně, to všechno dominantně (vy/pře)važuje Marlon Brando a nedoceněná Joanne Woodward. Neprávem zapadlej, silnej film. ()

Galerie (37)

Zajímavosti (2)

  • Marlon Brando dostal za film zaplaceno 1 milion amerických dolarů a stal se tak prvním hercem, který dostal tuto částku za jeden jediný film. (Mol)

Reklama

Reklama