Režie:
Sidney LumetKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Mikis TheodorakisHrají:
Al Pacino, John Randolph, Biff McGuire, Jack Kehoe, Barbara Eda-Young, Cornelia Sharpe, Tony Roberts, John Medici, Allan Rich, Norman Ornellas, Edward Grover (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Největší nebezpečí pro newyorské ochránce zákona - neúplatný policista... Kriminální drama Serpico vzniklo podle stejnojmenné knížky newyorského novináře Petera Maase, jenž v ní vylíčil skutečné osudy policisty Franka Serpica, který byl dlouholetým členem newyorského policejního sboru a v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. Režisér Sidney Lumet (nar. 1924) začínal v padesátých letech v televizi a patří k předním hollywoodským tvůrcům druhé poloviny minulého století (Dvanáct rozhněvaných mužů, Zastavárník, Pahorek, Televizní společnost, Rozsudek a další tituly). V době tzv. Nového Hollywoodu na počátku sedmdesátých let režíroval dva kriminální příběhy na motivy skutečných událostí, Serpico (1973) a Psí odpoledne (1975), jejichž dalším společným jmenovatelem byl hlavní představitel Al Pacino (nar. 1940). Policejní důstojník Serpico, který neváhá ani na okamžik a postaví se vlastním druhům, i když velmi dobře ví, že bude terčem jejich pomsty, patří k nejlepším Pacinovým hereckým kreacím (znamenal pro něho druhou v dlouhé řadě osmi oscarových nominací). Jeho neokázalé herectví, založené na hlubokém vnitřním prožitku v souladu se Stanislavského hereckou metodou, působí přirozeně v souboru vesměs málo známých představitelů podobného založení (mezi nimi se např. mihne i budoucí hvězda F. Murray Abraham) a rovněž souzní s realistickým režijním pojetím... Lumet ve filmu využil více než stovku newyorských lokací a ukázal s výjimkou Staten Islandu prakticky všechny newyorské městské části. Kladný divácký ohlas filmu měl za následek vznik stejnojmenného televizního seriálu (1976-77), na němž se však nikdo z původních tvůrců nepodílel. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (464)
Za prvé působivý, komplexní a především naprosto realistický pohled do života newyorské policie a do obtíží boje s korupcí uvnitř ní. Za druhé a hodnotou srovnatelný - prokreslený, hluboký portrét nesmírně zajímavé osobnosti, pravého Franca Serpica, který se rozhodl, že jako policista je tu pro všechny, a že při potírání zločinu by měl začít přímo mezi svými kolegy. To jak se této role Al Pacino zhostil, jak se dokázal do skutečného Franca Serpica převtělit, je obdivuhodné a není divu, že právě tento film z něj udělal hvězdu. Zářil sice již v Kmotrovi, avšak to byl především film Marlona Branda či Francise Coppoly, tady však své mistrovství předvedl načisto a neoddiskutovatelně se tak zařadil mezi nejlepší herce své doby. V letech 1970-1972 bylo natočeno 18 filmů o newyorských policistech, vesměs nerealistické nesmysly, tento film byl první, který ukázal, že nezáleží na počtu odprásknutých padouchů, nýbrž na příběhu a především opravdivosti samotného hrdiny. ()
Pri filmoch s Al Pacinom musíte chválu rozdeliť. Najprv treba do nebies vyniesť jeho výkon ako herca a potom jeho výkon ako postavy, ktorú stvárňuje. Vžitie sa s postavou je také fascinujúce, že som mal pocit, že po skončení natáčania šiel Al na súd a poudával všetkých skorumpovaných hercov. :) Jeho vložené proporcie do postavy Serpica pridávajú na účinku v dojme minimálne hviezdičku. Lumet ale nenechal nič na náhodu a vyblýskané výkony hercov doplnil skvelým scenárom a spracovaním hodným sošku. Uveriteľným. Trošku rozvlečeným, ale Sidney si nikdy nestaval na rozprúdení krvi akciou. Ale napätím, to áno a nešetril ním hlavne v závere. Takže keď budete mať pocit, že s justíciou vo vašom štáte to ide pekne s kopca, pozrite si tento film a určite sa potom nejaká nádej nájde. 85%. ()
Bravo, už dlouho jsem neviděl film z policejní korupce a tenhle patří k těm nejlepším co jsem doposud viděl. Al Pacina jsem vůbec na první pohled nepoznal. A to, že patří k jeho ranné tvorbě vůbec nemá vliv na jeho herecký výkon. Zahrál to bravurně, což potvrzuje i nominace na Oscara. Film jsem zhltnul jedním dechem a čekal jsem další vývoj v korupční sféře. Jediná výtka, která by mě donutila snížit počet hvězdiček je těžkopádná hudba Mikise Theodorakise. Možná se tak stane při dalším shlédnutí v budoucnu. Protentokrát nechám plný počet. ()
Výborná kriminálka dvou klasiků žánru - Sidney Lumeta a Al Pacina. Serpico je zdá se průkopníkem ve vyšetřovacích metodách policie a navíc není podplatitelný, což ostatním policistům dvakrát příliš nevoní. Na herecký výkon Pacina je zbytečné poukazovat, neboť samotné jeho obsazení bylo sázkou na jistotu. Příběh je podán komorně a celkově to vše působí, že Serpico nemá proti systému žádnou šanci. Už od úvodní Pacinovy scény víte, v jakém duchu se bude zbytek filmu odehrávat a víte, že se vám to prostě líbit bude. ()
Famóznímu, úchvatnému a charismatickému rebelovi Al Pacinovi se zde dostává dostatek prostoru pro prvotřídní hereckou exhibici a pro rozjetí nefalšovaného one man show - bohužel, jen o tom by film zdaleka být neměl. Postavičky kolem Serpica jsou dost očividně určeny k nenávisti ze straně diváka, svět korupce a špinavých policajtů se zdá příliš černobílý a byť možná vyspělý v porovnání s konkurencí raných 70. let, z dnešního pohledu už ne tolik přesvědčivý. Náboj Serpica už z větší části zhynul, je to film ze své doby, o své době a pro svou dobu, dnes už to zkrátka není ono, nic víc, nic míň... 6/10 ()
Galerie (97)
Zajímavosti (17)
- Když se Al Pacino rozhodl pro natáčení filmu, pozval k sobě skutečného Franka Serpica, aby s ním krátký čas bydlel a mohl ho zpovídat a pozorovat. (don corleone)
Reklama