Režie:
Sidney LumetKamera:
Andrzej BartkowiakHudba:
Johnny MandelHrají:
Paul Newman, Charlotte Rampling, Jack Warden, James Mason, Milo O'Shea, Lindsay Crouse, Edward Binns, Roxanne Hart, James Handy, Wesley Addy, Colin Stinton (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Frank Galvin (Paul Newman) je právníkem potácejícím se v hluboké osobní i profesní krizi. Jeho specializací by údajně měly být žaloby o odškodné vůči nemocnicím a doktorům, kteří svým jednáním způsobili těžké zdravotní následky či dokonce smrt. Zatím však své zákazníky marně shání v pohřebních síních a své neúspěchy léčí alkoholem. Starý přítel a vzor Mickey Morrissey (Jack Warden) se ho snaží přimět k rozumnějšímu životnímu přístupu a sežene mu též po delší době první významnější případ. Frank má rázem pro co žít a odhodlaně se pouští do takřka beznadějného boje proti uznávané nemocnici, respektovaným doktorům a jejich týmu právníků v čele s velezkušeným Edwardem J. Concannonem (James Mason)... V hlavní roli se měl původně objevit Robert Redford, avšak nebyl spokojen s tím, že by si měl zahrát alkoholika. (Pohrobek)
(více)Videa (2)
Recenze (157)
Režisér slavných kousků (Dvanáct rozhněvaných kusů, Psí odpoledne, Serpico) tentokrát představuje zkrachovalého právníka, který víc než v knížkách leží se sklenkou něčeho ostřejšího. A má proti sobě zatraceně velkou přesilu. Dnes by se při četném pochybení nemocnic Newmanův právník sakra otáčel, protože právě na žaloby proti nim se specializuje. A na tomhle případu mu sakra záleží. Hodně pomalé tempo vyprávění, hlad po spravedlnosti, zaujatý soudce, nefér hrající obhajoba. A čestný Newman, který si oscarovou nominaci rozhodně zasloužil. ()
Neskutečná mravní síla. Newman jako absolutní symbol, lépe řečeno ztělesnění, dokonalé touhy a hladu po opravdové spravedlnosti. Mohlo to samozřejmě dopadnout průměrně, lacině i naprosto zbabraně, avšak Sidney Lumet od časů Dvanácti rozněvaných mužů soudnickou režii ovládá bravurně a nikoho na první pohled čestnějšího, důvěryhodnějšího a spravedlnost lépe reprezentujícího než Paula Newmana si po tomto filmu jednoduše nedovedu představit. To není herecké umění - to je do absurdity a zbožštění dotažené charisma z těch největších! ()
Filmy z právnického prostredia už vopred vzbudzujú dojem, že vás unudia k smrti. Našlo by sa mnoho filmov, ktoré to dokážu vyvrátiť a aj toto je jeden z nich. S. Lumet je ostrieľaný a skúsený režisér a meno P. Newman netreba predstavovať. Podarila sa výborná dráma o právnikovi, ktorý prepadol alkoholu a je na dne. Vezme prípad , ktorý ho môže vrátiť na výslnie a on sa preto snaží urobiť všetko. Ak sa podarí zohnať kľúčového svedka, problémy bude mať aj právnik z najlepšou povesťou. Film napriek pomalému tempu drži pevne pohromade a narozdiel od iných užívateľov ma film nenudil. Záver v súdnej sieni a celkovo dominujúci P.Newman je vynikajúci. 80%. ()
Nevím proč, možná jsem ovlivněný faktem, že právo bylo kdysi moje profese, nicméně můj dojem z tohoto filmu je velmi mdlý. Je to hrozně naivní. --- Kdosi tady napsal, že to vypadá, že soudit se je největší americký koníček. Rád bych k tomu něco dodal. Anglosaské (a skandinávské) právo v zásadě připouští žalovat kohokoli za cokoli. Cítíte-li že vám někdo způsobil újmu, můžete to zkusit. Jako účastník procesu máte velkou míru svobody, jak soud/porotu přesvědčit o své pravdě. Logickým důsledkem je, že je to drahé a všichni lidé od práva se na tom dobře živí. --- Náš systém práva je jiný. Můžete žalovat jen takové újmy, které jsou popsány v zákoně, a jen vůči těm, u nichž to zákon připouští. Důsledkem toho je, že mnoho lidí se cítí něčím poškozeno, leč advokát jim musí říct: "Je mi líto, na to neexistuje žaloba." Nejlépe je proti takovým žalobám pochopitelně chráněn stát, protože - a to by měli lidé chápat - stát nedělá právo pro nás, ale pro sebe. Velmi často je to k vzteku, protože největším násilníkem a porušovatelem zákonů u nás je právě stát. --- Tolik na vysvětlenou, proč se u nás méně soudíme. Nemůžeme. Soudy smějí soudit jen to a tak, jak jim stát předepíše. ()
Je to sice mastné i slané, ale taky od začátku zatraceně roztahaný. Paul hraje trosku, a daří se mu, Ramplingu bych vyrazil, ačkoliv její postava nakonec najde uplatnění. Tipoval jsem ale jiný směr vývoje, a to v okamžiku, než přiletí facka. Ono totiž kontrašpionáž taky funguje. Výborný dabing z Barrandova, dejte si pozor, patlalové z Primy potom stihli ještě dva zbytečné další. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (15)
- Během natáčení v bytě se k zemi zřítila dřevěná lišta, na které viselo 8 světel, a Newmana minula jen o pár centimetrů. Šéf kamerové služby, zodpovědný za bezpečnost na natáčení, se zhroutil v slzách. [Zdroj: Zdroj: O'Brien Daniel, Paul Newman, Xyz, Praha 2009] (Mikino00)
- O hlavní roli se také ucházel William Holden či Robert Redford. (Mikino00)
- Paul Newman si nechal kvůli roli trochu přerůst vlasy, aby jeho postava vypadala jako člověk, který je duchem nepřítomný a nedbá na to, jak vypadá. Kostýmér však zjistil, že Newmana nelze obléct tak, aby vypadal zanedbaně. Šaty mu vždy skvěle seděly. (Rocky62)
Reklama