Režie:
Sidney LumetKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Mikis TheodorakisHrají:
Al Pacino, John Randolph, Biff McGuire, Jack Kehoe, Barbara Eda-Young, Cornelia Sharpe, Tony Roberts, John Medici, Allan Rich, Norman Ornellas, Edward Grover (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Největší nebezpečí pro newyorské ochránce zákona - neúplatný policista... Kriminální drama Serpico vzniklo podle stejnojmenné knížky newyorského novináře Petera Maase, jenž v ní vylíčil skutečné osudy policisty Franka Serpica, který byl dlouholetým členem newyorského policejního sboru a v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. Režisér Sidney Lumet (nar. 1924) začínal v padesátých letech v televizi a patří k předním hollywoodským tvůrcům druhé poloviny minulého století (Dvanáct rozhněvaných mužů, Zastavárník, Pahorek, Televizní společnost, Rozsudek a další tituly). V době tzv. Nového Hollywoodu na počátku sedmdesátých let režíroval dva kriminální příběhy na motivy skutečných událostí, Serpico (1973) a Psí odpoledne (1975), jejichž dalším společným jmenovatelem byl hlavní představitel Al Pacino (nar. 1940). Policejní důstojník Serpico, který neváhá ani na okamžik a postaví se vlastním druhům, i když velmi dobře ví, že bude terčem jejich pomsty, patří k nejlepším Pacinovým hereckým kreacím (znamenal pro něho druhou v dlouhé řadě osmi oscarových nominací). Jeho neokázalé herectví, založené na hlubokém vnitřním prožitku v souladu se Stanislavského hereckou metodou, působí přirozeně v souboru vesměs málo známých představitelů podobného založení (mezi nimi se např. mihne i budoucí hvězda F. Murray Abraham) a rovněž souzní s realistickým režijním pojetím... Lumet ve filmu využil více než stovku newyorských lokací a ukázal s výjimkou Staten Islandu prakticky všechny newyorské městské části. Kladný divácký ohlas filmu měl za následek vznik stejnojmenného televizního seriálu (1976-77), na němž se však nikdo z původních tvůrců nepodílel. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (460)
Dávno před kvanty policejních filmů, ve kterých se spravedliví a čestní strážci zákona potýkají se svými zkorumpovanými kolegy (naposledy např. Hrdost a sláva) tu bylo Serpico. Nebo vlastně "byl", protože stejně jako snímek se jmenuje hlavní hrdina-policajt v podání výborného Al Pacina. Film má podobný bezútěšný podtón, se kterým se lze setkat v nepříjemné realitě - nemohl jsem si pomoci, aby se mi během stopáže několikrát nevybavil zoufalý boj proti systému v nadnárodních korporacích a megalomanských firmách, které si se svými zaměstnanci dělají v podstatě co chtějí. Že to nemá nic společného s korupcí? Možná ne zase tolik, ale několik důležitých styčných bodů zde lze najít... Al Pacino pak v tomto působivém dramatu bojuje proti zkaženému systému tak urputně a bez ubývajících sil, že mu v dnešní době může jeho filmovou houževnatost závidět nejeden kravaťák... Bravurní. ()
Špičkový scénář a především skvělý výkon Al Pacina, jakožto představitele neústupného a zásaditého policisty Franka Serpica, dělá z filmu neopakovatelný zážitek. Sidney Lumet umí točit báječná krimi-dramata (minulý rok nám to dokázal snímkem Než ďábel zjistí, že seš mrtvej) a tímto filmem to dokázal asi nejlépe. Jeden z nejlepších a zároveň nejpravdivějších pohledů na zkorumpovanou policii. Není to úplně čistých pět hvězdiček, ale rozhodně kvalitní filmový zážitek, který mohu každému jen a jen doporučit...... ()
[6,5/10] (Paramount, De Laurentis) (Technicolor /// Produkce: Martin Bregman /// Scénář: Waldo Salt, Norman Wexler podle knihy Petera Maase /// Kamera: Arthur J. Ornitz /// Hudba: Mikis Theodorakis /// Nominace na Oscara: Waldo Salt, Norman Wexler (scénář), Al Pacino (herec)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()
Za prvé působivý, komplexní a především naprosto realistický pohled do života newyorské policie a do obtíží boje s korupcí uvnitř ní. Za druhé a hodnotou srovnatelný - prokreslený, hluboký portrét nesmírně zajímavé osobnosti, pravého Franca Serpica, který se rozhodl, že jako policista je tu pro všechny, a že při potírání zločinu by měl začít přímo mezi svými kolegy. To jak se této role Al Pacino zhostil, jak se dokázal do skutečného Franca Serpica převtělit, je obdivuhodné a není divu, že právě tento film z něj udělal hvězdu. Zářil sice již v Kmotrovi, avšak to byl především film Marlona Branda či Francise Coppoly, tady však své mistrovství předvedl načisto a neoddiskutovatelně se tak zařadil mezi nejlepší herce své doby. V letech 1970-1972 bylo natočeno 18 filmů o newyorských policistech, vesměs nerealistické nesmysly, tento film byl první, který ukázal, že nezáleží na počtu odprásknutých padouchů, nýbrž na příběhu a především opravdivosti samotného hrdiny. ()
Při tomhle filmu jsem si uvědomil, jaký je to hnus, když už je úplatný i policajt. Dělal jsem diplomku o korupci, takže vím, že například u nás je podle odhadu minimálně 90% veřejných zakázek zmanipulovaných. Je to svinsto, tahleta naš veřejná správa. Ale když už je zmanipulovaná i policie, u které by měl člověk hledat zastání v základních věcech, tak je to na zblití. Jinak je Serpico takový klasický film ze satré školy, v tom dobrém slova smyslu. Al Pacino je dobrý, ale ty jeho kostýmy působí po letech komicky. Myslím si, že film je celkem realistický, vzhledem k tomu, že je podle skutečné postavy, a v závěru se vyhýbá patosu, což oceňuji. ()
Reklama