Režie:
Sidney LumetKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Mikis TheodorakisHrají:
Al Pacino, John Randolph, Biff McGuire, Jack Kehoe, Barbara Eda-Young, Cornelia Sharpe, Tony Roberts, John Medici, Allan Rich, Norman Ornellas, Edward Grover (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Největší nebezpečí pro newyorské ochránce zákona - neúplatný policista... Kriminální drama Serpico vzniklo podle stejnojmenné knížky newyorského novináře Petera Maase, jenž v ní vylíčil skutečné osudy policisty Franka Serpica, který byl dlouholetým členem newyorského policejního sboru a v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. Režisér Sidney Lumet (nar. 1924) začínal v padesátých letech v televizi a patří k předním hollywoodským tvůrcům druhé poloviny minulého století (Dvanáct rozhněvaných mužů, Zastavárník, Pahorek, Televizní společnost, Rozsudek a další tituly). V době tzv. Nového Hollywoodu na počátku sedmdesátých let režíroval dva kriminální příběhy na motivy skutečných událostí, Serpico (1973) a Psí odpoledne (1975), jejichž dalším společným jmenovatelem byl hlavní představitel Al Pacino (nar. 1940). Policejní důstojník Serpico, který neváhá ani na okamžik a postaví se vlastním druhům, i když velmi dobře ví, že bude terčem jejich pomsty, patří k nejlepším Pacinovým hereckým kreacím (znamenal pro něho druhou v dlouhé řadě osmi oscarových nominací). Jeho neokázalé herectví, založené na hlubokém vnitřním prožitku v souladu se Stanislavského hereckou metodou, působí přirozeně v souboru vesměs málo známých představitelů podobného založení (mezi nimi se např. mihne i budoucí hvězda F. Murray Abraham) a rovněž souzní s realistickým režijním pojetím... Lumet ve filmu využil více než stovku newyorských lokací a ukázal s výjimkou Staten Islandu prakticky všechny newyorské městské části. Kladný divácký ohlas filmu měl za následek vznik stejnojmenného televizního seriálu (1976-77), na němž se však nikdo z původních tvůrců nepodílel. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (464)
Čekal jsem od toho teda určitě víc. Námět o muži bojujícím na vlastní pěst proti všudypřítomné policejní korupci je sice nesmírně lákavý, ale Sydney Lumet se ho rozhodl zpracovat způsobem, který mě vůbec neoslovil. Po filmařské stránce se tomu asi nic moc vyčítat nedá a možná bych Serpicovi i dokázal odpustit, že staví úplně do ústraní napětí, nějakou akci nebo vyšetřovací metody na úkor Pacinovy postavy, která se skoro nehne z placu a vše se točí jen okolo ní. Co jsem už ale nepřekousl bylo, že příběh v pohodě stlačitelný do 100 minut byl natažen na víc jak dvě hodiny. To pak ani výborné Pacinovo herectví nedokáže zcela zastínit fakt, že jsem se hodně nudil a že ta psychologická a morální tvář filmu na mě nezapůsobila zdaleka takovým dojmem, jak bylo asi zamýšleno.. ()
Je docela smutný začít komentář tím, že jsem si tenhle film pořídil do sbírky den před Lumetovou smrtí. Syrový a drsný podání policejního prostředí, bez příkras, bez hrdinů, i Serpico je jen chlap z masa a krve, se sklonama ke vzteku a sebelítosti, žádnej románovej hrdina, o to je to uvěřitelnější. Samozřejmě i díky Pacinovi. Citát z DVD bych opravil na "Život poctivýho policajta je asi ten nejnebezpečnější na světě". ()
Výrazná režisérska osobnosť a výrazná herecká osobnosť na vrchole svojich umeleckých síl. Na druhý krát je film ešte pôsobivejší ako pred pár rokmi. Ak sa jedinec postaví proti systému, s najväčšou pravdepodobnosťou neuspeje, ale neustále by sa mal o to pokúšať, aby sme si takto mohli pripomínať, že sme stále ĺudia, ktorí si stanovili na začiatku určité pravidlá slušnosti a fungovania spoločnosti. Predrať sa cez celé navonok krásne "Veľké Jablko" do zhnitého jadra ale dá zabrať a vyžaduje si to aj osobné obete. ()
Dalsi spickovej Lumetuv film. A opet mi prislo dane tema, ktere je uz dost ohrane, originalne natocene, tak jako v pripade Psiho odpoledne. Al Pacino je tu opet jako v 99% svejch filmu naprosto senzacni, skutecne mu verite, ze je vystrasenej a zaroven nasranej praskac, i kdyz se v prubehu celyho filmu nevyresilo, proc vlastne nebere uplatky a tvurci to sfoukli tim, ze je proste cestnej, ale budiz. I kdyz je film docela pomalej a akce tu je jen minimum, tak je napinavej od zacatku a do konce, hlavne diky tomu, ze na zacatku vidime, jak to dopadne a behem filmu se k tomu bodu dostavame, ale nastesti tvurci u toho neskoncily a kdyz dospel film do toho momentu, tak ve vypraveni pokracovali. Navic to zobrazeni korupce je naprosto perfektni. Mozna bych z filmu vyhodil poslednich 5 minut, kdy je Pacino v nemocnici, ty uz byli zdlouhavy, ale jinak si nemam na co stezovat. ()
Občas rozvláčnělé ale na každý pád kvalitní policejní drama o osamělé a frustrující cestě uniformovaného mužíčka Pacina za spravedlností. Jako životní příběh zachycuje horizont několika let a neoslňuje tak gradací okamžiku, nýbrž famózním vykreslením nekončícího stresu, stupňující se paranoie a stále se prohlubující bezmoci. Napětí spolehlivě funguje, konec filmu na sebe nechá čekat s krůpějí potu na čele, Pacinův výkon je skvělý a špinavost policejní práce 70. let stojí za to. Ubírá jen ten dojem lehké zdlouhavosti. ()
Galerie (97)
Zajímavosti (17)
- Film byl natočen v obráceném pořadí, než se odehrává. Al Pacino (Serpico) začal natáčet s dlouhými vlasy a vousem a postupně se při natáčení stříhal a holil. Scény, kde je hladce oholen se natáčely nakonec. (don corleone)
- Film měl původně režírovat John G. Avildsen, ale odstoupil kvůli neshodám s producentem. (don corleone)
Reklama